۲۴ بهمن ۱۳۹۴،‏ ۱۴:۵۱
کد خبر: 81961779
۰ نفر
تغيير فرايند انتخاب رشته در نظام جديد آموزشي كشور

كرج-ايرنا- معاون اداره كل مشاوره تربيتي و تحصيلي وزارت آموزش و پرورش از تغيير فرايند انتخاب رشته در نظام جديد آموزشي كشور خبرداد.

به گزارش ايرنا محمد مصطفوي روز شنبه در كارگاه تخصصي - آموزشي هدايت تحصيلي مديران و مشاوران دوره اول متوسطه البرز كه در سالن كانون تربيتي رشد كرج برگزار شد افزود: با توجه به فرآيند تغيير انتخاب رشته در نظام جديد آموزشي بايد مديران و مشاوران تحصيلي براي آشنا كردن دانش آموزان و والدين با فرآيند هدايت تحصيلي اقدامات آموزشي مناسب را برنامه ريزي كنند.
وي بيان كرد: زير ساخت هاي آموزشي در مدارس دوره اول متوسطه كشور از سوي مديران و مشاوران تحصيلي بايد به گونه اي برنامه ريزي شود كه دانش آموزان و والدين با فرآيند انتخاب رشته آشنايي لازم را پيدا كنند تا انتخابي درست در اين امر مهم داشته باشند.
وي با اشاره به تغيير ابزار هاي مشاوره اي در هدايت تحصيلي دانش آموزان در مدارس دوره اول متوسطه كشور خاطر نشان كرد: در سال تحصيلي جديد همه مدارس بايد ظرفيت اجراي آنلاين آزمون هاي انتخاب رشته را داشته باشند تا دانش آموزان بر اساس مولفه هاي تعريف شده در هدايت تحصيلي جديد توسط مشاوران و معلمان در مدرسه و اولياء در منزل مورد ارزيابي قرار گيرند.
مصطفوي برخورداري مشاوران تحصيلي از امكانات و تجهيزات لازم براي ارائه خدمات مشاوره اي - تربيتي به دانش آموزان را در مدارس كشور ضروري دانست و يادآور شد: مديران مدارس موظفند شرايط مناسب را به رغم مشكلات در مدارس براي مشاوران در مدارس بوجود آورند.
وي در ادامه به ابزار هاي تشخيصي در هدايت تحصيلي دانش آموزان در دوره اول متوسطه پرداخت و گفت: در هدايت تحصيلي نوين دانش آموزان بر اساس توانايي ها، استعداد ، هوش ، رغبت و تجربه در كنار موثر بودن نمرات همه درس ها در انتخاب رشته مورد سنجش براي ورود به رشته هاي مختلف تحصيلي ارزيابي مي شوند.
وي تغيير نگرش فكري دانش آموزان و اولياء را نسبت به فرآيند هدايت تحصيلي در نظام جديد را منوط به برگزاري دوره هاي آموزشي مستمر مشاوران با حمايت ويژه مديران در مدارس كشور دانست.
معاون مشاوره تربيتي و تحصيلي وزارت آموزش و پرورش از هدايت تحصيلي و شغلي دانش آموزان در دوره اول متوسطه به عنوان طراحي مسير زندگي دانش آموزان ياد كرد و گفت: تقويت باور توانمندي هاي فردي ، واقع نگري و انتخاب رشته تحصيلي بر حسب نياز هاي شغلي جامعه از مسائل مهمي است كه بايد در دوره هاي آموزشي در مدارس به آن توجه شود.
مصطفوي با اشاره به اينكه والدين دانش آموزان داراي روحيه مطالبه گري هستند خاطرنشان كرد: براي آشنايي هر چه بيشتر مديران آموزش و پرورش ، كارشناسان ، مشاوران و مديران مدارس طرح آموزش دوره هاي آموزشي هدايت تحصيلي در استان هاي محتلف كشور آغاز شده است و در ارديبهشت ماه سال 95 نيز برگزاري كنگره هدايت تحصيلي در تهران برنامه ريزي شده است.
2819/ 6155