بسته بودن نظام آموزش عالی كشور یك چالش است

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مركز همكاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یك چالش در نظام آموزش عالی كشور را بسته بودن آن اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سالار آملی روز یكشنبه در ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراكز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارك‌های علم و فناوری گفت: بسته بودن نظام آموزش عالی ما یك چالش است و اكنون فرصتی به‌دست آمده است كه بتوانیم آن را باز كنیم.
وی خاطرنشان كرد: نظام آموزش عالی از نظام فرهنگی، ‌اجتماعی و ورزشی ما نیز بسته‌تر است و به همین دلیل ناهنجاری‌هایی در ارزش‌گذاری‌های داخلی علم و فناوری به‌ وجود می‌آید.
سالار آملی گفت: هنوز بدنه دانشگاهی بحث چندفرهنگی را نپذیرفته كه بتوانیم به راحتی مسیر جذب دانشجویان خارجی خود را افزایش دهیم. محیط دانشگاهی ما باید ظرفیت خود را برای پذیرش فرهنگ‌های مختلف ارتقا دهد.
سالار آملی افزود: مساله علم و فناوری در كشور ما به شدت سیاسی است و آن هم در نازل‌ترین سطوح، یعنی جناحی شده است. در مسایل علمی بین‌المللی، نباید به مسایل علمی به صورت جناحی برخورد كرد.

***توجه به دیپلماسی علم و فناوری
وی خاطرنشان كرد: ما اكنون دیپلماسی علم و فناوری را مدنظر قرار داده‌ایم و وزارت علوم سه پایه را برای آن برنامه‌ریزی كرده است.
وی افزود: توسعه كرسی‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی یكی از این پایه‌ها است كه پتانسیل بسیار خوبی را در این زمینه داریم و در حدود 30 كشور جهان حدود 50 كرسی داریم و حدود 3 هزار و 100 دانشجو در حال تدریس در این كرسی‌ها هستند.
سالار آملی بهره‌گیری از توانمندی ایرانیان نخبه خارج از كشور را از دیگر اقدامات وزارت علوم در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری عنوان كرد و گفت: اكنون بیشترین نخبگان ما در كشورهای آمریكا، كانادا و انگلیس حضور دارند كه ما با این سه كشور ارتباطات علمی زیادی نداریم.
وی سومین پایه دیپلماسی علمی و فناوری وزارت علوم را بین‌المللی‌كردن دانشگاه‌ها و مراكز علمی و فناوری و همكاری‌های مراكز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری، تبادل استاد و دانشجو، پژوهش‌های مشترك و دوره‌های مشترك عنوان كرد.
رئیس مركز همكاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌های ما در سال 94 در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری تلاش خوبی داشته اند و در حال فراهم كردن زمینه‌ها برای بحث‌های ارتباطات علمی و بین‌المللی هستند.
سالار آملی افزود: در 9 ماهه اخیر 7 وزیر و 93 رئیس دانشگاه‌های مختلف به ایران آمدند كه در زمینه روابط علمی و فرهنگی اقدامات خوبی انجام شده است.
وی در بخشی از سخنان خود به ارزیابی فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراكز فناوری و پژوهشگاه‌ها در سال تحصیلی 93 - 94 اشاره كرد و گفت: در این ارزیابی 32 دانشگاه بزرگ، 10 پژوهشگاه بزرگ و پارك‌های علم و فناوری با همكاری مركز مطالعات علمی و همكاری‌های بین‌المللی بررسی شدند.
وی ادامه داد: در بررسی 32 دانشگاه بزرگ مشخص شد كه نسبت دانشجویان خارجی به كل دانشجویان در میانگین 28 دانشگاه، 0.74 درصد است كه این رقم بسیار پایینی است و در این زمینه دانشگاه‌های امام خمینی(ره)،‌ فردوسی مشهد، تهران و قم به ترتیب بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را داشتند.
سالار آملی افزود: در زمینه تعداد پروژه‌های مشترك با محققان خارج از كشور، 1.33 درصد پروژه مشترك داشته ایم كه دانشگاه‌های تهران،‌ زنجان، یزد و گیلان به ترتیب بیشترین تعداد پروژه مشترك را با دیگر دانشگاه‌های معتبر جهان داشته‌اند.
رئیس مركز همكاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم در زمینه برگزاری دوره‌های مشترك با دیگر دانشگاه‌های جهان گفت: در سال 93 - 94 در مجموع 86 دوره مشترك كوتاه مدت با اساتید دیگر دانشگاه‌های دنیا برگزار شد و در این زمینه دانشگاه‌های زنجان، ‌علامه طباطبایی و تهران بیشترین دوره مشترك را با دیگر دانشگاه‌های جهان داشته‌اند.

***فعالیت بین المللی پژوهشگاه ها
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مركز همكاری های علمی و بین المللی وزارت علوم گفت: در این ارزیابی هشت پژوهشگاه شركت داده شدند و اعضای هیات علمی این پژوهشگاه ها روی هم رفته 594 مورد است.
سالار آملی ادامه داد: در این ارزیابی مشخص شد كه تعداد پرژوه های مشترك این پژوهشگاه ها با محققان خارجی 107 مورد، تعداد مقالات مشترك آنها با محققان خارجی 407 مورد و پروژه های مشترك آنها با ایرانیان خارج از كشور 55 مورد بود.
وی افزود: همچنین این پژوهشگاه ها در مجموع 22 جایزه بین المللی و 320 هزار دلار گرنت بین المللی در این بازه زمانی دریافت كردند.

***پارك های علم و فناوری
به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، در این ارزیابی تعداد 18 پارك علم و فناوری شركت داده شدند و مشخص شد كه صادرات كل محصولات دانش بنیان این پارك ها 44 میلیون دلار و بیشترین صادرات از پارك های علم و فناوری خراسان، مازنداران و گلستان بود.
وی افزود: شركت های خارجی مستقر در پارك ها یك مورد بود كه در پارك استان لرستان مستقر بود.
سالار آملی خاطرنشان كرد: همچنین بر اساس نتایج ارزیابی، تعداد پروژه های تولیدی مشترك با شركت های خارجی چهار مورد و تعداد افراد خارجی همكار در شركت های ایرانی 49 نفر بود كه از این تعداد 20 نفر در پارك علم و فناوری خراستان ، 20 مورد در پارك علم و فناوری لرستان و هفت نفر در پارك علم و فناوری قم بودند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مركز همكاری های علمی و بین المللی وزارت علوم در خصوص رتبه جهانی كشور از لحاظ تعداد دانشگاه برتر در رتبه بندی تایمز گفت: ایران در سال 2012 رتبه 32، در سال 2013 رتبه 33، در سال 2014 رتبه 32 ، در سال 2015 رتبه 28 و در سال 2016 رتبه 23 را كسب كرد و دانشگاه های آمریكا و انگلیس همچون سال های گذشته بهترین جایگاه های جدول رتبه بندی را به خود اختصاص دادند.
سالار آملی گفت: دانشگاه های كشور در شاخص های فعالیت های بین المللی كمترین امتیازات را كسب كردند كه لازم است در این خصوص برنامه ریزی شود.

***تایید 84 درصدی عملكرد تیم مذاكره كننده هسته ای از نگاه هیات علمی دانشگاه ها
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در بخشی از اظهاراتش با خوشامد به 'سیدعباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه كه در این نشست شركت داشت، گفت: در یك نظر سنجی صورت گرفته از اعضای هیات علمی و نخبگان كشور مشخص شد كه 84 درصد از اعضای هیات علمی و نخبگان مسیر مذاكرات تیم هسته ای را تایید می كنند.
علمی ** 2038 ** 3053**2017