هندوانه در تقويت سيستم ايمني بدن و كاهش علائم رماتيسم موثر است

تهران- ايرنا- كارشناس تغذيه گفت: تحقيقات نشان مي دهد كه مصرف هندوانه در كاهش علائم آرتروز زانو (استئوآرتريت) و رماتيسم و تقويت سيستم ايمني و دفاعي بدن عليه عفونت ها نقش موثري دارد.

به گزارش گروه علمي ايرنا از دانشگاه علوم پزشكي تهران، سارا فهيمي افزود: هندوانه كه به عنوان يكي از ميوه هاي شب يلدا، طولاني ترين شب سال در خانواده هاي ايراني مصرف مي شود، منبع قابل توجه ويتامين C و بتاكاروتن است كه جزو آنتي اكسيدان هاي قوي به شمار مي روند.
وي ادامه داد: در هندوانه ميزان كاروتنوئيد ليكوپن نيز بالا است؛ ليكوپن توانايي زيادي در كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ويژه سرطان هاي پروستات، ريه و معده دارد.
فهيمي با بيان اينكه هندوانه فاقد كلسترول و ساير چربي ها است، افزود: ويتامين هاي B1 و B6 نيز از اجزاي تشكيل دهنده هندوانه هستند و پتاسيم موجود در هندوانه به كاهش فشارخون و خطر تشكيل سنگ كليه كمك قابل توجهي مي كند.

** خواص ساير ميوه ها و خوراكي هاي يلدايي
اين كارشناس تغذيه در مورد خواص ساير خوراكي هاي شب يلدا گفت: انار از جمله ميوه‌هايي است كه از ويتامين و مواد معدني سرشاري برخوردار و براي سلامت انسان بسيار مفيد است و مي‌تواند در پيشگيري از يبوست بسيار موثر باشد.
فهيمي همچنين اظهار كرد: انار ارزش سيركنندگي بالايي دارد و مي‌تواند از پرخوري در افراد جلوگيري كند. اين ميوه غني از ويتامين هاي C، B1 و B2 و مواد معدني مانند سديم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم و تركيبات قندي ساكارز، فروكتوز، گلوكز و همچنين اسيدهاي ماليك و سيتريك است.
وي گفت: انار سرشار از آنتي اكسيدان ها است و بدن را در مقابل ابتلا به بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي و عروقي مراقبت مي كند.
فهيمي همچنين يادآور شد: خوردن دانه هاي انار به مراتب بهتر از نوشيدن آب انار است. رب انار و برگ انار در ضعف معده، كمي اشتها، تهوع، ضعف عمومي، تصفيه خون و از بين بردن ميگرن بسيار موثر است.
وي مصرف انواع مغزها (پسته، تخمه، گردو و بادام) را نيز بسيار مفيد دانست و افزود: مغزها در گروه گوشت و حبوبات قرار دارند و سرشار از پروتئين، انواع ويتامين ها و مواد معدني مختلف هستند.
كارشناس تغذيه گفت: ويتامين E و اسيد آمينه آرژنين موجود در آجيل به حفظ سلامت رگ هاي خوني، كاهش فشارخون و پيشگيري از حملات قلبي كمك مي كند.
فهيمي اضافه كرد: آنتي اكسيدان هاي موجود در آجيل ها از اكسيده شدن و تخريب سلول ها و بروز بيماري هايي مانند ديابت جلوگيري مي كند.
به گفته وي، آجيل ها سرشار از فيبر هستند كه اين فيبرهاي غذايي، به رفع يبوست كمك مي كند و با ايجاد احساس سيري، مانع از پرخوري مي شود.
فهيمي با بيان اينكه انواع مغزها نمي‌توانند جايگزين غذاي اصلي شوند، افزود: مصرف مغزها قبل از وعده‌هاي اصلي غذايي اشتهاي فرد را كاهش مي دهد.
وي با اشاره به توليد تركيبات سرطان زا در اثر بودادن انواع مغزها گفت: به طور كلي بودادن بر همه مواد مغذي مغزها مانند چربي، قند، پروتئين و ويتامين ها تاثير منفي مي گذارد و مي تواند سبب توليد تركيبات سرطان زا در آنها شود.
كارشناس تغذيه شبكه بهداشت و درمان اسلامشهر اظهار كرد: در اثر بودادن، بسياري از ويتامين هاي حساس به حرارت مانند ويتامين B2، ويتامين C و ويتامين E موجود در مغزها تا حد بسيار زيادي از بين مي روند.
فهيمي افزود: همچنين حرارتي كه ضمن بودادن مغزها به اين موادغذايي مي رسد، سبب از دست رفتن تعدادي از اسيدهاي آمينه مفيد يا سبب تركيب اين اسيد آمينه ها با يكديگر و در نتيجه كاهش قابليت جذب آنها در بدن مي شود.
وي يادآور شد: نمكي كه ضمن بودادن براي طعم دار كردن مغزها به كار مي رود، اثر مخربي بر بسياري از اسيدهاي آمينه دارد به طوري كه سيستئين، هيستيدين، آرژنين، متيونين و تيروزين موجود در مغزها پس از برشته شدن و نمك زدن تقريبا به طور كامل از بين مي روند.
فهيمي به بروز چاقي به دنبال افراط در مصرف شيريني به علت استفاده از مقادير زيادي شكر و روغن در پخت انواع شيريني اشاره كرد و افزود: طبق توصيه متخصصان تغذيه در زمينه بهره‌مندي از رژيم‌هاي غذايي متنوع و متعادل، لازم است افراد در ايام خاص مانند اعياد و شب يلدا به مصرف متعادل موادغذايي سالم توجه داشته باشند.
علمي **1354**1834