دوره پسابرجام، سیاست ها و برنامه های جدید می طلبد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این كه انتخاب درست و یا غلط می‌تواند آینده علمی كشور را رقم بزند، گفت: كشور در دوره پسابرجام وارد مرحله جدیدی از تعاملات بین‌المللی شده است كه باید سیاست ها و برنامه‌های جدید داشته باشد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر محمدمهدی طهرانچی روز یكشنبه در ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراكز آموزش عالی، ‌موسسات تحقیقاتی و پارك‌های علم و فناوری كه در مركز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است،‌ گفت: ما شاهد تمدن علمی هستیم و پس از گسترش اسلام در قرن اول هجری از مرز چین تا مرز اروپا، یك روابط بین‌المللی شكل گرفت كه بستری برای تمدن اسلامی شد.
وی افزود: ایران از لحاظ دو رویداد علمی تا سال 2010 با ضریب رشد 18 نزدیك به 20 كشور اول جهان بود.
طهرانچی گفت: ما از لحاظ رشد دانشجو كشور پنجم جهان هستیم و بعد از چین،‌ هند، ‌آمریكا و برزیل قرار داریم.
به گفته رییس دانشگاه شهید بهشتی، ایران در سال 2002 تا 2009 از جمله كشورهایی بود كه بالاترین رشد دانشجو را داشت و این فرصتی فراهم می‌كند كه مورد توجه جهان واقع شود.
وی با بیان این كه ایران هشتمین و نهمین كشور جهان در تامین نیروی انسانی و محقق در جهان است، افزود: مجله نیچر سال 2005 در مقاله‌ای نوشت كه ایرانی‌ها دوباره به دنبال رویای تمدن علمی هستند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در سیاست كلان دو بند داریم كه یكی مرجعیت اول علمی جهان و دیگری گسترش همكاری های علمی فعال و سازنده است كه باید سیاست اجرایی آنها در برنامه ششم و دولت تدوین شود تا بتواند ما را حمایت كند.
طهرانچی با اشاره به این كه خروجی های بین المللی یكی از شاخص های ارزیابی پایگاه تایمز است، گفت: كشور ما در آموزش و پژوهش به جایگاه متوسط رسیده است اما از لحاظ خروجی بین المللی وضعیت خوبی نداریم كه باید آن را ارتقاء دهیم.
وی در زمینه میزان واردات و صادرات دانشجو نیز گفت: آمریكا بیشترین میزان واردات دانشجو و چین بیشترین میزان صادرات دانشجو را دارد و كشور ما نیز عمدتا صادركننده دانشجو است كه باید نسبت ورود و خروج دانشجو در كشور حفظ شود.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در زمینه تحقیقات مشترك نیز گفت: ما حدود 20 درصد مقاله مشترك داریم كه در این مدت كاهش یافته است و باید تقویت شود.
طهرانچی در پایان خاطرنشان كرد: اگر می خواهیم مرجعیت علمی پیدا كنیم، باید تعداد دانشجویان خارجی و تحقیقات مشترك را افزایش داد و زمینه را برای تحقیقات محققان خارجی در كشور فراهم كرد.
در پایان ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارك های علم و فناوری از دانشگاه های برتر كشور در حوزه همكاری های بین المللی علم و فناوری تقدیر شد.
دانشگاه های تهران و شهید بهشتی به ترتیب رتبه های اول و دوم گروه اول دانشگاه های برتر كشور در حوزه علم و فناوری بین المللی را كسب و لوح تقدیر دریافت كردند.
در گروه دوم دانشگاه های برتر در حوزه همكاری های علمی و فناوری بین المللی دانشگاه های زنجان، گیلان قرار داشتند كه لوح تقدیر دریافت كردند.
در میان پژوهشگاه های كشور نیز پژوهشگاه مهندسی برگزیده اول پژوهشگاه های كشور بابت همكاری های علمی و فناوری بین المللی و پژوهشگاه دانش های بنیادی برگزیده دوم شد و با دریافت لوح تقدیر شدند.
در میان پارك های علم و فناوری نیز پارك های علم و فناوری خراسان و پارك علم و فناوری لرستان به ترتیب رتبه اول و دوم را در زمینه همكاری های بین المللی علمی و فناوری كسب كردند و با دریافت لوح، تقدیر شدند.
علمی ** 2038 ** 3053**2017