۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۵۶
کد خبر: 81963257
T T
۰ نفر
جشنواره موسيقي فجر تاثير زيادي بر كيفيت اين هنر دارد

تهران-ايرنا-يك نوازنده پيشكسوت پيانو با اشاره به تاثيرات مفيد جشنواره هاي موسيقايي فجر طي 33 سال گذشته گفت: به طور حتم تاثير اين فستيوال هنري بر موسيقي كشور انكارناپذير است.

رافائل ميناسكانيان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار موسيقي ايرنا اظهار داشت: ساعت 21امشب رسيتال پيانو با اجراي قطعاتي از باخ، شوبرت و شوپن اجرا خواهد شد.
وي گفت: انوانسيون شمار 4 باخ، سرناد و لامينور از شوبرت و پولن فانتزي، اپوس 61 نيز از شوپن از جمله قطعاتي است كه در اين كنسزت اجرا خواهم كرد.
رافائل ميناسكانيان نوازنده و مدرس پيانو متولد تهران در سال 1320 است، وي نوازندگي پيانو را نزد امانوئل مليك اصلانيان فرا گرفت و نزد استاداني چون ايوب زركو، كارل اولريش اشنابل و ايلونا كابوش در آمريكا، ايتاليا و انگلستان به تكميل تجربه پرداخت.
وي از سال 1357 به عنوان تك نواز با اركستر مجلسي صدا و سيما و اركستر مجلسي انگلستان همكاري مي كند و اكنون در دانشگاه تهران به آموزش پيانو مشغول است.
ميناسكانيان طي سال جاري در دو ماه ارديبهشت و دي در تالار وحدت به اجراي رسيتال پيانو پرداخت، عليرغم آنكه اجراهاي او به خواست خودش از ساعت 15:30 آغاز مي شد، اما با استقبال و فروش خوبي همراه مي شد.
وي در ادامه با اشاره به جشنواره موسيقي فجر اظهار داشت: اين جشنواره تاثير زيادي دارد البته اگر درست و دقيق اجرا شود.
وي گفت: هر چند كه بنده طي چند روز گذشته به سبب مشغله هاي كاري نتوانسته ام در اجراهاي اين جشنواره حضور يابم؛ اما شنيده ها حاكي از اجراي موفقيت آميز اين جشنواره تاكنون بوده است.
اين نوازنده پيشكسوت پيانو در مورد حضور گروه هاي موسيقايي در جشنواره نيز افزود: اين اقدام ارزشمندي است و سبب آگاهي بيشتر جوانان از هنر موسيقايي ساير ملل مي شود.
بر اساس اين گزارش اولين دوره جشنواره موسيقي فجر در سال 1364 فعاليت خود را آغاز كرد؛ چند سال بعد از آنكه جشنواره هاي تئاتر و موسيقي در فضاي هنري كشور حضور داشتند؛ آن زمان البته جشنواره نام «جشنواره ي سرود و آهنگ هاي انقلابي» داشت و 20 گروه در آن به اجراي برنامه پرداختند تا اولين رويداد مهم موسيقايي در كشور شكل گيرد.
چهار سال بعد از برگزاري «جشنواره ي سرود و آهنگ هاي انقلابي»، اين جشنواره با عنوان
«پنجمين جشنواره موسيقي فجر» به فعاليت خود ادامه داد. در واقع مي توان سال 68 را كه با پايان هشت سال جنگ تحميلي عليه ايران نيز همراه بود، آغازي دوباره بر اين رخداد موسيقايي دانست.
در دوره بيستم نگاه جشنواره به طور خاص و ويژه به بحث پژوهش در موسيقي بوده و در دوره بيست و سوم بخش رقابتي در جشنواره موسيقي فجر راه اندازي شد و در دوره هاي بعدي نيز موضوع جوان گرايي در جشنواره مطرح شد.
اكنون در سي و يكمين دوره از اين رخداد موسيقايي، با نگاهي به تجربيات سال هاي گذشته تلاش شده است تا با حضور گروه هاي حرفه اي و اضافه شدن «جايزه» براي انتخاب بهترين آثار توليدي، ضمن توجه ويژه به بخش توليد، تلاش هايي در خصوص اعتبار بخشي به اين رخداد مهم انجام شود.
سي و يكمين جشنوارهٔ موسيقي فجر از 21 بهمن ماه آغاز شده و تا يكم اسفند ماه ادامه خواهد داشت. كنسرت هاي اين جشنواره در تالارهاي وحدت، رودكي، فرهنگسراي نياوران، فرهنگسراي ارسباران، برج ميلاد و سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي روي صحنه مي رود.
فراهنگ**9187**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ