كاربرد هندسه پیشرفته در ستاره شناسی بابلیان

تهران- ایرنا- تازه ترین یافته محققان حاكی از آن است كه اخترشناسان بابل باستان در علم هندسه پیشرو بودند و از روش های هندسی استفاده می كردند كه تاكنون از دستاوردهای محققان قرون وسطای اروپا تلقی می شد.

به گزارش ایرنا از رویترز، این یافته محققان نتیجه بررسی چهار لوح گلی متعلق به دوران 350 تا 50 پیش از میلاد است كه روی آنها با خط میخی چگونگی ردیابی مسیر سیاره مشتری در آسمان توضیح داده شده است.
'متیوس اوسندریور' استاد تاریخ علوم باستان در دانشگاه 'هومبولت' در برلین گفت: روش های ترسیم و توصیف شده در این الواح چنان پیشرفته هستند كه از توسعه محاسبات حكایت دارند.
اوسندریور افزود: تصور می شد كه این نوع درك رابطه میان سرعت، زمان و فاصله متعلق به حدود 1350 بعد از میلاد است. روش های توصیف شده در الواح مشابه تكنیك هایی هستند كه محققان قرن چهاردهم در كالج مرتون دانشگاه آكسفورد به كار می بردند.
به گفته اوسندریور، بابلیان اخترشناس معتقد بودند تمامی رخدادهای روی زمین از سطوح رودخانه ها گرفته تا قیمت های بازار و آب و هوا به حركت سیارات بستگی دارد و بر این اساس، جداولی را با موقعیت های محاسبه شده سیارات برای هوروسكوپ های سفارشی متقاضیان تهیه كرده بودند. آنها با پیش بینی حركت سیارات امیدوار بودند كه تحولات زمینی را پیش بینی كنند.
وی افزود كه در عین حال در الواح مورد بررسی كه حدود سال 1880 میلادی در پی عملیات حفاری به دست آمد و در موزه بریتیش در انگلیس نگهداری می شود، به این كاربردهای اخترشناسی اشاره نشده است.
براساس این گزارش، الواح یاد شده شامل محاسبات هندسی مبتنی بر یك منطقه ذوزنقه ای شكل و اضلاع كوتاه و بلند آن است. تاكنون تصور می شد كه اخترشناسان بابل تنها بر مفاهیم حساب و نه هندسه تكیه داشتند.
بابل شهر و تمدن مهمی در بین النهرین واقع در عراق در حدود 100 كیلومتری جنوب بغداد كنونی بود.
دانشمندان یونان باستان نیز به خاطر به كارگیری هندسه شناخته شده اند، اما روش محاسبات هندسی در لوح های بابلی ها پیشرفته تر و انتزاعی تر است.
این تحقیق در نشریه ساینس منتشر شد.
علمی**2017