پوشش، شناسنامه فرهنگ كشورها است

تهران- ایرنا- معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این كه پوشش، شناسنامه فرهنگ هر كشوری است، گفت: لباس یكی از مهم ترین مولفه ها در تعریف هویت ملی است كه باید متناسب با نیازهای جدید بشر تغییر كند و پاسخگوی این نیازها باشد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام طه هاشمی در مراسم اختتامیه جشنواره ملی دانشگاهی پوشاك و پوشش ایرانی-اسلامی در پژوهشكده فرهنگ هنر و معماری، افزود: اگرچه زبان هم از مهم ترین مولفه های فرهنگی است اما تا زمانی كه كسی حرف نزند نمی توان فهمید كه از كدام ملیت است؛ در حالی كه با نخستین نگاه به لباس هر فرد می توان به هویت ملی وی پی برد. بدون تردید همه كسانی كه فرهنگ را تعریف می كنند آن را به خرده فرهنگ ها و نوع لباس و پوشش صاحبان فرهنگ ربط می دهند.
وی ادامه داد: در دوره های تاریخی گوناگون همچون دوره مادها، اشكانیان، ساسانیان و دوره اسلامی همواره شاهد بوده ایم كه لباس و سبك پوشش انسان ها از مسائل مهم و قابل توجه بوده است.
حجت الاسلام هاشمی با اظهار این كه سرعت رشد تكنولوژی انسان را همواره در مسیر جدیدی قرار می دهد، افزود: بشری كه (شرایطش) جدید می شود، به نیازهای جدید هم می رسد و اگر به نیازهای وی پاسخ داده نشود، متوقف نخواهد شد؛ به عبارت دیگر اگر مظاهر هنر به شكل درست عرضه نشود و به نیازها پاسخ داده نشود، جامعه منتظر نمی ماند و از جاهای دیگر الگو می گیرد؛ كما این كه در حوزه موسیقی هم گفته می شد كه اگر موسیقی درست ترویج داده نشود مردم به سراغ موسیقی زیرزمینی می روند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با تاكید بر این كه دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی باید كاری كنند كه هنر به شكل صحیح و در چارچوب هویت بومی و مختصات فرهنگی كشور ارائه شود، تصریح كرد: همه كسانی كه به تاریخ و آینده این كشور حساس هستند، باید به مولفه لباس و پوشش نیز توجه نشان دهند. اگر ما برنامه ریزی درستی بر اساس نیاز جامعه و توجه به ارزش های بومی داشته باشیم، قطعاً می توانیم هویت ملی خود را حفظ كنیم.
وی به دانشكده های هنر و معماری سراسر كشور پیشنهاد كرد كه در انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ها به این مسئله نیز اهمیت دهند.
حجت الاسلام هاشمی خاطرنشان كرد: با وجود خدمات بسیار دانشگاه آزاد اسلامی، در دولت قبلی می‌خواستند با نگاه سیاسی و تاسیس دانشگاه‌های بی كیفیت و ایجاد رقیب، این دانشگاه را به زانو درآورند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به برنامه‌های جدید رئیس این دانشگاه اشاره و عنوان كرد: با سیاست‌هایی كه دكتر حمید میرزاده در پیش گرفت، توسعه كمی در دانشگاه آزاد اسلامی متوقف شد و توسعه كیفی مد نظر قرار گرفت؛ به گونه ای كه دانشگاه آزاد به عنوان پرچم‌دار توسعه تحصیلات تكمیلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وی همچنین گفت: به زودی بازار هنر تهران از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برپا می‌شود تا دانشجویان بتوانند آثار خود را در این بازار به فروش برسانند؛ قطعا قسمتی از این بازار به لباس های مناسبی كه توسط دانشجویان طراحی شده، اختصاص می یابد.

** قبادی: سرفصل های موجود به 20 سال گذشته بازمی گردد
در ادامه مراسم، حمید قبادی دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كرد: این كارگروه بر اساس مصوبه قانونی مجلس سال 85 تشكیل شده و سال 87 آیین نامه اجرایی آن در دولت تصویب شد و از آن زمان به عنوان یك فعالیت رسمی در كشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به این كه تا پیش از این مقوله مد و لباس در كشور ما به صورت پراكنده وجود داشت، گفت: كارگروه در این مدت به رشد قابل توجهی رسیده و جشنواره های متوالی و متنوعی را برگزار كرده است؛ كه امروز شاهد یكی از موفق ترین نمونه های این جشنواره هستیم.
دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس با تبریك به دانشگاه آزاد برای برگزاری چنین جشنواره ای، یكی از پیشگامان این جشنواره را دانشگاه آزاد یزد معرفی كرد و افزود: همانطور كه می دانیم جشنواره ها آغازی برای فعالیت های آتی و محلی برای عرضه دستاوردها است؛ به طور بدیهی این كار به معنای پایان یك رویداد نخواهد بود.
وی تأكید كرد كه دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب به عنوان یك دانشگاه جریان ساز در حوزه مد و لباس مورد توجه قرار گرفته و دبیر برگزاری نخستین جشنواره ملی دانشگاهی پوشاك و پوشش ایرانی-اسلامی (فریده شهسوارانی)، در شوراهای گوناگونی كه در ساختار سیاست گذاری و برنامه ریزی كشور در حوزه مد و لباس تشكیل می شود، حضور فعال دارد.
به گفته قبادی، یكی از بخش هایی كه به شدت مورد توجه و نیاز ما در این حوزه بوده به بازنگری سرفصل های درسی مربوط می شود؛ سرفصل های موجود به بیش از 20 سال گذشته و حتی بیشتر بازمی گردد؛ به طوری كه یا اصلاً ضرورت ندارد كه به آنها پرداخته شود یا با نیاز امروز جامعه بسیار فاصله دارد.
وی با اعلام این كه حدود 14 كمیته تخصصی ذیل كمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی علمی دانشگاهی برای بازنگری سرفصل ها پیش بینی شده است، اظهار امیدواری كرد كه پیش از سال تحصیلی دانشگاهی جدید بتوانیم مصوبه آن را در شورای گسترش وزارت علوم بگیریم.
دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به این كه امروزه بسیاری از موضوعات در حوزه مد و لباس در سراسر دنیا تدریس می شود كه در كشور ما هیچ محلی از اعراب ندارد، خاطرنشان كرد: آنچه دانشجویان ما در دانشگاه ها می خوانند فاصله قابل توجهی با نیاز جامعه دارد و همین اتفاق سبب شده كه طرح های طراحان ما از طریق بازار به دست مردم نرسد؛ این در حالی است كه دانشگاه های دنیا برای این مشكل راهكار اندیشیده اند.
وی بیان كرد: اما با تغییر نگرشی كه امروز میان طراحان و تولید كنندگان ما ایجاد شده است، امید می رود موضوع طراحی را در جامعه تولید خود نهادینه كنیم؛ اما بیش از هر چیزی نیاز به آموزش مخاطب سنجی، نیازسنجی و توجه به مصرف كننده و ذائقه وی است كه باید گفت این مسئله نیز در كشور مسیر معكوس دارد.
قبادی خاطرنشان كرد: هم اكنون تلاش كارگروه ساماندهی مد و لباس و تلاش دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه های جلودار موجب شده كه ما سرعت وادادگی خود را در حوزه مد و لباس كم كنیم.

** شهسوارانی: لباس نشانگر وقار یك جامعه است
فریده شهسوارانی دبیر برگزاری نخستین جشنواره ملی دانشگاهی پوشاك و پوشش ایرانی-اسلامی با اشاره به این كه آنچه امروز می بینید ثمره یكسال تلاش است، گفت: وقار یك جامعه از طریق لباس افراد آن نشان داده می شود؛ به طوری كه در نخستین برخورد با یك فرد از طریق پوششی كه دارد می توان به درون او پی برد.
وی افزود: می دانیم كه لباس در میان قشرهای مختلف كاربردهای متفاوتی دارد؛ ما نیز این جشنواره را به صورتی پیش بردیم كه به یكسری اهداف دست یابیم؛ به طوری كه این طرح ماندگار در آینده بتواند پاسخگوی صنعتگران باشد.
شهسوارانی اظهار كرد: آنچه امروز مسئله ما شده این است كه ارتباط میان دانشگاه و صنعت از هم دور شده و صنعتگر كار خود را انجام می دهد؛ نتیجه هم این می شود كه جوانان ما آن گرایشی را كه باید نسبت به آن لباس پیدا نمی كنند و تولیدات وارداتی را می خرند.
مدیر گروه مد و لباس دانشگاه آزاد (تهران جنوب) با بیان اینكه ما در این دانشگاه تلاش كردیم دانشجویان علاوه بر یادگیری هنر، نسبت به هنرمند بودن و خلاقیت خود آگاهی پیدا كنند، ادامه داد: به طوری كه این دانشجویان بتوانند آثاری را تولید كنند كه در جامعه تاثیر گذاشته و ما را به خودكفایی برساند. باید توجه داشت كه لباس های ما ریشه در فرهنگ غنی ما دارند.

** شمس: شرایطی برای عرضه محصولات جشنواره فراهم شود
احمد شمس رئیس نخستین جشنواره ملی دانشگاهی پوشاك و پوشش ایرانی-اسلامی نیز این جشنواره را از جمله طرح های ملی ماندگاری خواند كه از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأیید و تأكید قرار گرفته و افزود: آغاز این جشنواره با تمامی كاستی هایی كه داشت با ما بود؛ اما امیدوارم در سال های آینده با كیفیتی بالاتر و در سطحی گسترده تر برگزار شود.
وی اعلام كرد: اكثر شركت كنندگان این جشنواره را زنان تشكیل دادند؛ این در حالیست كه در كشورهای دیگر بیشتر مردان به كار طراحی لباس و دوخت اشتغال دارند.
شمس اظهار امیدواری كرد كه شرایطی برای عرضه محصولات طراحی این جشنواره فراهم شود و حتی بتوان فروشگاه های ثابتی را دایر كرد.
كاوه كاووسی نماینده پژوهشكده هنر و معماری دانشگاه آزاد از دیگر حاضران این مراسم بود كه فعالیت های پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماری را برای مخاطبان تشریح كرد.
اجرای این مراسم بر عهده گیتی خامنه، مجری صدا و سیما بود؛ وی نیز خبر داد كه نماینده بنیاد ملی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی شركت كنندگان این جشنواره نشان شیما می دهند.
گروه ناشنوایان آوای دستان نیز با رهبری زهرا اوربینی به اجرای موسیقی پرداختند.
سید حمید برقعی شاعر آیینی، روساری دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران و مسوولان سازمان مركزی این دانشگاه هم در مراسم حضور داشتند.
نخستین جشنواره ملی دانشگاهی پوشاك و پوشش ایرانی-اسلامی شامگاه چهارشنبه 25 آذر ماه با معرفی برگزیدگان و تقدیر از آنان در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماری به كار خود پایان داد.
این جشنواره با همكاری بنیاد ملی مد و لباس ایرانی- اسلامی، پژوهشكده فرهنگ هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب) در دو بخش علمی و هنری از سال گذشته فعالیت خود را آغاز كرد.
شناسایی تاریخ تحولات پوشش، كاربرد آن، زمینه های ظهور انواع گوناگون و همچنین راهكارهای تولید و ارائه الگوها و گونه های متناسب با شرایط اقلیمی، فرهنگی و ساختار فكری جامعه امروز مسوولان دانشكده هنر و معماری را بر آن داشت تا براساس رسالت علمی و هنری این جشنواره را برپا كنند.
جشنواره یاد شده سه هدف اصلی را دنبال می كرد كه عبارتند از: معرفی الگوهای پوشش ایرانی- اسلامی، ترغیب هنرمندان فعال در عرصه پوشاك و پوشش برای تولید خلاقانه، ایجاد فضایی مناسب برای آشنایی و همكاری فعالان عرصه های مختلف صنعت پوشاك و لباس.
فراهنگ**9362**2017