۲۸ آذر ۱۳۹۴،‏ ۱۶:۵۶
کد خبر: 81885203
۰ نفر
مدارس تخصصي ديزاين تاسيس شود

تهران- ايرنا- طراح و استاد گرافيك معتقد است جا دارد كه امروز مراكز و مدارس تخصصي ديزاين با حمايت‌هاي دولت، تأسيس شوند.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي موسسه هنري ايده، فرزاد حسن‌زاده در نشست شناخت مرزهاي «Art /Design /Crafts» در تشريح مفهوم «Art» به بيان تقسيم‌بندي هفت‌گانه هنر پرداخت و گفت: نقاشي، مجسمه‌سازي، معماري، موسيقي، ادبيات، نمايش تقسيم‌بندي هنرهايي هست كه فلاسفه و متفكرين يونان باستان از گذشته آنها را ارائه كرده بودند كه تا قرن نوزدهم هم معتبر بود؛ اما بعد از انقلاب صنعتي در اروپا و اختراع عكاسي و به تبع آن اختراع سينما، هنر هفتم هم به آنپها اضافه شد.
اين طراح گرافيك افزود: اين هنرها كه در دوره‌هاي مختلف با عناويني چون هنرهاي زيبا، هنرهاي كلاسيك و هنرهاي كبير ياد مي‌شدند، جنبه كاربردي ندارند و تنها جنبه زيبايي آنها مدنظر است. اما در اين ميان معماري استثنا است؛ چرا كه از يونان باستان در تقسيم‌بندي هنرها وجود داشته و امروز هم در همه دنيا ذيل رشته‌هاي هنري قرار مي‌گيرد.
وي به توضيح مفهوم «Design» پرداخت و گفت: اين واژه را مي‌توان به هنرهاي كاربردي معني كرد و هفت تقسيم‌بندي طراحي گرافيك، طراحي پوشاك، طراحي صنعتي، طراحي شهري، طراحي محيطي، طراحي داخلي و طراحي غذا را براي آن در نظر گرفت؛ در ديزاين هم جنبه كاربردي و هم جنبه زيبايي آن مطرح است.
حسن‌زاده با تشريح جنبه‌هاي مختلف اين تقسيم‌بندي، درباره وجه تمايز «Design» و «Art» گفت: ديزاين برخلاف هنر حتماً بايد جنبه كاربردي داشته باشد. همچنين «هنر» يك اثر منحصر به فرد است كه عموماً سفارش دهنده‌اي ندارد و حاصل الهام هنرمند است؛ اما يكي از ويژگي‌هاي ديزاين اين است كه سفارش دهنده دارد و ويژگي ديگر قابليت تكثير آن است.
اين استاد طراحي و گرافيك در ادامه درباره مفهوم «Craft» نيز توضيح داد: كرافت‌ها همان صنايع دستي هستند كه بر خلاف «Design» و «Art» كه تقسيم‌بندي محدودي داشتند، بسيار گسترده‌اند و حتي در كشورها و فرهنگ‌هاي مختلف نيز اشكال متفاوتي دارند؛ مانند قالي‌بافي، منبت‌كاري، ميناكاري، سفالگري، شيشه‌گري، حصيربافي و ... . اين دسته هم مي‌توانند جنبه كاربردي داشته باشند و هم نداشته باشند، اما بيشتر جنبه تزئيني، زيبايي و دكوراتيو دارند.
وي ادامه داد: بنابراين مي‌بينيم كه تمايز «Art /Design /Crafts» به جنبه كاربردي آنها بستگي دارد؛ از سوي ديگر آنچه موجب مي‌شود ما گاهي اين مفاهيم را به اشتباه به جاي يكديگر به كار ببريم، اشتراك اين سه مفهوم در جنبه زيبايي آنها است.
حسن‌زاده با اشاره به تاريخچه متمايز شدن اين مفاهيم در اروپا گفت: تا پيش از تأسيس مدرسه باهاوس، ميان مفاهيم «Art /Design /Crafts» تقسيم‌بندي وجود نداشت، اما وقتي جامعه اروپايي به سمت صنعتي شدن پيش رفت، مفهوم ديزاين به يك مقوله اختصاصي و جداگانه تبديل شد و حتي در مدارس و مراكز آكادميك، مقوله هنر، از ديزاين و صنايع دستي متمايز شد.
اين طراح گرافيك، كشورهايي مانند ايران را صرفا مصرف كننده ديزاين دانست و گفت: مقوله ديزاين در كشورهايي مثل كشور ما بسيار مهجور است و در جامعه ما هنوز ديزاين و كرافت را در زير مجموعه هنر مي‌گنجانند و به اشتباه مي‌گويند هنر گرافيك، هنر خاتم كاري و غيره.

وي تأكيد كرد: واقعاً جا دارد كه در كشور ما مراكزي تخصصي، فقط و فقط براي ديزاين تأسيس شوند و مثال خوب و مشخص آن نيز مدرسه باهاوس است كه موضوع جديدي نيست و حدود 90 سال است از عمر آن مي‌گذرد. اميدوارم كه با حمايت‌هاي دولت و اختصاص بودجه‌هاي مناسب، به اين سمت حركت كنيم.
به گزارش ايرنا، باهاوس نام يك مكتب معماري است كه از نام مدرسه هنر و معماري باهاوس در آلمان گرفته شده است. اين مدرسه در سال 1919 توسط والتر گروپيوس در شهر سنتي و قديمي وايمار تأسيس شد و هدف از تأسيس آن ايجاد مكاني بود كه تركيبي از مدارس معماري، صنايع دستي (چون نجاري، آهنگري و...) و آكادمي هنري باشد.
اين مدرسه معماري كه تا سال 1933 فعاليت مي‌كرده، پيشگام مدرنيسم در معماري بود و دستاوردهاي آن هنوز نيز در رشته‌هاي هنر و معماري به دانشجويان تدريس مي‌شود.
مدرسه معماري باهاوس كه در زبان آلماني به معني «خانه معماري» است، در دوران فعاليت چهارده ساله خود در آلمان، در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشيتكت بزرگ كه مديريت باهاوس را نيز بر عهده داشته‌اند، فعاليت كرده است. ساختمان و كارگاه‌هاي اين مدرسه در دو شهر دسائو و وايمار آلمان از سال 1996 در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است.
فراهنگ**9362**1569