مشاور اتاق بازرگانی اهواز: مركز بازاریابی محصولات دانش بنیان تاسیس می شود

اهواز- ایرنا- مشاور اتاق بازرگانی اهواز گفت: اتاق بازرگانی اهواز مركز بازاریابی محصولات دانش بنیان را با هدف كمك به توسعه این محصولات تاسیس می كند.

به گزارش ایرنا مهران بیات پنجشنبه در نشست معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اعضای اتاق بازرگانی اهواز كه در مهمانسرای استانداری برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های اتاق بازرگانی اهواز با وجود فعالان صنایع و سرمایه گذاران، افزود: اتاق بازرگانی اهواز برای نخستین بار در كشور كمیته بازاریابی را با رویكرد اقتصاد صادرات محور برای دوران پساتحریم تشكیل داده است.
وی با بیان اینكه اتاق بازرگانی اهواز مركز بازاریابی محصولات دانش بنیان را تاسیس می كند گفت: هدف از تاسیس این مركز كمك به شركت های دانش بنیان برای عرضه محصولات خود، استانداردسازی، توجیه سنجی، ارزشگذاری، راه اندازی نمایشگاه دائمی و اتصال با صنایع است.
بیات تاكید كرد: محصولات شركت های دانش بنیان باید با بازار تطبیق داده شود.

*صنایع دستی خوزستان احیا شود
دبیر كمیسیون بانوان اتاق بازرگانی اهواز نیز در این نشست خواستار اختصاص اعتبارات برای آموزش و توسعه صنایع دستی در خوزستان شد.
نرگس سروستانی افزود: عملكرد خوزستان در زمینه صنایع دستی و اشتغالزایی و صادرات صنایع دستی ضعیف بوده است.
وی اضافه كرد: با توجه به رشد 12 درصدی صادرات صنایع دستی در دولت تدبیر و امید، كمیسیون بانوان اتاق بازرگانی اهواز طرح برندسازی صنایع دستی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را ارائه داده است.
سروستانی هدف از این طرح را احیای صنایع دستی در خوزستان، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار بخصوص برای اقشار آسیب پذیر دانست و تاكید كرد: صادرات صنایع دستی می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد.
وی همچنین خواستار برقراری ارتباط نزدیك میان موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی استان با هنرمندان صنایع دستی شد واز استاندار خوزستان درخواست كرد كه ترتیبی اتخاذ شود كه هدایایی كه در مناسبت های مختلف داده می شود، از صنایع دستی استان تهیه شود.

*شركت های هلدینگ برای اعتمادسازی
نایب رئیس اتاق بازرگانی اهواز خواستار آسیب شناسی پژوهش های دانشگاهی شد و گفت: دانشگاه باید تحقیق كند كه چرا پژوهش ها و ایده ها، تجاری سازی نمی شود.
فرامرز احمدی نژاد افزود: برای پر كردن خلاء میان صنعت و دانشگاه می توان از مدیران خلاق و با سابقه تجاری موفق برای اداره دانشگاه ها و از دانشگاهیان توانمند برای مدیریت صنایع استفاده كرد.
وی اظهار كرد: هم اكنون با وجود زحمات بسیار، تاثیر پارك های علم و فناوری در جامعه و اقتصاد محسوس نیست.
احمدی نژاد اضافه كرد: بررسی های ما نشان می دهد علت عملی نشدن ایده ها این است كه ایده پردازان فاقد سرمایه لازم هستند و سرمایه داران نیز نسبت به سودآوری ایده های جدید اطمینان ندارند.
وی پیشنهاد كرد: شركت های هلدینگ متشكل از ایده پردازان و سرمایه گذاران تشكیل شود تا مشاركت همه در ریسك باعث اعتماد سازی شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اهواز یكی از وظایف پارك های علم و فناوری را آموزش نیروی انسانی دانست و گفت: خوزستان از جمله استان هایی است كه باید به تقویت شركت های دانش بنیان در آن توجه بیشتری شود.
وی با بیان اینكه خوزستان زرخیز اما فقیر است، افزود: با وجود ظرفیت های بسیار در این استان نباید شاهد محرومیت باشیم.

*برنامه هایی برای صادرات
علی كرانی رئیس انجمن سازندگان قطعات نفت و گاز نیز در این جلسه، خواستار تاسیس منطقه ویژه نفت و گاز در خوزستان شد و گفت: در صورت تاسیس این منطقه بسیاری از مشكلات تولیدكنندگان و فعالان این حوزه حل می شود.
صفدر پیرمرادی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به ظرفیت خوزستان در تولید مرغ، می توان برای تولید مرغ مصرفی كشورهای همسایه برنامه ریزی كرد.
بوعذار یكی از كارآفرینان اهوازی نیز در این نشست گفت: با توجه به نزدیكی فرهنگی با كشورهای حوزه خلیج فارس، می توانیم صادرات محصولات دانش بنیان را به این كشورها را انجام دهیم.
وی با اشاره به توانایی راه اندازی مركز بازاریابی و بازارسازی شركت های دانش بنیان، افزود: بازاریابی به صورت چهره به چهره و الكترونیك از برنامه هایی است كه می توان آن را عملیاتی كرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری صبح امروز وارد اهواز شد. وی از دو شركت دانش بنیان در شهرك های صنعتی شماره 3 و 4 اهواز بازدید كرد.
شركت در بیست و دومین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی و نشست با روسای دانشگاه ها، اعضای شورای علمی بنیاد ملی نخبگان خوزستان و پارك علم و فناوری استان از دیگر برنامه های این سفر یك روزه بوده است.
7151/6064