۲۴ دی ۱۳۹۴، ۲۳:۱۱
کد خبر: 81920973
T T
۰ نفر
برپايي نمايشگاه اينستاليشن در گرگان يادآور دوران اوج توليد پنبه

گرگان - ايرنا - 'پنبه زاري' عنوان نمايشگاه دو نفره اينستاليشن است كه توسط جواد عظيمي و حميد حسيني در كارخانه پنبه شمال شهر گرگان برپا شد.

به گزارش ايرنا اين نمايشگاه با هدف مرور خاطرات پنبه كاري و توجه دوباره به صنعت راكد و فراموش شده اين محصول برگزار شده است.
اين نمايشگاه از امروز پنجشنبه تا شنبه ٢٦ دي ماه در كارخانه پنبه شمال (فلسفي) همه روزه از ساعت ١٤ تا ١٨ براي بازديد علاقه مندان داير است.
هنر اينستاليشن instalation كه از دهه 70 ميلادي مطرح شده سازه يا مجموعه اي است كه فضايي را در محيط داخلي يا خارجي شكل مي دهد، تغيير مي دهد يا تبديل مي كند و از طريق آن سعي دارد مفهوم يا نقطه نظري را به بيننده منتقل كند.
اين آثار معمولا به بيننده اين حس را مي دهد كه نه فقط ناظر بلكه شركت كننده در آن هم باشد.
مواد مصرفي در هنر اينستاليشن از مواد طبيعي روزمره تا رسانه هاي جديد همچون ويدئو، صدا، اجرا، كامپيوتر و اينترنت را شامل مي شود.
برگزاري نمايشگاه پنبه زاري نقدي است بر كاهش توليد پنبه و از بين رفتن چرخه صنعت پنبه كاري در استان گلستان؛ اين نمايشگاه تركيبي است از احجام و نقاشي و صداهايي كه همگي در مجموع سعي دارند مفهوم را به صورت هنر مفهومي به بيننده انتقال دهند.
اين نمايشگاه نمايشي است از پندارهاي پرورده و پرداخته كه با سود بردن از يك يا چند شيوه هنري و به كارگيري 'حجم' هايي كه بيشترين آنها از پنبه ساخته شده اند و افزودن نگارگري با همراهي صدا مي كوشد به آفرينش دست يابد تا آماجي را در چارچوب 'هنر مفهومي' بنماياند.
اين نمايشگاه با همكاري موسسه تحقيقات پنبه و انجمن صنفي معماران استان و حمايت كارخانه پنبه شمال (فلسفي) داير شده است.
از جمله جذابيت هاي ديگر اين نمايشگاه استفاده از صدا است بطوريكه نخستين تنظيم استاد فقيد محمد رضا لطفي با صداي استاد رادكاني خواننده محلي از طريق بلندگو در فضاي كارخانه طنين انداز است كه به روزگار خوش پنبه كاري در گلستان اشاره دارد؛ همچنين روشن شدن برخي از دستگاههاي قديمي صداي مبهم كارخانه را در نقاطي آن به گوش بازديدكنندگان مي رساند كه يادآور دوران رونق و شكوفايي واحدهاي صنعتي فرآوري پنبه گرگان و جنب و جوش كارگران را به ذهن متبادر مي كند.
كارخانه پنبه شمال توسط حاج محمدتقي فلسفي از خيرين و بانيان بيمارستان فلسفي و دانشگاه پزشكي گرگان در سال 1349 تاسيس و تا سال 1371 فعاليت داشته و در زمان خود جزو مدرن ترين كارخانه هاي پنبه پاك كني ايران بوده است.
پنبه به سبب اهميت و نقش موثر و اساسي در اقتصاد كشورها به طلاي سفيد معروف است و منطقه گرگان و دشت به سبب حاصلخيزي خاك و آب و هواي مساعد براي توليد پنبه مرغوب و فراوان آن روزگاري به سرزمين طلاي سفيد شهرت داشت.
جواد عظيمي متولد 1356 گرگان و كارشناس ارشد نقاشي از دانشگاه هنر تهران است كه تاكنون نمايشگاه هاي انفرادي در تهران و مشهد و شركت در نمايشگاه هاي گروهي در كشورهاي اتريش، سوئد و امارات داشته است.
وي همچنين مدرس دانشگاه هاي گرگان و تهران و عضو انجمن هنرمندان نقاش ايران است.
حميد حسيني نيز كارشناس ارشد معماري و عضو هيات تحريريه نشريه نماد گلستان است.
وي عضو هيات علمي و مدرس دانشگاه هاي گرگان و عضو سازمان نظام مهندسي گلستان و انجمن صنفي معماران استان نيز هست.
نمايشگاه پنبه زاري در واقع تلفيق هنر معماري و نقاشي اين دو هنرمند گرگاني به منظور تلنگري به صنعت رو به اضمحلال پنبه كاري است.
3014/6159/6203

سرخط اخبار استان‌ها