عده ای در آستانه انتخابات به دنبال دو قطبی كردن جامعه هستند/ برخی قانون اساسی را با تخیلات خود تفسیر می كنند

تهران - ایرنا- رئیس قوه قضاییه درجلسه با مسئولان عالی قضایی با انتقاد از اینكه برخی درآستانه انتخابات، به دنبال دو قطبی كردن جامعه هستند، گفت: برخی با این هدف می خواهند از آرای مختلف استفاده كنند.

به گزارش ایرنا از اداره كل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز(دوشنبه) مسئولان عالی قضایی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع) و تبریك فرارسیدن نهم ربیع الاول سالروز امامت آخرین ذخیره الهی حضرت بقیه الله(عج) گفت: اگر به حرمت امام یازدهم(ع) و دوازهم(عج)، روز شهادت امام حسن عسگری(ع) را تعطیل رسمی می كردند، امری مناسب بود چرا كه مجال بیشتری برای عزاداری شیعیان فراهم می شد. از خداوند می خواهیم در این ایام با بركت، توفیق فهم طریق اهل بیت(ع) را بر همه شیعیان بیشتر و قلوب مسلمین را منورتركند.
رئیس قوه قضاییه با گرامیداشت هفته وحدت، مسئله «وحدت» را برای جهان اسلام امری ضروری دانست و افزود: در دنیای امروز دست های پنهان زیادی در كار هستند تا وحدت جهان اسلام را از بین برده و تفرقه و دشمنی ایجاد كنند و متاسفانه توفیق آنها را در حدی مشاهده می كنیم چرا كه حاكمانی در جهان اسلام هستند كه افراطی ترین گروه های تروریستی و خشن ترین گروه ها را به نام اسلام حمایت می كنند و با این كار هم به تفرقه در جهان اسلام و هم به اسلام هراسی كمك كردند كه متاسفانه مورد حمایت كشورهای غربی هم هستند.

** «داعش» مخلوق حاكمان سعودی است
آیت آلله املی لاریجانی با بیان اینكه فعالیت حاكمان سعودی به تفرقه اندازی در كشورهای اسلامی كمك می كند و گروه تروریستی داعش مخلوق این حاكمان است، گفت: حاكمان سعودی نیز كه هنوز به شیوه سلطنتی حاكمیت می كنند و خبری از مردمسالاری در میان آنان نیست، نمونه بارز این نوع از فعالیت ها و حكومت ها هستند كه متاسفانه مدعی مباحث حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و این در حالیست كه داعش را اینها خلق كردند و به كشورهای همسایه خود بدترین تعرض ها را انجام داده اند. گروه های تروریستی در سوریه و عراق، با حمایت عربستان و اذنابش و میلیون ها مسلمان را آواره كرده اند و سئوال اصلی اینجا است كه چرا جهان اسلام با وجود پیامبر واحد و كتاب واحد باید تشتت را تجربه كند.
رئیس دستگاه قضا به زندگی مسالمت آمیز برادران اهل تسنن و تشیع در كشور اشاره و تصریح كرد: برادران اهل تسنن و همچنین سایر ادیان در كمال آرامش در كشور زندگی می كنند و حقوق آنها در دادگاه ها رعایت می شود و این نمونه ای از عقلانیت است كه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز این افراد در كنار یكدیگر است و احترام به سایر مذاهب، واجبی در صحنه سیاست كشورهای اسلامی است.
وی با تاكید بر اینكه گروه تروریستی داعش هیچ نسبتی با اسلام ناب محمدی ندارد از افراطی گری به نام اسلام انتقاد كرد و گفت: پرورش افراطی گری به نام اسلام ضربه بدی به اسلام می زند و نمونه آن داعش است كه هیچ بویی از اسلام نبرده و نسبتی هم با اسلام ندارد و این در حالیست كه مورد حمایت این كشورها و حاكمیت ها است.
آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با محكومیت كشتار شیعیان بی پناه نیجریه و بازداشت شیخ ابراهیم زكزاكی، به ضرورت مبارزه با نداهای تفرقه افكن تاكید و تصریح كرد: كشتن عده ای از شیعیان بی پناه نیجریه و بازداشت شیخ ابراهیم زكزاكی رهبر شیعیان این كشور نیز از همین دست حوادث تلخ و قابل تامل است و متاسفانه در حالی شیعیان در این كشور به خاك و خون كشیده می شوند كه این كشتارها مورد حمایت حاكمان آل سعود و برخی دیگر از كشورها قرار می گیرد و این مسئله ای عجیب و قابل تامل است.
وی تصریح كرد: در درون كشور نیز باید مراقب برخی سخن ها و حركات باشیم و بدانیم چه سخنانی به طرفداری از اهل بیت(ع) مطرح می شود، همّت گویندگان و مبلغان باید بیان فضایل اهل بیت(ع) باشد نه تعرض به دیگران البته بیان محققانه مسائل و نقد و بررسی آراء دیگران نیز یك وظیفه است و در این راستا باید موانع و حجاب ها را برداریم و این مسئله ای اساسی است كه همه باید به آن عنایت كنند.

** ایجاد محدودیت صدور ویزا برای سفر به آمریكا خلاف برجام است
رئیس دستگاه قضا به موضوع «تصویب قانون محدودیت صدور ویزا برای كسانی كه به ایران، عراق، سوریه» سفر كرده اند از سوی آمریكا، آن را مخالف برجام دانست و اظهار داشت: بحث محدودیت صدور ویزا نوعی شیطنت از سوی امریكا پس از توافقات است و نهیب های رهبری هم در گذشته بی مناسبت با این اقدامات فریبكارانه نیست.
آیت آلله آملی لاریجانی تصویب این قانون از سوی آمریكا را خلاف مسائل مطرح شده در برجام عنوان و بر توجه دولت و مسئولان در این رابطه تاكید كرد و گفت: مسئولان وزارت امور خارجه و دولت باید چاره ای در این خصوص بیندیشند.

** برخی توهمات و تخیلات خود را در قالب نقد مطرح می كنند
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نظارت از سوی مجلس خبرگان بر رهبری اشاره و تصریح كرد: سخنی كه بنده در جلسه گذشته مسئولان عالی قضایی در باب نظارت مجلس خبرگان رهبری مطرح كردم بحثی فنی، دقیق و برخاسته از متن قانون اساسی بود و متأسفانه مورد نقدهای بی اساس قرار گرفت و عده ای توهمات و تخیلات خود را نقد می كردند و حتی برخی گفتند سخنی برخلاف عقل، علم سیاست و سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) مطرح شده است فعلاً خلاف عقل و خلاف علم سیاستش بماند، در عجبم كه چگونه ادعای بنده خلاف سیره پیامبر(ص) و امیر المومنین(ع) می شود. مگر رسول الله(ص) و امیرالمومنین(ع) در مورد قانون اساسی كشور سیره عملی داشته اند كه سخنان من بر خلاف سیره ایشان باشد!! اگر مطلبی به اسلام نسبت می دادم می توانستید ادعا كنید این مطلب خلاف سیره است اما گفته ام در قانون اساسی چنین مطلبی نیست می فرمایید این خلاف سیره پیامبر است. جل الخالق از این همه دقت و هوشیاری!!
رئیس دستگاه قضا با استناد به مضمون اصل 107 و 111 قانون اساسی، عزل و نصب رهبر را از اختیارات مجلس خبرگان رهبری دانست و اینكه موضوع آن یعنی تشخیص واجد یا فاقدیت شرایط رهبری بر عهده مجلس خبرگان رهبری است تصریح كرد: در قانون اساسی تشخیص این امر كه ولی فقیه واجد و یا فاقد شرایط است بر عهده خبرگان رهبری است كه در جلسه گذشته نیز به این مسئله اشاره شد.
وی اضافه كرد: اینكه گفته شده است نفی نظارت به معنای فوق، موجب دیكتاتوری می شود سخنی بی معناست، همه می دانند كه خبرگان رهبری منتخب مردم هستند و اختیار عزل و نصب رهبر را نیز برعهده دارند بنابراین دیكتاتوری بی معنا است. اختیاری در قانون اساسی به منتخبین مردم پیرامون عزل و نصب فقیه فاقد و یا واجد شرایط داده شده است كه با وجود، این اختیار چگونه دیكتاتوری در رهبری تصور می شود.
آیت الله آملی لاریجانی با تأكید بر وظایف مجلس خبرگان، تشخیص واجدیت یا فاقدیت صفات رهبری را متفاوت از اعمال نظارت بر رهبری دانست و افزود: عنوان نظارت دارای بار معنایی خاصّی است به عنوان مثال، در اصل 174 قانون اساسی، گفته شده است: «بر اساس حق نظارت قوه قضاییه نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاههای اداری، سازمانی به نام «سازمان بازرسی كل كشور» زیر نظر رئیس قوه قضاییه تشكیل می گردد. حدود اختیارات و وظایف این سازمان را قانون تعیین می كند»
وی افزود: گر چه نظارت دارای مراتبی است كه حسب قانون (عادی) تعیین می شود ولكن همین كه عنوان نظارت در قانون اساسی آمده است، امكان تقنین نظارت به مراتب گوناگونش میسر شده است. نكته مهم این است كه بر اساس این نظارت سازمان بازرسی كل كشور در دستگاههای دولتی و اجرایی خیمه می زند و گاهی برای ماهها، دستگاه را تحت نظارت می گیرد، اسناد دستگاه مورد نظارت را بررسی می كند، مدیران را در مورد آنها مورد استنطاق قرار می دهد، اسناد مالی و بانكی را مورد بررسی قرار می دهد.
رئیس قوه قضاییه در ادامه افزود: واضح است كه اینگونه نظارتها ربطی به انتقاد و امر به معروف و نهی از منكر ندارد. همه آحاد جامعه حق انتقاد از حاكمان را دارند و می توانند بر اساس اصول شرعی، امر به معروف و نهی از منكر كنند، اما نمی توانند به ریاست جمهوری یا قوه قضاییه مراجعه كنند و بگویند می خواهیم مجموعه تحت امر شما را نظارت كنیم! مكاتبات شما را رسیدگی كنیم، اسناد مالی دستگاه را بررسی كنیم. اجازه اینگونه نظارتها به آحاد جامعه داده نشده بلكه این نظارت از طریق مجاری قانونی صورت می گیرد. حال سخن این است كه آیا نظارت به این معنا كه مستلزم تجویزهای خاصی است در مورد مجلس خبرگان نسبت به رهبری آمده است یا نه.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: بنده گمانم این است كه چنین نیست. یعنی در عین اذعان به اختیار مجلس خبرگان در عزل و نصب رهبری در شرایط خاص، نظارت به معنای فوق در مورد آنان تجویز نشده است. غایت مطلبی كه در اصل 107 و 111 آمده است، اثبات این اختیار است در موضوع خاص. و آن موضوع خاص عبارتست از تشخیص وجدان یا فقدان اوصاف در رهبری و تشخیص این امر غیر از نظارت كردن به معنای فوق است. نمی توانند بروند خیمه بزنند در دفتر رهبری بگویند ما شبانه‌روز می‌خواهیم اینجا باشیم، مذاكرات شما را گوش كنیم ببینیم آیا شما مدیریت دارید یا ندارید؟ ما كه می‌گوییم چنین چیزی نمی‌شود.
وی افزود: قانون اساسی چنین مطلبی را ندارد و از آن روشنتر بحث زیرمجموعه‌های رهبری، فردا می‌گویند كه ما سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی را می‌خواهیم برویم داخل آنها مستقر بشویم تا ببینیم چگونه اداره می‌شوند تا بعد بفهمیم كه آیا عزل و نصب رهبری در آنجا درست بوده یا نبوده؟ ما می‌گوییم این سخنان درست نیست، غلط است، توقعات و توهماتی است كه شما مطرح می‌كنید.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه قانون اساسی اختیار عزل و نصب رهبری را به خبرگان داده موضوعش هم عبارت نیست از نظارت، اگر بود آنوقت راه باز می‌شد كه خود خبرگان نظارت را مراتبش را تعیین كند كه چه كار باید می‌كرد، اینطور نیست اظهار كرد: موضوعش تشخیص واجدیت صفات یا فاقد بودن صفات است هر وقت تشخیص دادند این كار را انجام می‌دهند و لذا قیاس كردم با تشخیص صفات در مجتهد، در مقلد كه مرجع تقلید است. بعضی‌ها گفتند قیاس مع الفارق است اینجا عزل و نصب نیست، توجه نكردند كه موضوع عزل و نصب،تشخیص است، عزل و نصب كه فعل انسان است و اختیار عزل و نصب حكم نظارت است یعنی اگر خبرگان نظارت كردند (به تعبیر شما) و یا تشخیص دادند (به تعبیر ما)، بعد كسی را نصب می‌كنند، یا كسی را عزل می‌كنند، عزل و نصب كه نظارت نیست، نظارت موضوع این عزل و نصب است.
وی افزود: خب، حالا این نظارت كه موضوع این عزل و نصب است به اصطلاح شما و تشخیص به اصطلاح ما این دایره‌اش چقدر است؟ ما می‌گوییم صرفاً این اوصاف در رهبری است و فراتر از این نیست. و به این نكته باید توجه كنیم كه اگر بنا بود نصیحت به ائمه المسلمین یا مسئله حقوق مردم بر والیان كفایت برای این نظارت بكند پس از فردا هر كسی جلوی پاستور رد می‌شود، می‌تواند برود جلوی ریاست جمهوری یا قوه قضاییه و بگوید كه من می‌خواهم نظارت كنم بر این مجموعه چون حق انتقاد و حق نصیحت دارم! آخر این چه استدلالی است. ضعیف‌تر از این استدلال پیدا نمی‌شود، این بحث یك بحث فنی و دقیق است، و با استدلالهای آسمان ریسمانی هم نمی شود آن را حل كرد تنها نكته‌ای كه باقی می‌ماند این است كه كسی ادعا كند این تشخیص ملازم با نظارتی است كه آقایان می‌گویند، ما گفتیم این حرف درست نیست همانطور كه در مرجع تقلید اینكه اصل این است كه اگر انسان تشخیص داد كه كسی اعلم است یا مجتهد است؟ بنا به اختلافش یا عالم است آنوقت از او تقلید می‌كند، این حق ندارد به مجتهد بگوید من می‌خواهم بیایم در منزل شما خیمه بزنم، ببینم رفتارتان چطور است؟ عادلانه هست یا نیست؟ این هیچ تلازم ندارد، نكته دیگری كه می‌خواهم عرض كنم این است كه در تحلیل این مطلب آنچه كه در قانون اساسی آمده در اصل یكصد و هفتم و یكصد و نهم شرایط و صفات رهبری را مطرح كرده اند از جمله، صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه، عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام كه یك عدالت و تقوای فراتر از عدالت و تقوای امام جماعت است چون قید زدند برای رهبری امت اسلام، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت ، مدیریت، قدرت كافی برای رهبری است.
رئیس قوه قضاییه در ادامه اظهار داشت: حالا سخن این است (چیزی كه معمولاً به آن توجه نمی‌كنند) ما صفاتی را در اصل یكصد و نهم داریم خبرگان رهبری برای نصب رهبر باید ببینند این صفات هست یا نیست برای عزل یك رهبری كه فكر می‌كنند فاقد است، فاقد این صفات شده یا نه فاقد صفت غیر از كسی است كه یك عمل انجام می‌دهد و ممكن است اشتباه باشد، مثال می‌زنم اگر یك رهبری مدیر و مدبر باشد، فرض كنیم یك تصمیم اشتباه هم گرفته باشد از مدیریت می‌افتد؟ اینگونه صفات با یك فعل تنها كه ذایل نمی‌شود. انسان مدیر با یك تصمیم اشتباه از مدیریت نمی افتد بنابراین تشخیص خبرگان نباید بر آحاد افعال متمركز شود. مگر آنكه تعداد افعال به حدی تكرار شود كه موجب زوال یك صفت گردد. حتی در مثل عدالت هم كه با ارتكاب كبائر و اصرار صغیره (كه خود كبیره است) می توان گفت زائل می شود اگر ما شخصی را متقی بدانیم یقین می‌كنیم استغفار می‌كند ما این را نسبت به خیلی ها قبول داریم.
آیت الله آملی لاریجانی درخصوص تحقق اوصاف با بیان اینكه، آنچه مهم است این صفت در آن باشد، بین «تحقق اوصاف» و بین «یك فعل خارجی» صرف فرق است، افزود: عرضم این است كه آنچه كه مربوط به رهبری می‌شود در باب زیر مجموعه، نصب برخی افراد است، نصب رئیس صدا و سیماست، نصب فرماندهان نظامی است ، ‌نصب رئیس قوه قضاییه، تنفیذ حكم ریاست جمهوری است و هكذا، مجلس خبرگان نمی تواند بگوید من برای اینكه تشخیص بدهم رهبری مدیر است یا نه باید در قوه قضاییه پرونده شخصی را ببینم چه جوری است تا بعد معلوم شود كه رئیس قوه قضاییه خوب اداره می‌كند یا نه، تا بعد معلوم شود رهبری درست اداره می‌‌كند یا نه. به گمان من اینها استدلالهای غلطی است بله اگر در یك جایی به حدی اداره یك دستگاه بد باشد كه كاشف از عدم توانایی مدیرش باشد و كاشف از عدم انتخاب صحیح رهبری باشد این درست است، اما آنچه در باب انتصاب‌های رهبری لازم داریم، این است كه آیا رهبری از میان گزینه‌های موجود نه در عالم تخیل، از میان گزینه‌های موجود، آیا اصلح را انتخاب كرده یا نكرده؟ بین این امر و بین ارزیابی پاره ای افعال آحاد فاصله بسیار است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: آری اگر در انتخابهای مكرر معلوم شود رهبری درست عمل نكرده البته این موجب زوال صفت یا احراز صفت از ابتدا است. اما اینكه بگوییم یك پرونده را در قوه قضاییه رسیدگی می‌كنیم اگر این پرونده به نظر ما درست رسیدگی نشده باشد، معلوم می‌شود كه رئیس قوه قضاییه درست كار نكرده و رهبری درست مدیریت نكرده اینها اشتباهات واضحی است. اینها بحث‌های فنی و حقوقی مربوطه است. نه خلاف عقل است نه خلاف علم سیاست نه خلاف سیره پیامبر(ص)! البته سر لفظ نظارت هم دعوا نداریم اگر نظارت شما همین است یعنی بر اساس تشخیص دادن اوصاف، اختیار عزل و نصب وجود دارد این را همه قبول دارند، ولكن در این صورت سر سخن برخی معلوم نیست كه گفته اند باید ببینیم خبرگان چه می‌كنند، مگر تا به حال خبرگان همین كار را نمی‌كردند، خب همین كار را می‌كردند، همین اختیارات را داشتند، همین تشخیص‌ها را داشتند.
رئیس قوه قضاییهبا تأكید بر اینكه نباید با الفاظ بازی كرد، افزود: رفتند یك عبارتی از رهبری پیدا كردند كه رهبر معظم انقلاب سال 85، به خبرگان فرموده اند كه شما باید نظارت كنید، ولی بقیه عبارت را نمی خوانید و نمی‌نویسید. ایشان فرمودند نظارت، گفتند به این معنا كه ببینید واجد اوصاف هست یا نه؟ ببینید وقتی گفتند رهبری مدیر هست، مدیر هست یا نه؟ نگفتند بروید شما خیمه بزنید در بیت رهبری در انجا كارهای رهبری را یكی یكی رصد كنید ببینید مثلاً در مذاكرات با پوتین آیا خوب مذاكره كردند یا نكردند؟ این حرفها چیست كه شما می‌زنید؟ اینها حرفهای من درآوردی است، ربطی به قانون اساسی ندارد. این راجع به بحث فنی و حقوقی‌اش اما واقع مطلب این است كه حساسیت این مطالب از جای دیگری برمی خیزد. احساس می شود در پشت سر این حرفها یك حركت مرموز دیگری وجود دارد یك زمانی بحث شورای رهبری را مطرح می‌كنند، با اینكه خلاف نص قانون اساسی است، یا فرض كنید بحث نظارت را مطرح می كنند با كیفیتی كه گفته شده. در حالیكه اگر آن استدلال درست باشد وجهی ندارد نظارت بر رهبری مقصور به دستگاهها و نهادهایی باشد كه رئیس یا فرمانده آن را رهبری تعیین می كند چه آنكه طبق اصل 57 قانون اساسی رهبری بر تمام قوا نظارت دارد. اگر استدلال آنان درست است ما باید در همه قوا رصد كنیم آنهم چه جوری؟ برویم خیمه بزنیم در هر دستگاه اجرایی ببینیم اگر مشكلی دارد پس رئیس آن دستگاه مشكل دارد پس ولی فقیه كه ایشان را تنفیذ كرده درست كار نكرده است.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینكه این استدلالهاست كه گفته ام من درآوردی است تأكید كرد: سخنم این بود كه شما قانون اساسی را دارید با تخیلات خودتان معنا می‌كنید اینها در قانون اساسی نیست. انسان پشت این مطالب حركتهای معناداری را احساس می كند. عده ای را كه با خود همفكر هستند برای ورود به مجلس خبرگان تحریك می كنند البته اشكالی ندارد آزادی است ولی در حوزه های علمیه علامه تراشی هم می كنند آیا واقعاً شما تشخیص دهنده علامه هستید؟ كسانی كه این حرفها را می زنند آیا قادر به فهم دقیق متون معمولی كتب حوزوی هستند؟ آیا می توانند ظرایف كتابهایی مثل كفایه آخوند خراسانی و رسائل و مكاسب شیخ انصاری را فهم كنند؟ آیا تحقیقات محقق نائینی، محقق عراقی، و محقق اصفهانی را در می یابند با این وضع اینها علامه تشخیص دهنده می‌شوند؟ اینها بازیگری است،اینها استهزاء حوزه‌های علمیه است، اینها خندیدن به شعور مردم است.
وی افزود: در علوم دیگر این حرفها نیست، چه كسی جرأت می كند برود بگوید من علامه در ریاضیات را تشخیص می‌دهم؟ مگر اینكه ریاضیدان باشد، اینها بازیگری است،‌ با زیركی دارند توقعاتی در جامعه درست می كنند و من گمانم این است كه یك عده‌ای راه افتاده اند جامعه را در مقطع انتخابات دو قطبی كنند تا از آرای یك عده‌ای استفاده یا سوءاستفاده كنند، اینطور كه ما بیاییم یك فضایی درست كنیم تا آراء جمع كنیم واقعاً خلاف شأن است حالا فرض كنیم آرایی هم اینگونه جمع كردید در نزد حق تعالی چه جوابی دارید نسبت به این حرفهای خلاف.البته مردم می‌فهمند، خادم را از غیر خادم تشخیص می‌دهند. در همین كشور، كسانی بودند كه به شدت دنبال این بودند كه ریاست جمهوی را برای برخی مادام العمر كنند، اینها با مردم هستند؟ بحمدالله رهبری انسانی متدین، وارسته، متقی و با صلابت اند و به این حرفها هم كاری ندارند. راه خودشان را با صلابت و با قاطعیت می‌روند، بیش از ربع قرن این كشور را با درایت و طمأنینه از پیچ‌های خطرناك عبور داده اند. شما به جای حمایت، به جای ترویج، به جای تشویق مردم حرفهایی می‌زنید، حرفهای ناامیدكننده و تفرقه انگیز و بعد هم از این چه ثمره‌ای می‌خواهید بردارید!
رئیس قوه قضاییه با بیان اینكه روزنامه‌های زنجیره ای شان هم كه آن طوری عمل می كنند. مردم نیازهای واقعی دارند، گرفتاریهای واقعی دارند ، انتخابات هم شور خودش را می‌خواهد، یك امتحانی است، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی را تجلی اراده مردم دانست و اظهار كرد: بگذارید به نحو سالم آنكه مردم خدوم می‌دانند، اوصاف را در او می‌بینند بعد از تأیید شورای نگهبان به او رأی ‌دهند، حالا هر كس كه مردم اختیار كردند از صندوق‌ها بیرون می‌آید و او هم متكفل وظایف خودش می‌شود و این همه بازیگری و جبهه درست كردن و مصاحبه‌های كذایی و در یك فضایی كه تنش زاست اینها چه وجهی دارد؟ علی ایحال ما امیدواریم خداوند به همه ما توفیق بدهد وظایف خودمان را انجام بدهیم و بیدار هم باشیم همه باید بیدار باشیم ، بفهمیم چه دارد می‌گذرد چه سخنانی دارد گفته می‌شود و لوازم حرفها چیست.
اجتمام ** 1724 ** 1071