به گزارش ايرنا، براساس اعلام نظر دولت انگليس كه بازتاب وسيعي در رسانههاي گروهي اين كشور در روز جمعه داشت، تا پيش از تابستان سال 2016 ميلادي درخصوص ساخت سومين باند فرودگاه هيترو تصميمگيري نخواهد شد.
دولت كامرون اين تصميم را با هدف انجام تحقيقات زيستمحيطي بيشتر براي ساخت اين باند كه ميتواند ظرفيت پروازي فرودگاه هيترو را به ميزان قابلتوجهي افزايش دهد، اعلام كرده است.
اين تصميم بهرغم استقبال از سوي گروههاي زيستمحيطي و مخالف، از سوي برخي از بخشهاي اقتصادي انگليس ازجمله شركت هواپيمايي ايرويز و اتاق بازرگاني انگليس ( بي سيسي ) با انتقاد شديد مواجه شده است.
دولت كامرون از سوي اتاق بازرگاني انگليس، به دليل اين تصميم به 'بيجرئتي و از سوي ساير گروههاي اقتصادي به 'هيجانزدگي ' متهم شده است.
مدير شركت هواپيمايي بريتيش ايرويز نيز تهديد كرده است كه پروازهايش را از فرودگاه هيترو به يك فرودگاه ديگر منتقل خواهد كرد.
اما 'پاتريك مك لوگان ' وزير حملونقل دولت كامرون در دفاع از اين تصميم گفته است كه ساخت باند سوم فرودگاه هيترو با توجه به آثار زيستمحيطي ازجمله آلودگي هوا و ايجاد سروصدا و انتشار گازهاي گلخانهاي نيازمند به كار كارشناسي بيشتر است.
براساس طرحي جنجالي كه اخيرا از سوي ديويد كامرون نخستوزير انگليس نيز مورد تاييد قرارگرفت، قرار بود ظرفيت پروازي فرودگاه هيترو بهرغم نزديك بودنش به محلهاي مسكوني، با هزينهاي هنگفت كه در حدود 18 ميليارد و 600 ميليون پوند برآورد شده است، گسترش يابد.
بهرهبرداري از يك باند جديد 3 هزار و 500 متري در اين فرودگاه بينالمللي در سالهاي مياني 2025 تا 2029 ميلادي ازجمله اهداف اين طرح كه هماينك با اعتراض شديد ساكنان محلي و فعالان مدني و محيطزيست مواجه شده است، بشمار ميآيد.
فعالان محيطزيست معتقد هستند كه گسترش فرودگاه هيترو در تضاد با هشدارهاي دانشمندان و كارشناسان هواشناسي بوده و سبب افزايش ورود كربن بيشتري به هوا ميشود و اين در حالي است كه بايد بهشدت براي كاهش ميزان كربن در هوا بهمنظور مقابله با تغييرات آب و هوايي تلاش كرد.
فرودگاه هيترو در حال حاضر يكي از شلوغترين فرودگاههاي جهان بشمار ميآيد و براساس آمارهاي منتشرشده در سال 2012 ميلادي بيش از 70ميليون مسافر براي جابجاييشان از اين فرودگاه استفاده كردهاند.
براساس گزارش مقامات فرودگاه هيترو ، هماكنون از 98 درصد از ظرفيت اين فرودگاه استفاده ميشود و به همين دليل براي بالا بردن اين ظرفيت ، هيچ راهي بهجز افزايش سرمايهگذاري و ساخت يك باند ديگر در آن وجود ندارد.
اروپام**4**1552
لندن - ايرنا- دولت محافظهكار انگليس به دنبال فشار گروههاي زيستمحيطي و احزاب مخالف اعلام كرد كه تصميمگيري در مورد اجراي طرح گسترش باندهاي فرودگاه بينالمللي هيترو لندن را به تعويق انداخته است