۴ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۴۹
کد خبر: 81893748
T T
۰ نفر

همايش پذيرايي از درناها در اراك برگزار شد

۴ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۴۹
کد خبر: 81893748
همايش پذيرايي از درناها در اراك برگزار شد

اراك - ايرنا - همايش پذيرايي از درناها با شعار اراك ميزبان مهربان پرندگان مهاجر روز جمعه با حضور جمعي از مسئولان استان مركزي و دوستدارن و حاميان طبيعت در تالاب ميقان اين شهر برگزار شد.

در اين آيين كه از سوي اداره كل حفاظنت محيط زيست و با مشاركت شهرداري ، شوراي اسلامي شهر و اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و كشاورزي شهرستان اراك برگزار شد، جمع زيادي از مردم حضور داشتند و چهار تن گندم را در جاي جاي تالاب ميقان پاشيدند تا درناهاي كوچنده ؛ اين مهمانان استان مركزي از سيبري، در زمستان امسال كه نويدي از بارش هاي سنگين داده شده است دچار بي غذايي نشوند.
شركت كنندگان در اين همايش در قالب گروه هاي چهار نفره به وسيله 10 دستگاه خودروي شاسي بلند به اطراف تالاب رفته و به پرندگان غذا دادند.
برگزاري مسابقه نقاشي كودكان با موضوع پرندگان مهاجر، موسيقي محلي، جشنواره آش محلي، پاكسازي تالاب از زباله ها و كارگاه هاي آموزشي پرنده شناسي از ديگر برنامه هاي جنبي پيش بيني شده در اين همايش بود.
اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي به مردم اراك توصيه كرده است: به سبب اهميت حمايت و حفاظت از پرندگان مهاجر؛ از ريختن ته مانده هاي غذا و نان كپك زده در تالاب ميقان جدا خودداري كرده و كار غذادهي به پرندگان را با هماهنگي ماموران اين اداره كل انجام دهند.
درناهاي مهاجر از اواسط مهرماه همزمان با سردشدن هوا در دسته هاي كوچك و بزرگ براي زمستان گذراني به تالاب ميقان اراك كوچ مي كنند و با نخستين بارش سنگين برف زمستاني، مسير خود را به سمت نواحي جنوبي و گرمسيري ايران تا شمال افريقا ادامه مي دهند.
تالاب كويري ميقان در 15 كيلومتري شمال شرق اراك ؛ يكي از زيستگاه هاي مهم پرندگان كشور است و درياچه فصلي آن علاوه بر نقش محوري در حوزه تنوع زيستي ، اثرات مستقيم در مهار كانون هاي توليد شن و نمك و آلايندگي هواي اراك دارد.
در برخي از زمستانها به دليل بارش زودتر از موقع برف، درناها غافيلگير شده و د ركوچ آنها اختلال ايجاد شده و به همين دليل بي غذا مانده وحتي تلفاتي نيز داده اند.
6066/6012