وزیر خارجه چین: افغانستان شریكی قابل اعتماد برای پكن است

پكن - ایرنا - وزیر امور خارجه چین از افغانستان به عنوان شریك همیشگی و قابل اعتماد برای پكن نام برد و تاكید كرد كه كشورش همواره برای پیشبرد آشتی داخلی و بازسازی افغانستان تلاش می كند.

به گزارش ایرنا، «وانگ یی» این سخنان را در نشست خبری مشترك با «صلاح الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان در پكن عنوان كرد و گفت: چین مایل است ضمن تقویت همكاری در زمنیه های مختلف با محوریت توسعه و امنیت، روابط مشاركتی و مناسبات دوجانبه را نیز بهبود بخشد.
وی همچنین بر نقش محوری مردم افغانستان در برقراری صلح و حل مشكلات این كشور تاكید كرد و یادآور شد: چین همواره از چارچوبی كه تمام مراحل آن بدست مردم این كشور مدیریت و اجرایی شود حمایت كرده و در این رابطه از مذاكرات دولت افغانستان با طالبان نیز برای تامین منافع ملی كشور استقبال می كند.
وزیر خارجه چین در عین حال یكی از راههای مهم تحقق صلح و ثبات در این كشور را گفت وگو دانست.
«وانگ یی» گفت كه تشكیل ائتلاف چهار جانبه افغانستان، پاكستان، چین و آمریكا در واقع اقدامی با هدف راه اندازی مجدد مذاكرات صلح دولت افغانستان با طالبان بود كه با توجه به ضرورت های پیش رو، در دستور كار قرار گرفت.
وی ابراز امیدواری كرد كه هر چه سریعتر تلاش های عملی برای فراهم آوردن مقدمات نقشه راه آشتی ملی در افغانستان كه مورد قبول تمام طرف های درگیر باشد، اجرایی شود.
بر اساس گزارش وزارت امور خارجه چین، «وانگ یی» همچنین از گروه طالبان نیز خواست در این رابطه رویكرد مثبت را در پیش بگیرد تا با برطرف شدن موانع، گفت وگوهای صلح هر چه سریعتر آغاز شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی كشور چین همچنین به كشور پاكستان اشاره كرد كه می تواند در این زمینه نقشی مثبت و منحصر به فرد ایفا نماید.
او تاكید كرد كه روند آشتی ملی در افغانستان نه تنها مسئله ای مرتبط با سرنوشت مردم این كشور بلكه موضوعی است كه امنیت و ثبات در منطقه را تحت الشعاع خویش قرار داده و چین مایل به تقویت همكاری با دیگر كشورهای منطقه از جمله روسیه، ایران، هند و دیگر كشورهای موثر در این زمینه است.
«صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این نشست خبری با تقدیر از تلاش های چین برای پیشرفت مذاكرات صلح در كشورش، خواستار تداوم رویكرد مثبت پكن در این رابطه شد.
وی تروریسم را دشمن مشترك كشورهای منطقه دانست و بر لزوم همكاری و تعامل تمام كشورها برای مقابله با این پدیده شوم تاكید كرد.
او گفت كه افغانستان از نقش مهم چین در راستای صلح، بازسازی و آشتی افغانستان تقدیر می كند و كابل مایل است منافع مشترك میان دو كشور را بیش از پیش گسترش بخشد.
وزیر امور خارجه افغانستان كه شب گذشته (دوشنبه) وارد پكن پایتخت چین شد قرار است در مذاكرات خود با مقامات این كشور راهكارهای تحقق و توسعه مناسبات دو كشور را با مقامات بلندپایه چینی مورد بررسی قرار دهد.
این نخستین سفر «ربانی» به چین از زمان تصدی سمت وزارت امور خارجه افغانستان محسوب می شود.
چین با افغانستان در زمینه های اقتصادی همكاری گسترده ای دارد و اعلام كرده است كه می خواهد در زمینه های امنیتی نیز با كابل همكاری كند.
چین در سالهای گذشته مسئولیت اجرای بزرگ ترین طرح اقتصادی افغانستان به نام طرح بهره برداری از معدن «مس عینك» را بر عهده گرفت، اما در نیمه راه بنا به دلایل امنیتی آن را رها كرد و قرار است گفت و گوهایی میان طرفین برای از سرگیری كار این طرح انجام شود.
آساق**231**1597