حمل و نقل هوشمند از اولويت هاي  مديريت شهري اصفهان است

اصفهان-ايرنا-معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري اصفهان گفت: حمل و نقل هوشمند يكي از اولويت هاي شهرداري و شوراي اسلامي شهر اصفهان است.

به گزارش ايرنا، عليرضا صلواتي روز شنبه در آيين بهره برداري از 120 دوربين ترافيكي در سطح شهر اصفهان بااشاره به اين كه مركز كنترل ترافيك مغز متفكر شهر است، افزود: سال گذشته 380 نفر بر اثر تصادفات جاده‌اي در اصفهان جان خود را از دست‌ دادند كه اين تعداد امسال به 226 نفر رسيده است.
وي گفت: سال گذشته يكهزار و 200 تخلف جاده‌اي در استان اصفهان به ثبت رسيد.
وي با بيان اينكه طبق برنامه‌ريزي شهري ترافيك در شهر اصفهان بايد سالي 10درصد از ميزان تصادفات كاسته شود، افزود: بايد به سمت استفاده از ابزار نوين و سامانه هاي هوشمند كه يكي از آنها دوربين است، گام برداريم.
صلواتي با بيان اينكه شهر اصفهان از نظر وقوع تخلفات رانندگي در وضعيت خوبي قرار ندارد، گفت: پليس و مديريت شهري به ‌تنهايي نمي‌توانند اين اقدام را انجام دهد، لذا استانداري، شهرداري و سازمان‌ها بايد به ميدان بيايند تا اين اتفاق رخ دهد.
وي با بيان اينكه يك سوم تصادفات رانندگي در اثر سرعت زياد اتفاق مي افتد، گفت: بايد شرايط ايمن تري را براي پيشگيري از تصادفات داشته باشيم.
صلواتي با بيان اينكه همكاري و هماهنگي هوشمند در اصفهان مثال‌زدني است، تصريح كرد: مركز كنترل ترافيك به ‌عنوان مغز متفكر شهر اگر ثانيه‌اي از حركت بايستد، كنترل شهر مختل مي‌شود.
صلواتي با بيان اينكه 120دوربين در 25 ايستگاه شهر اصفهان نصب‌ شده است، گفت: شهر اصفهان تا كمتر از پنج سال ديگر در مباحث فرهنگ ترافيكي به الگوي مثال‌زدني و سرمشق براي ساير شهرهاي كشور تبديل مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري با بيان اين كه سرعت عامل اصلي 85 درصد از تصادفات جاده‌اي است،تصريح كرد: در كشورهاي پيشرفته دنيا نظير فرانسه هزار دوربين ثبت تخلف نصب‌شده كه 30 درصد تخلفات را در اين كشور كاهش داده است.
وي با بيان اينكه تصادفات به عنوان نهمين عامل مرگ و مير در دنيا شناخته شده است، گفت: سومين عامل مرگ و مير در كشور ما تصادفات است و سالانه 18 هزار نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست مي دهند.
صلواتي با بيان اينكه ايجاد فرهنگ ترافيك يكي از دغدغه هاي اصلي مديريت شهري است، گفت: در ارزيابي به عمل آمده 368 هزار دستگاه خودرو در شهر اصفهان بين 100 تا 120 كيلومتر سرعت دارند و برخي از آنها بالاي 200 كيلومتر حركت مي‌كنند و شايد اين موضوع براي شهري مانند اصفهان غيرقابل‌ تصور باشد.
عضو شوراي شهر اصفهان نيز در آيين گفت: هنگامي كه نظم ژنتيكي به هم بخورد، شخص مستعد ابتلا به بيماري هاي مختلف مي شود.
غلامرضا شيران با بيان اينكه سرعت عامل ايجاد آلودگي صوتي است، گفت: آرامش شهروندان با رانندگي مناسب و سرعت متعادل در شهر تامين مي شود.
شيران با بيان اينكه سرعت بالاي رانندگي در آلودگي صوتي فوق العاده موثر است، تصريح كرد: در هر بار تنفس انسان بين 100 تا 500 هزار ذرات ريز نانويي معلق در هوا وارد بدن مي شود.
وي با بيان اينكه نبايد طرح ترافيك زوج و فرد فقط به مركز شهر محدود شود، گفت: امروز در شهرهاي اروپايي محدوده طرح زوج و فرد منسوخ و فناوري هاي جايگزين و فرهنگ عدالت جايگزين آن شده است.
شيران با بيان اينكه تغيير نگرش ما به رانندگي و ترافيك، سلامت، راحتي و كاهش هزينه را به همراه دارد، تصريح كرد: با كاهش 10 تا 15 كيلومتر از سرعت خودروها، منافع ملي و شهري بسياري از شهروندان تامين مي شود.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه بهره برداري از دوربين هاي ترافيكي، آغاز كيفي سازي فعاليت هاي حمل و نقلي در شهرداري است، گفت: فناوري استفاده از دوربين هاي ترافيكي مبناي خوبي در زمينه آمار و اطلاعات است.
در راستاي نظارت و كنترل هوشمند ترافيك،كمك به روان سازي جريان ترافيك و برقراري انضباط ترافيكي در سطح معابر، 120 دستگاه دوربين ترافيكي امروز در سطح شهر اصفهان با هزينه اي بالغ بر 105 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
اين دوربين ها شامل 30 دوربين نظارتي، شش دوربين ثبت عبور از چراغ قرمز، 50 دوربين ثبت تخلف سرعت و 34 دوربين ثبت تخلف ورود به محدوده طرح زوج و فرد است.
6027/7150