۱ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۲۰
کد خبر: 81929568
T T
۰ نفر
آلودگی فولاد مباركه و ذوب آهن درهوای شهر اصفهان موثراست

اصفهان- ایرنا- یكی از استادان دانشگاه صنعتی اصفهان نقش صنعت در آلایندگی هوای اصفهان را پررنگ دانست و گفت :آلایندگی ذوب آهن و فولاد مباركه نیز در هوای اصفهان موثر است.

به گزارش ایرنا، احمد خاتون آبادی چهارشنبه شب در نشست تخصصی كنترل آلودگی هوا در كلان‌ شهر اصفهان افزود: مكان یابی های غلط و بارگذاری بیش از حد صنایع مشكلات زیست محیطی را بوجود آورده است.
وی افزود: اصفهان در دشت فرودست و پست جغرافیایی قرار دارد و صنایعی مانند فولاد مباركه و ذوب آهن در مسیر باد قرار دارد و آلودگی ناشی از آنها هوای شهر اصفهان را تحت شعاع قرار می دهد.
وی با بیان اینكه در گودی قرار داشتن اصفهان و جایگزینی صنایع در بالادست باعث حبس هوا در این منطقه شده است، افزود: براساس تحقیقات ثابت شده كه ریزگردها تا ارتفاع چهار هزار متری و طول 2 كیلومتری پیشروی می كنند.
خاتون آبادی با بیان اینكه در گذشته محیط زیست در ایران جنبه فانتزی داشت، اظهار كرد: رسالت، فعالیت و مسئولیت های محیط زیست نسبت به سالها و دوره های گذشته ارتقا پیدا كرده است.
وی با بیان اینكه بدلیل آسیب های كه ریزگردها به مسجد امام اصفهان وارد كرده اند هرسال شاهد مرمت این بنا هستیم، گفت: در اصفهان قبل از اینكه باران اسیدی داشته باشیم، ریزگرد های اسیدی را داریم.
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینكه رنگ آلاینده های اصفهان مربوط به خودروها نیست، تصریح كرد: رنگ آلاینده های اصفهان قهوه ای و بیشتر مربوط به صنایع است در صورتی كه رنگ آلاینده های تهران خاكستری و بیشتر مربوط به تردد خودروها ست.

**افزایش نظارت و برخورد با صنایع آلاینده محیط زیست
مدیركل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز گفت: برای پیگیری بیشتر و برخورد قاطع با صنایع آلاینده به روسای ادارات محیط زیست در شهرستانها تفویض اختیار شده است.
حمید ظهرابی افزود: نظارت این سازمان بر صنایع بصورت جدی در حال انجام است و این نظارت‌ها در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است .
وی با بیان اینكه تعداد این نظارت‌ها از حدود دو هزار مورد به عدد هفت هزار مورد رسیده است و میزان شكایت این سازمان از واحدهای متخلف در 9 ماهه گذشته 4 برابر شده است، افزود: دستگاه قضایی استان رویكرد جدیدی نسبت به مسائل زیست محیطی را در پیش گرفته و به شدت با اینگونه جرایم برخورد می كند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینكه منشاء اصلی آلودگی هوا در اصفهان شناسایی شده‌است، تصریح كرد: تغییر سوخت نیروگاه‌ها، تولید و مصرف بنزین یورو چهار در اصفهان و شهرهای اطراف و افزایش ظرفیت تولید این نوع از بنزین تا حدود 8 میلیون لیتر و كاهش میزان پی.پی.ام گوگرد گازوئیل از عدد 7 هزار به زیر 50 پی.پی.ام از جمله اقدامات این سازمان برای كنترل آلودگی با منشأء سوخت است.
ظهرابی با بیان اینكه كارگروه مقابله با گرد و غبار و زیرگردها در استان تشكیل شده است، گفت: استان اصفهان در منطقه‌ بیابانی و خشك قرار دارد و حتی بدون وجود صنعت هم زمینه لازم برای افزایش میزان ذرات معلق در هوا را دارا ست.
وی افزود: 70 درصد صنایع استان در شعاع 50 كیلومتری از مركز شهرها قرار دارند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینكه محدوده شعاع 50 كیلومتری اصفهان از میدان نقش جهان شروع می شود، افزود: بدنبال متوقف كردن تعدادی از واحدهای صنعتی و صنوف آلاینده در استان اصفهان هستیم .
وی گفت:میزان استاندارد ذرات معلق در هوا در ایران به میزان 35 میكروگرم است كه در این حالت شاخص كیفی هوا عدد 100 را نشان می‌دهد، این عدد در اروپا 25 میكروگرم است.
ظهرابی با بیان اینكه همه ما امروز با چالش محیط زیست مواجه هستیم، گفت: در 9 ماه گذشته از سال جاری با اقدامات انجام شده میانگین این ذرات در هوای اصفهان به عدد 34 تقلیل یافته است.
وی افزود:قبل از اجرای برنامه جامع كاهش آلودگی كاهش آلودگی هوا در اصفهان عدد میانگین ذرات معلق در هوا 50 بود.
ظهرابی با بیان اینكه سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای كنترل آلودگی هوا و بهبود وضعیت موجود با برنامه‌ ریزی درازمدت و كوتاه‌مدت انجام می‌دهد، خاطرنشان كرد: سازمان‌هایی همچون شهرداری و آموزش و پرورش همكاری خوبی با این سازمان داشته‌اند اما این همكاری‌ها باید گسترش یابد.
كارگاه تخصصی كنترل آلودگی هوا در كلان شهر اصفهان با حضور صاحبنظران دانشگاهی، صنایع و سازمانهای مرتبط به همت پژوهشكده محیط زیست و قطب علمی آلاینده های زیست محیطی دانشگاه اصفهان، با همكاری دفتر مدیریت بحران استانداری، اداره كل حفاظت محیط زیست استان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان اصفهان به منظور پاسداشت روز هوای پاك و رفع چالش های زیست محیطی مرتبط با آلودگی هوا در استان برگزار شد.
7150/ 6022

سرخط اخبار استان‌ها