۳۰ آذر ۱۳۹۴،‏ ۲۰:۱۸
کد خبر: 81888707
۰ نفر
«شهرهای ریل پایه» راهكار كاهش آلودگی هوا

تهران - ایرنا - افزایش رفت و آمدهای روزانه مردم در بسیاری از كلانشهرها و حجم تردد جمعیت در بسیاری از خیابان ها و ترافیك خودروها در بزرگراه ها، چهره شهرها را به پاركینگ بزرگی تبدیل كرده است كه تنها راهكار برون رفت از این چالش ها حركت به سمت طراحی شهرهای ریل پایه است.

به گزارش ایرنا، در حالی كه تسهیل رفت و آمد روزانه مردم بین كلانشهرها و شهرهای اقماری از طریق توسعه قطار‌های حومه‌ای و محلی بیش از هر دوره دیگری مورد توجه جدی قرار گرفته است، متولیان صنعت حمل و نقل ریلی و كارشناسان اقتصادی براین باورند كه تنها راه نجات برای بهبود شرایط ترافیكی و كاهش آلودگی های كلانشهرها، توسعه خطوط ریلی و یكپارچگی خطوط درون و برون شهری در این بخش است.
همسو با تغییر نگرش جدی مردم به سمت حمل ‌و نقل ریلی، مسئولان، دست اندركاران و تصمیم سازان باید با همت و تلاش مضاعف به گونه ای برنامه ریزی كنند تا سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی مردم افزایش و از حمل و نقل جاده ای به سمت ریلی منتقل شود.
براین اساس برای كاهش تردد خودروهای شخصی، توسعه قطارهای برون شهری، درون شهری و مترو باید مورد توجه قرار گیرد زیرا هریك از این خطوط در توسعه حمل و نقل ریل پایه در شهرها می توانند نقش مهمی را ایفا كنند.
وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفت: به طور متوسط روزانه بین 900 هزار تا یك میلیون دستگاه خودرو از حومه وارد تهران می شود و همین تعداد نیز از تهران به حومه حركت می كنند و این سبب آلودگی های گسترده ای در تهران می شود.
به گفته عباس آخوندی، در صورتی كه این تعداد جابجایی مردم به صنعت حمل و نقل ریلی منتقل شود، آنگاه 30 درصد از آلودگی های شهر تهران كاهش می یابد.
وی با بیان اینكه آسایش مردم در قطار با آسایش و راحتی آنها در اتوبوس و وسیله شخصی قابل مقایسه نیست، تاكید كرد: هیچ افق دیگری جز توسعه حمل و نقل ریلی در كشور نداریم.
وی با بیان اینكه شانزدهمین قطار حمل و نقل ریلی و حومه ای وارد ناوگان ریلی كشور شده است، افزود: هر چه تعداد قطارهای حومه ای افزایش یابد، بار ترافیك از جاده ها به طرف تهران و بالعكس كاهش می یابد.
با واگذاری وظیفه شكل‌دهی به حمل‌ و نقل ریلی حومه‌ای در اطراف شهرهای بزرگ از سوی دولت به شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران شاهد تسهیل رفت و آمد مردم به كلانشهرها خواهیم بود.
برقراری سرویس های حمل ‌و ‌نقل حومه‌ای با استفاده از ناوگان ریلی از تهران به شهر‌های كرج، هشتگرد، شهر قدس، ورامین و سایر شهرهای حومه ای در اطراف پایتخت می تواند بسیاری از چالش های موجود را برطرف كند.
با وجود قدمت بیش از 80 سال راه آهن در ایران، از نظر متخصصان و تلاشگران صنعت حمل و نقل ریلی، توسعه قطارهای سریع‌السیر، قطارهای حومه ای و ارتباط تنگاتنگ آنها با مترو و سایر صنایع مرتبط نیازمند برنامه ریزی های مدونی است تا در مدت كوتاهی شاهد تردد این قطارها به صورت گسترده در كلانشهرها و مراكز استانها باشیم.
چندی پیش مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: شركت قطارهای حومه ای قرار است زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران تشكیل و نسبت به جابجایی مسافران حومه ای در اطراف شهرهای بزرگ اقدام كند.
محسن پورسید آقایی با بیان اینكه قیمت بلیت قطارهای حومه ای باید ارزان باشد تا مردم بتوانند با استفاده از این قطارها در حومه شهرهای بزرگ جابجا شوند، افزود: مراحل قانونی تشكیل این شركت در دست اقدام است تا پس از اخذ مجوزهای قانونی زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی، خدمات حومه ای خود را به مسافران ارائه كند.
بدون شك تركیب قطارهای سریع‌السیر با حمل ‌و ‌نقل حومه‌ای و درون شهری بر چگونگی زندگی مردم تاثیرگذار است و در واقع قطار سریع‌السیر، حومه‌ای و شهری از مفاهیم اصلی حمل ‌و ‌نقل ریلی است كه زندگی روزمره مردم را در این شهرها تسهیل خواهد كرد.
وزیر راه و شهرسازی و بسیاری از مدیران صنعت حمل ونقل ریلی همواره تاكید می كنند تنها راه حل برون رفت از مشكلات تردد مردم ترافیك و آلودگی های زیست محیطی، ایجاد نظام شهرنشینی ریل پایه است تا حمل‌ و‌ نقل برون و درون ‌شهری براساس شبكه ریلی كشور برنامه ریزی شود.
وظیفه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی صنعت حمل و نقل ریلی در این زمینه بسیار بزرگ است، زیرا برای توسعه شبكه ریلی در كلانشهرها و شهرهای پرجمعیت و یكپارچگی حمل ‌و‌ نقل ریلی برون‌ و درون، بهینه سازی ایستگاه های قطار و جانمایی درست ایستگاه های در دست احداث راه آهن نقش بسیار مهمی ایفا می كند.
بدون شك دولت در صنعت حمل و نقل ریلی از توانمندهای سرمایه گذاری های لازم برخوردار نیست و برای تحقق شهرهای ریل پایه، تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی ضروری است تا این بخش با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز، دسترسی آسان مردم به حمل و نقل ریلی را فراهم كند.
اقتصام 1108 ** 2023