مسیر ناهموار ورود كالاهای ایرانی به بازار هند

دهلی نو- ایرنا - تعدادی از تجار ایرانی شركت كننده در نمایشگاه بین المللی تجاری هند، وجود برخی قوانین دست وپا گیر گمركی ، تحمیل هزینه های جانبی، تعرفه بالای گمرگی و صادرنشدن به موقع روادید را از مشكلات تجار ایرانی برای حضور در نمایشگاه و بازار هند عنوان كردند.

به گزارش ایرنا؛ سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی «دهلی نو» از روز شنبه بیست وسوم آبان با حضور ایران به مدت دو هفته در محل نمایشگاه های هند در دهلی نو آغاز شد.
به گفته این افراد ؛ تجار ایرانی علاوه بر پرداخت هزینه های سنگین گمركی به بهانه های واهی كالاهایشان به موقع ترخیص نمی شود و این موضوع باعث تحمیل هزینه های سنگین انبارداری به آنان می شود.
آنان می افزایند: این هزینه ها باعث افزایش قیمت محصولات ایرانی و پایین آمدن توان رقابتی آنها در نمایشگاه شده است.
«مصطفی اسدی» از تاجران ایرانی شركت كننده در نمایشگاه بین المللی تجاری هند، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشكلات فراوان ترخیص كالا در هند اظهار داشت: قوانین سخت و درخواست های نامعقول مسئولان گمرك هند باعث تاخیر در ترخیص كالا و بالارفتن قیمت تمام شده كالاهای ایرانی در نمایشگاه شده است.
وی، شفاف نبودن قوانین گمركی ، تغییرات مكرر و ایرادگیری های متعدد مسئولان گمرك هند را از جمله عوامل طولانی شدن روند ترخیص كالا در این كشورعنوان كرد و افزود: این مشكلات باعث شده كه برخی از تجار ایرانی نتوانند به موقع كالاهای خود را در نمایشگاه عرضه كنند و این امر موجب وارد آمدن ضرر و زیان زیادی به آنها شده است.
این تاجر ایرانی با ابراز ناخشنودی از وضعیت ترخیص كالا در گمرك هند گفت: مشكلات اداری موجب شده تا تجار ایرانی رغبتی برای حضور دوباره در بازارهای این كشور را نداشته باشند.
محمدی یكی دیگر از تجار ایرانی شركت كننده در نمایشگاه بین المللی تجاری هند با اشاره به هزینه بالای انبارداری در گمرك گفت: به علت سخت گیری های گمرك هند و طولانی شدن روند ترخیص كالا، تاجران ایرانی هزینه سنگینی برای انبارداری كالا در گمرك می پردازند.
وی افزود: گمرك هند روزانه 1500 دلار برای انبارداری كالا دریافت می كند و تاخیر چند روزه در ترخیص كالا هزینه سنگینی را به تجار ایرانی تحمیل می كند.
این شركت كننده ایرانی در نمایشگاه بازرگانی دهلی گفت كه درحالی كه میزان گمركی طبق قوانین هند 36 درصد می باشد اما با تحمیل هزینه های جانبی و بهانه گیری های مختلف این میزان به صد درصد افزایش یافته و هزینه های جانبی قیمت تمام شده كالاهای ایرانی را بسیار بالا برده است.
وی به شرایط سخت ترخیص كالا در هند در مقایسه با دیگر كشورهای اشاره كرد و اظهار داشت: ما پیش از این در ده ها نمایشگاه بین المللی در كشورهای مختلف از جمله كشورهای حاشیه خلیج فارس شركت كرده ایم اما در هیچ كدام از این كشورها شرایط ترخیص كالا به اندازه هند دشوار نبوده است و این مشكلات باعث شده كه تجار ایرانی رغبتی برای شركت در نمایشگاه های هند نداشته باشند.
محمدی درخصوص قیمت بالای كالاهای عرضه شده ایرانی در نمایشگاه گفت كه هزینه های جانبی باعث افزایش دو برابری قیمت محصولات ایرانی شده بعنوان مثال قیمت هر كیلوگرم گردو بعد از اضافه كردن هزینه انبارداری و گمرك به بالای 120 هزار تومان در نمایشگاه عرضه شده كه با این قیمت خریداری برای آن پیدا نمی شود.
«مهدی نجفی» یكی دیگر از تجار ایرانی شركت كننده در نمایشگاه بین المللی تجاری هند گفت: طولانی شدن روند ترخیص كالا، هزینه های گمركی سنگین و بالا بودن اجاره غرفه باعث افزایش سرسام آور كالاهای ایرانی عرضه شده در نمایشگاه شده است.
وی با اشاره به تنوع پایین و تعداد كم غرفه های ایران در نمایشگاه امسال، اظهار داشت: شرایط سخت گمركی و قوانین برای ترخیص و عرضه كالاهای ایرانی در هند موجب كاهش رغبت تاجران ایرانی برای شركت در نمایشگاه های بین المللی هند شده و امسال در این نمایشگاه تنها پنج غرفه ایرانی با تنوع كالایی بسیار اندك و تنها در دو رشته زیورآلات و خشكبار حضور یافته اند.
این تاجر ایرانی خواستار حمایت بیشتر مسئولان نهادهای ایرانی از تجار شد و گفت: ما از رایزن اقتصادی كشورمان در سفارت ایران درخواست داریم ارتباط نزدیكتری با تاجران ایرانی داشته باشند و با رایزنی های بیشتر شرایط را برای ترخیص كالاهای ایرانی تسهیل و از تحمیل سختگیری های گمركی به تجار ایرانی جلوگیری كنند.
وی افزود: به علت شرایط سخت گمركی هند كالاهای ما با یك هفته تاخیر به نمایشگاه رسید و خسارات سنگینی به تجار وارد شد و در این زمینه حمایت و پشتیبانی صورت نگرفت.
این تاجر ایرانی خاطرنشان كرد كه شرایط ترخیص كالا در هند هرسال نسبت به سالهای قبل سخت تر شده و ما از مسئولان ایرانی مستقر در هند درخواست داریم با رایزنی های خود مانع از سختگیری های نامعقول گمرك هند در خصوص كالاهای ایرانی شوند.
«حسین بامیری»: رایزن اقتصادی سفارت ایران در دهلی نو نیز درگفت وگو با ایرنا با تایید مشكلات ترخیص كالای صادركنندگان ایرانی گفت كه درحال حاضر یكی دیگر از مشكلات مهم صدور روادید برای تجار ایرانی است به گونه ای كه هر بازرگان ایرانی هر سال دوبار بیشتر نمی تواند روادید هند دریافت كند.
وی با اشاره به مشكلات ترخیص كالا درهند افزود: گمرك هند درمواردی رقم های نجومی برای ترخیص كالا از صادركنندگان دریافت كرده اند به عنوان نمونه یكی از صادركنندگان سنگ برای ترخیص كالای خود به «بنگلور» مجبور به پرداخت شش هزار دلار شد كه باتوجه به پایین بودن قیمت سنگ رقم بسیار نامتعارفی است .
این كارشناس اقتصادی تبعیض تعرفه ای بین كالاهای ایرانی با دیگر كشورها را از دیگر مشكلات تجارایرانی عنوان كرد و گفت كه هم اكنون این تعرفه برای كالاهای ایرانی بین 32 تا 40 درصد است درحالیكه میزان تعرفه برای برخی از كشورها بین صفر تا 10 درصد و برای افغانستان صفر است و این عامل باعث افزایش قیمت كالاهای ایرانی در هند می شود.
وی مشكلات بانكی و انتقال پول را از دیگر موانع صادرات كالاهای ایرانی به هند عنوان كرد و خاطرنشان كرد؛ درحال حاضر بانك مركزی هند اجازه تاسیس شعب بانك های ایرانی را نمی دهد واین مشكل باعث شده كه نقل و انتقال پول با مشكل مواجه شود.
بامیری در ادامه با اشاره به رایزنی ها و تلاش بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشكلات اظهار كرد در نشست اخیر هیات بازرگانی ایران با مقامات هندی برای رفع محدودیت ها بحث و تبادل نظر شد.
وی خاطرنشان كرد؛ ما به طور مستمر درحال رایزنی با مقامات هندی برای رفع مسائل و مشكلات تجار ایرانی هستیم .
رایزن اقتصادی ایران اظهار امیدواری كرد كه با امضای تفاهمنامه همكاری اقتصادی بین دوكشور ؛ مشكلات تجار ایرانی هرچه سریعتر رفع شود.
*آساق*264*1600 **1488**1392

سرخط اخبار جهان