۲۸ آذر ۱۳۹۴،‏ ۱۶:۲۰
کد خبر: 81885181
۰ نفر
فرجام اهل تغلب

تهران-ايرنا-پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، سرمقاله‌ دوازدهمين شماره نشريه‌ خط حزب‌الله را با عنوان فرجام اهل تغلب منتشر كرد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي،نسخه ي PDF نشريه خط حزب الله در دو نسخه A4 جهت مطالعه و A3 جهت چاپ براي چاپ و تكثير بر روي سايت KHAMENEI.IR قرار گرفته و عموم امت حزب الله مي توانند آن را چاپ و در محافل انقلابي، نمازهاي جمعه، هيئت هاي مذهبي و پايگاه هاي بسيج توزيع كنند.
*متن كامل اين سرمقاله به اين شرح است:
شامگاه 22 خرداد 1388 و در حالي‌ كه هنوز رأي‌گيري در برخي از حوزه‌هاي انتخاباتي ادامه داشت؛ بخشي از يك جريان سياسي تحركات خود را براي ايجاد ترديد در سلامت انتخابات كه از روزهاي قبل از آن آغاز كرده بود وارد فاز جديد و جدي‌تري كرد. فضاسازي رسانه‌اي و سياسي در كشور حول اين موضوع، از همان ساعات نخستين با استقبال رسانه‌هاي بيگانه و ضدانقلاب روبرو شد و با موج‌ آفريني‌هاي اجتماعيِ خشونت‌بار در روزهاي بعد ادامه يافت: «در فتنه‌ي 88، چند روز بعد از انتخابات به آن عظمت، يك عده‌اي آمدند اظهار مخالفت كردند، يك عده هم از اين فرصت استفاده كردند؛ سلاح گرفتند، كار را به آشوب و تشنج كشاندند.»(1391/07/19) تنها چند روز بعد از اين اتفاقات خسارت‌بار در روز 29 خرداد ماه، رهبر معظم انقلاب اسلامي با حضور در نماز جمعه به تبيين و روشنگري پيرامون ابعاد موضوع پرداختند. ايشان با اعلام اينكه «راه محبت و صفا باز است» سياسيون و «دوستان قديمي» را به تبعيت از قانون توصيه كردند: «من به همه‌ي اين آقايان، اين دوستان قديمي، اين برادران توصيه مي‌كنم بر خودتان مسلط باشيد؛ سعه‌ي صدر داشته باشيد؛ دست‌هاي دشمن را ببينيد... زورآزمائي خياباني بعد از انتخابات كار درستي نيست، بلكه به چالش كشيدن اصل انتخابات و اصل مردم‌سالاري است. من از همه مي‌خواهم به اين روش خاتمه بدهند... بنا را بر برادري بگذاريد، بنا را بر تفاهم بگذاريد، قانون را رعايت كنيد. راه قانون باز است. راه محبت و صفا باز است، از اين راه برويد.»(1388/03/29) اين بيانات رهبري هرچند موجب شفاف شدن فضا براي عموم مردم شد اما متأسفانه از سوي برخي جريانات و چهره‌هاي سرشناس سياسي مورد توجه واقع نشد. ادامه يافتن معارضات و دميدن در شعله‌هاي فتنه، نه‌تنها موجب بَغي و ظلم به مردم و نظام شد بلكه دشمن را هم نسبت به ضربه زدن به ملت و نظام اسلامي اميدوار كرد.
* ما هيچ‌كس را از نظام بيرون نمي‌كنيم اما...
با ادامه يافتن اين تحركات معاندانه و دشمن شادكُن، رهبر انقلاب به تبيين «روش نظام» در برخورد با مخالفين پرداخته و ضمن تأكيد بر مبناي «جذب حداكثري و دفع حداقلي»، «معارضه با نظام» و «از بين بردن امنيت مردم» را موجب برخورد نظام دانستند: «آنجائي كه افراد در چهارچوب اصول رفتار كنند، دنبال خشونت نروند، درصدد بر هم زدن امنيت جامعه نباشند، آسايش جامعه را نخواهند به هم بزنند... نظام هيچگونه مسئلهاي ندارد... بناي نظام در اينجا، جذب حداكثري و دفع حداقلي است. اين، روش نظام است... اگر كسي با مباني نظام معارضه كند، با امنيت مردم مخالفت كند، نظام مجبور است در مقابل او بايستد.»(1388/06/20)
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «رد حَكَميت قانون» را موجب خارج شدن برخي افراد از دايره‌ي نظام «به دست خودشان» دانستند: «كساني كه اين نقشه‌ي كلي را كه متبلور است در قانون اساسي و حكميت قانون و داوري قانون، قبول دارند، جزو مجموعه‌ي نظام اسلامي هستند. آن كساني‌كه اين‌ها را رد مي‌كنند، كساني‌اند كه خودشان به دست خودشان صلاحيت حضور در نظام اسلامي را دارند از دست مي‌دهند و صلاحيت ندارند. كساني كه حاضر نيستند قانون را تحمل كنند، كساني كه حاضر نيستند اكثريت را قبول كنند، كساني كه آن انتخابات عظيم چهل ميليونيِ مايه‌ي افتخار را زير سؤال مي‌برند، يك نقطه‌ي قوّت را براي نظام مي‌خواهند تبديل كنند به يك نقطه‌ي ضعف، اين‌ها در واقع دارند خودشان، خودشان را از اين كشتي نجات - كه نظام اسلامي است - بيرون مي‌اندازند... ما هيچ‌كس را از نظام بيرون نمي‌كنيم؛ اما كساني هستند كه خودشان، خودشان را از نظام بيرون مي‌كنند.»(1388/12/06) رهبر انقلاب با مبنا قرار دادن جذب حداكثري و دفع حداقلي سعي كردند در چارچوبِ اصول از خارج شدن افراد از «كشتي نجات نظام اسلامي» جلوگيري كنند اما غلبه‌ي هواي نفس، لجاجت و قبيله‌گراييِ بعضي‌ها مانع برگشتشان به دامان نظام اسلامي شد: «اعتقاد من به جذب حداكثري و دفع حداقلي است؛ اما بعضي كأنه خودشان اصرار دارند بر اينكه از نظام فاصله بگيرند.»(1388/09/22)

* چرا عذرخواهي نمي‌كنند؟
علي‌رغم همه‌ي تبيين‌ها و دعوت‌ها، «برادران سابق» پاسخي درخور نداده و حاضر نمي‌شوند از موضوعي كه خود به دروغ بودن آن اذعان دارند دست برداشته و «عذرخواهي» كنند، در حالي‌كه برخي از آنها در جمع‌هاي خصوصي خود، به صراحت اذعان مي‌كردند كه در انتخابات تقلبي نشده است: «چرا عذرخواهي نمي‌كنند؟ در جلسات خصوصي مي‌گويند ما اعتراف مي‌كنيم كه تقلب اتفاق نيفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نيفتاده بود، چرا كشور را دچار اين ضايعات كرديد؟»(1392/05/06)
طبيعي است كه نظام اسلامي در مقابل «اهل تغلب» و «بَغي» ايستادگي كرده و عكس‌العمل نشان مي‌دهد. اين همان درس الهام‌گرفته از «سيره‌ي اميرالمومنين عليه‌السلام» و «مكتب امام» است: «هيچ قدرت و غلبه‌اي در مكتب امام كه از تغلب و از اِعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نيست. در نظام اسلامي قهر و غلبه معنا ندارد؛ قدرت معنا دارد، اقتدار معنا دارد، اما اقتدارِ برخاسته‌ي از اختيار مردم و انتخاب مردم؛ آن اقتداري كه ناشي از زور و غلبه و سلاح باشد، در اسلام و در شريعتِ اسلامي و در مكتب امام معنا ندارد؛ آن قدرتي كه از انتخاب مردم به‌وجود آمد، محترم است؛ در مقابل آن، كسي نبايستي سينه سپر بكند، در مقابل او كسي نبايد قهر و غلبه‌اي به كار ببرد كه اگر يك چنين كاري كرد، اسم كار او فتنه است.»(1393/03/14)
سيام**3070**1449