۲۸ آذر ۱۳۹۴،‏ ۱۵:۵۰
کد خبر: 81885137
۰ نفر
نقش دولت و مردم در كاهش آلودگي هوا

تهران-ايرنا-چند روز متوالي است كه شاهد پايداري جوي و بروز پديده وارونگي دما در تهران هستيم كه اين مساله هواي پايتخت را به حد بسيار ناسالم رسانده و در جلسه اي كه امروز شنبه در كميته اضطرار آلودگي هواي تهران تشكيل شد به تعطيلي مدارس تصميم گيري شد.

حذف بنزين پتروشيمي، توزيع سوخت استاندارد و توليد خودروهايي با استاندارد يورو4 برخي اقداماتي است كه سازمان محيط زيست براي كاهش آلودگي هوا انجام داده است اما بازهم تراژدي آلودگي هوا، تعطيلي مدارس، ممنوعيت فروش طرح ترافيك و هشدارهاي پي در پي به مردم براي خارج نشدن از منزل در تهران تكرار شد.
حجم بالاي تردد خودرو، قرار گرفتن تهران در گودال، محاصره شدن پايتخت در ميان كوهها، پديده وارونگي دما ، استاندارد نبودن سوخت توزيعي و خودروهاي ساخت داخل برخي عواملي است كه در چند سال اخير از سوي كارشناسان و سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان دلايل آلودگي هوا در پايتخت عنوان شده بود كه با آغاز به كار دولت يازدهم، اصلي ترين موضوعي كه در دستور كار سازمان محيط زيست قرار گرفت حذف بنزين هاي پتروشيمي بود كه اين كار ازابتداي سال 93 با توزيع بنزين يورو 4 در كلان شهرها با اولويت تهران آغاز شد.
با توجه به نقش چشمگير استفاده ازخودروي شخصي در آلودگي هوا، سازمان محيط زيست بعد از بنزين به سراغ خودروسازان رفت و آنها را متعهد كرد تا خودروهاي خود را با استاندارد يورو 4 توليد كنند كه اين كار نيز از ابتداي سال 94 اجرايي شد كه با اين اقدام دو عامل اصلي آلودگي هوا از چرخه حذف شد.
محمد رستگاري معاون نظارت و پايش اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران اعلام كرده بود كه تهران در نيمه اول امسال 11 روز هواي پاك داشت كه در مقايسه با سال گذشته كه هفت روز بود، افزايش يافته است.
به اعتقاد كارشناسان علت افزايش روزهاي سالم در تهران برخي اقدامات مانند توزيع سوخت استاندارد و توليد خودرو با استاندارد يورو 4 است اما نقش مردم در اين ميان كجا تعريف شده است؟ و سوال اينجاست كه چرا همچنان شاهد آلودگي هوا در تهران و ساير كلان شهرها هستيم كه به اعتقاد كارشناسان به تردد بيش از حد خودرو كه بيشترين درصد آن خودروهاي شخصي است، بر مي گردد.
اكنون بيش از 3 ميليون دستگاه انواع خودرو در تهران تردد مي كنند كه اگر به اين رقم تردد 3 ميليون و 500 هزار موتور سيكلت را نيز اضافه كنيم و با تخلفاتي كه بعضي از رانندگان و راكبان موتور سوار انجام مي دهند، تصور كنيد با چه وضعيت وخيمي مواجه هستيم.
اين در حالي است كه معابر شهري تهران فقط گنجايش تردد يك ميليون و 500 هزار خودرو را دارد در حالي كه اكنون حدود 7 ميليون خودرو و موتور سيكلت در آن در حال تردد هستند.
بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسي، حفاظت از محيط زيست يك وظيفه همگاني است بنابراين مردم نقش بسزايي در كاهش آلودگي هوا دارند كه مي توانند با استفاده نكردن از خودروهاي شخصي در كاهش آلودگي هوا كمك كنند.
معصومه ابتكار معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست به خبرنگار علمي ايرنا گفت: مساله مقابله با آلودگي هوا از عهده يك سازمان و يا دولت به تنهايي بر نمي آيد؛ بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسي حفاظت از محيط زيست يك وظيفه همگاني است كه در اين ميان نقش مردم بسيار پررنگ است.
وي ادامه داد: مردم مي توانند با استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي در كاهش آلودگي هوا نقش موثري داشته باشند و در مقابل دولت نيز وظيفه دارد تا حمل ونقل عمومي را گسترش دهد.
ابتكار افزود:حدود 16 دستگاه از جمله وزارت نفت، صنعت معدن تجارت، نيرو، كشور، بهداشت درمان و آموزش پزشكي، ستاد حمل و نقل و سوخت و شهرداري ها در موضوع آلودگي هوا نقش و مسئوليت دارند.
وي افزود: در مصوبه كاهش آلودگي هوا وظيفه تمام دستگاه ها مشخص شده بنابراين بايد تمام آنها در كنارهم به وظيفه خود در راستاي كاهش آلودگي هوا عمل كنند زيرا سازمان محيط زيست به تنهايي قادر به انجام اين كار نيست.
ابتكار تاكيد كرد: تاكنون جلسات متعدد كارگروه ملي و استاني براي هماهنگي 16 دستگاه مرتبط با كاهش آلودگي هوا برگزار و وظيفه هر كدام از آنها مطرح شده است.
وي اظهار كرد: مهمترين مساله در اجراي مفاد مصوبه كاهش آلودگي هوا هماهنگي و همكاري تمام دستگاه هاي ذيربط است، اگر نتوانيم دستگاهها را با هم هماهنگ و همراه كنيم قطعا به هدفمان نخواهيم رسيد و در مصوبه هيات دولت هم به اين موضوع تاكيد شده است و ميزان اعتبارات، زمان و وظيفه هر دستگاه نيز مشخص شده است.
وي ادامه داد: علاوه بر انجام هماهنگي ها، بر اساس بند اول مصوبه دولت كه مربوط به كيفيت سوخت است اقدامات لازم را انجام داديم كه بر اين اساس اكنون بنزين يورو 4 در تمام كلان شهرها توزيع مي شود، همچنين خودروسازي كشور از استاندارد يورو 2 به يورو 4 ارتقاء يافته است.
معاون رييس جمهوري گفت: نظام بازرسي خودرو كه به نوعي تعطيل شده بود دوباره از سر گرفته شد و بر اين اساس به طور مستمر از خطوط توليد خودرو نمونه برداري مي كنيم، همچنين بازرسي مستمر از بنزين توزيعي در كلان شهرها داريم.
علمي 9014**1440