محاكمات سال 88 ناشی از ضعف فرهنگ مناظره در كشور بود

تهران- ایرنا- مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: اگر فرهنگ مناظره بعد از انقلاب در كشور نهادینه شده بود مناظرات سال 88 تبدیل به محاكمات 88 و 89 نمی شد.

به گزارش خبرنگار تشكل های دانشجویی ایرنا، حسام الدین آشنا روز دوشنبه در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی ایران افزود: اگر مدیر برگزاری مناظره ما در سال 88 آموخته بود كه افرادی را كه در مناظره از حد خود تجاوز می كنند و حق عمومی را به حق مناظره ترجیح می دهند ساكت كنند بسیاری از اتفاقات بین دو طرف نمی افتاد.
وی با بیان اینكه پس از انقلاب با گفت و گو و مناظرات بزرگان كشور، فرهنگ گفت و گو در مسیر درستی افتاد ولی متاسفانه با ترورهای منافقین مسیر گفت و گو بسته شد والا اگر سال پایان جنگ را نیز سال آغاز دوباره مناظرات می دانستیم الان باید بیست و ششمین دوره مناظرات ملی را برگزار می كردیم.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: مناظره یعنی تبادل نظر، تبادل استدلال و واگذار كردن حق قضاوت به دیگران و این دیگران می تواند عموم مردم باشد یعنی آنچه در مناظرات سال 88 و 92 اتفاق افتاد. مردم هم در سال 88 و هم در سال 92 تصمیم گرفتند و انتخاب كردند.
آشنا با اشاره به اینكه در مناظره باید توانمندی مخاطبان در قضاوت را تقویت كرد گفت: سواد مخاطبان را باید در فهم استدلال بالا برد و این نكته بسیار مهمی است. چرا كه اگر سلیقه و ذوق مخاطب بالا رفته باشد توان و قدرت تشخیص این را دارد كه فردی كه دارد صحبت می كند در حال مغالطه است یا استدلال؟ و مغلوب توانایی و فن بیان طرف مقابل نمی شود.
مشاور فرهنگ رئیس جمهور ادامه داد: اگر ما در میان مردم دانش نقد مناظره را بالا نبریم افرادی می توانند با قهرمان نمایی، خود را منجی جا بزنند. و استدلال های عوام پسند و در یك كلام با استفاده از سفسطه خدمتگذاران واقعی را زیر سوال برده و خود را كه هیچ ریشه ای ندارند به مثابه ناجی و خادم واقعی جا بزنند.
وی گفت: اگر ما بتوانیم با حمایت سازمان صدا و سیما و دیگر رسانه های كشور موضوع مناظره را به امری مستمر در كشور تبدیل كنیم به نحوی كه هر هفته یك مسابقه مناظره در كشور برگزار شود و میلیون ها نفر بتوانند از طریق پیامك برنده مناظره را انتخاب كنند.آن وقت می توانیم مطمئن باشیم كه در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مناظراتی به مراتب بهتر از سال های 88 و 92 خواهیم داشت.
وی تصریح كرد: از طرفی باید توان مناظره كنندگان را نیز افزایش دهیم چرا كه این توان به شدت در سال های اخیر تضعیف شده است و ما سخنوران استدلال كننده بسیار كمی داریم.
آشنا گفت: نظام دانشگاهی و حوزوی ما افرادی را تربیت نمی كنند كه هم قدرت استدلال و هم توانایی بیان بالایی داشته باشند. چقدر اندك شده اند تعداد استادانی كه می توانند 50 یا 60 دقیقه دانشجویان را با علاقه سر كلاس درس نگه دارند.
فرهنگ تدریس با استفاده از POWER POINT قدرت بیان استادان را به شدت كاهش داده است
آشنا ادامه داد: اگر من نوعی بدانم كه نیازی به استدلال ندارم و می توانم با تكیه بر قدرت فكر خود را به دیگری تحمیل كنم دیگر سراغ استدلال نخواهم رفت چرا كه می دانم طرف مقابل من جرات مخالفت با من را ندارد.
وی گفت: تاكیدی كه طی سالیان اخیر از سوی مقام معظم رهبری بر روی ایجاد كرسی های آزاداندیشی شده است ناشی از اشراف و تسلط ایشان نسبت به واقعیت و آسیبی بود كه در فضای دانشگاه وجود دارد و گرنه اگر این نیاز و ضرورت نبود لزومی نداشت ایشان حتی از خود هزینه كرده و برای برطرف كردن آن دانشگاهیان را تشویق به برگزاری این كرسی كنند.
وی افزود: رهبر بزرگوار ما فرمودند بزرگترین نگرانی شما این است كه در این كرسی ها از بنده انتقاد كنند اما ایرادی ندارد بگذارید از بنده انتقاد كنند و این كرسی ها برگزار شود.
مقام معظم رهبری با این هزینه كردن از پیش می خواستند این موانع خیالی را از سر راه بردارند اما با كمال تاسف امروز باید پرسید چه بر سر كرسی های آزاداندیشی آمد و آیا اصلا ما چیزی به نام كرسی آزاداندیشی داریم؟
وی تصریح كرد: در مناظره هنر سخن گفتن نیز لازم است چرا كه استدلال صرف جواب نمی دهد اما آیا هنر سخنوری در مدارس و دانشگاه های ما تدریس می شود؟ آن چیزی كه در حوزه های علمیه هم تدریس می شود نه هنر مناظره بلكه فن خطابه است نه بیان شیوای توام با استدلال.
آشنا ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری چه در سال 88 و چه در سال 92 مناظرات نقش بسزایی در انتخاب داوطلب پیروز داشت.اما گاهی مناظره بر عهده نمایندگان ملت است و آن وقتی است كه در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان موافق و مخالف درباره یك موضوع صحبت می كنند و براساس آن رای گیری انجام می شود. یا وقتی كه در جلسات مختلف كمیسیون های دولت بحث هایی كاملا كارشناسانه بین متخصصین در می گیرد كه در آن قوت استدلال مشهود است.
این چهره دانشگاهی ادامه داد: اگر مناظره نباشد محاكمه جای آن را می گیرد وقتی به تاریخ مناظره در جهان نگاه می كنیم مشاهده می شود كه دوران شكوفایی مناظرات و گفت و گوهای سقراطی و افلاطونی بود اما جامعه آتن آن روز قدرت گفت و گوی سقراط را برنتافت و وی را محاكمه و اعدام كرد بعدها كه در تاریخ غرب به شب یلدای تفكر در باختر رسیدیم دیگر مناظره وجود نداشت بلكه تفتیش عقاید و محاكمه جای آن را گرفته بود. یعنی همان چیزی كه در مورد گالیله اتفاق افتاد.
آشنا تصریح كرد: تفكر اسلامی با دعوت به اندیشیدن آغاز شد و در سیره رسول اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) فرهنگ گفت و گو، اغنا و مناظره به وضوح دیده می شود ولی وقتی كار با نفوذ قدرت در فرهنگ رسید و در دعوای میان عقل و شرع دین اشعریون و اعتدالیون به جان هم افتادند كار به محاكمه، تبعید و كشتار و نابودی رسید.
فراهنگ **3081** 3061 ** 1569