۲۸ آذر ۱۳۹۴،‏ ۱۵:۴۳
کد خبر: 81885121
۰ نفر
هزينه ساخت جاده در مازندران دو برابر ميانگين كشوري است

ساري-ايرنا- مديركل راه و شهرسازي مازندران گفت:ميانگين هزينه ساخت هر كيلومتر راه اصلي در مازندران 30 ميليارد ريال ولي اين شاخص دركشورحدود 15 ميليارد ريال است .

حيدر نوروزي شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا دليل اين فزوني در مازندران را بالا بودن هزينه تملك زمين ، عبور بيشتر راه ها از داخل يا حاشيه جنگل ها و مراتع ، كوتاه بودن فصل كار به خاطر شرايط آب و هوايي و دوري معادن حاوي مصالح مورد نياز راهسازي برشمرد.
نوروزي تملك اراضي را مهم ترين مشكل در بخش راهسازي دانست و گفت : علت اصلي تاخير در تكميل طرح چهار خطه كردن مسير سوادكوه - تهران در حوزه استحفاظي مازندران نيز ناشي از همين مشكل است .
وي با اعلام اين كه مازندران سه درصد راه ها و هشت درصد سفرهاي كشور را دارد افزود : وزارت راه و شهرسازي براي تخصيص اعتبار به اين استان مساعدت هاي خوبي انجام داده است ولي همچنان ميان ميزان تخصيص اعتبار با نياز استان فاصله وجود دارد.
مديركل راه و شهرسازي مازندران ميزان اعتبارات اختصاصي به مازندران را نگفت اما گفت: با وجود تنگناي مالي ، حدود 570 كيلومتر راه اصلي در اين استان در دست ساخت است كه بخشي از آن تاكنون تكميل شده است .
وي مهم ترين دغدغه اداره كل راه و شهرسازي مازندران را نگهداري راه ها به دليل كمبود اعتبار و محدوديت هاي مالي دولت دانست و ابراز اميدواري كرد با رفع مشكل مالي دولت ، اعتبار خوبي به اين استان اختصاص داده شود.
نوروزي وجود 26 هزار و 802 دهنه پل به طول 60 كيلومتر، 30 دستگاه تونل به طول 13 كيلومتر و فرسودگي راهدارخانه هاي استان را هم از ديگر مشكلات راه و شهرسازي مازندران برشمرد.
استان مازندران داراي 20 راهدارخانه ، 15 گردنه برفگير به طول 630 كيلومتر و سه هزار و 700 كيلومتر محور برفگير است و از هفته پيش 33 گروه راهداري با 224 دستگاه ماشين آلات راهسازي و 380 راهدار براي طرح زمستاني به اين مناطق اعزام شدند.
مازندران بيش از 10 هزار و 310 كيلومتر راه اصلي و روستايي دارد كه حدود 57 درصد از آن آسفالت است .
6982/1654 / 1876