۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۲۲
کد خبر: 81824014
T T
۰ نفر
بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در باره سوریه در رسانه های جهان

تهران - ایرنا - بیانات روز یكشنبه گذشته رهبرمعظم انقلاب به ویژه در باره تحولات منطقه خاورمیانه ازجمله سوریه و تاكید معظم له برضرورت تعیین سرنوشت این كشور از طریق برگزاری انتخابات، بازتاب گسترده ای دررسانه های منطقه وجهان داشت.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار وزیرامورخارجه، سفرا وكارداران جمهوری اسلامی ایران با بیان این كه مذاكره باآمریكا درباره مسایل منطقه معنا ندارد، گفتند: تصمیم گرفتن دیگركشورها درباره نظام حكومتی سوریه بدعتی خطرناك است.
مقام معظم رهبری با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاستها»، راه حل های منطقی و مستحكم ایران در باره مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین را تشریح و تأكید كردند: اهداف امریكا در منطقه، 180 درجه با اهداف ایران، متفاوت است.
این سخنان وسایر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روزیكشنبه با وزیر خارجه، سفرا و كارداران جمهوری اسلامی ایران در اكثر رسانه بین المللی و جهانی ازجمله خبرگزاری و رادیو فرانسه،رسانه های چین (تلویزیون مركزی وخبرگزاری رسمی شین هوا؛ گلوبال تایمز؛ مردم ؛ چاینا ارگ) رسانه های روسیه (خبرگزاری ایتارتاس) ورسانه های پاكستان(روزنامه داون ؛ اكسپرس تریبیون ؛ اكسپرس؛ دنیا) بازتاب داشت كه بخشی از این بازتاب ها در زیر آمده است:
*** رسانه های پاكستان: راه حل مساله سوریه ؛ انتخابات است
به گزارش روزنامه داون ؛ حضرت آیت الله خامنه ای روز یكشنبه دردیدار وزیر امورخارجه و سفرا و كارداران جمهوری اسلامی، اظهار داشتند:راه حل مساله سوریه، انتخابات است و برای این كار باید با قطع كمك های نظامی و مالی به معارضین، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هر كس را می خواهند انتخاب كنند.
روزنامه انگلیسی زبان'داون' پاكستان باپرداختن به این بیانات حضرت آیت الله خامنه ای نوشت:رهبر ایران اقدام كشورهای خارجی رابرای رسیدن به توافق درباره سرنوشت وآینده سوریه تقبیح وتاكید كرد كه تلاش های خارجی باید برمتوقف كردن جنگ و ناآرامی در این كشور و ایجاد فضای مناسب برای برگزاری انتخابات متمركز شود.
این روزنامه نوشت: آیت الله خامنه ای همچنین بار دیگر بر ضرورت ممنوع بودن مذاكره با آمریكا درباره تحولات خاورمیانه تاكید كرد و گفت كه اهداف آمریكا در خاورمیانه با اهداف ایران 180 درجه فرق دارد.
داون همچنین به نقل از رهبر معظم انقلاب اینگونه نوشت كه مردم سوریه باید انتخاب كنند كه چه كسی رهبرشان باشد وآمریكا و دیگر قدرت های خارجی نباید سعی كنند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.آمریكایی ها درمذاكرات سوریه به دنبال منافع خودشان هستند، نه به دنبال حل مسایل و می خواهند 60 تا 70 درصد خواسته های خودشان را در این مذاكرات تحمیل كنند.
روزنامه'اكسپرس تریبیون'هم باپرداختن به این خبر،نوشت:رهبرایران گفته است كه برای پایان دادن به جنگ درسوریه باید انتخابات در این كشور برگزار شود. آیت الله خامنه ای همچنین از قدرت های خارجی كه به معارضان كمك های مالی و تسلیحاتی می كنند، انتقاد كرده وهمچنین گفته است كه اهداف آمریكا در خاورمیانه، كاملا مغایر با اهداف ایران است.
'اكسپرس تریبیون'همچنین بااشاره به بخش دیگری ازبیانات رهبر معظم انقلاب نوشت: آیت الله خامنه ای گفت كه راه مساله سوریه، برگزاری انتخابات است و به همین دلیل، لازم است تا كمك های مالی و تسلیحاتی به معارضین متوقف شود.
روزنامه اردو زبان 'اكسپرس' نیز نوشت: آیت الله خامنه ای ضمن تاكید بر ضرورت برگزاری انتخابات در سوریه برای پایان دادن به بحران داخلی این كشور، گفت كه كشورهای غربی باید به پشتیبانی تسلیحاتی و مالی از تروریست ها و گروه های معارض پایان دهند.
دراین گزارش آمده است: رهبر عالی ایران سیاست های آمریكا در خاورمیانه را كاملا مغایر با سیاست های جمهوری اسلامی ایران دانست.
روزنامه اردوزبان'دنیا' نیزگزارش داد:رهبرایران تاكید كردكه برگزاری انتخابات راه حل اساسی برای پایان دادن به بحران سوریه است اما ضرورت دارد كه پیش از برگزاری انتخابات، حمایت ها از گروه های ضددولتی و تروریست ها در سوریه نیز قطع شود.
دنیا افزود: آٰیت الله خامنه ای همچنین هرگونه مذاكره ایران با آمریكا درباره اوضاع منطقه ای و خاورمیانه را غیرممكن دانست.

***رسانه های چین: رهبر عالی ایران انتخابات را راه حل بحران سوریه می داند
رسانه های چین نیز اعلام كردند كه رهبرعالی ایران انتخابات را راه حلی مناسب برای بحران سوریه می داند وتاكید كرد كه كشور های دیگر حق ندارند به جای مردم سوریه تصمیم گیری كنند.
این رسانه ها گزارش كرده اند كه از دیدگاه رهبر عالی ایران، ملت سوریه باید خود در باره سرنوشتش تصمیم بگیرد و كشورهای دیگر در این رابطه تصمیم گیرنده نیستند.
تلویزیون مركزی و خبرگزاری رسمی «شین هوا» و رسانه های ارگانی چون «گلوبال تایمز» و «مردم» نیز در گزارش های خود آورده اند كه رهبر ایران در جمع دیپلمات های ارشد ایرانی درتهران گفت كه كشورهای دیگر حق ندارند به جای ملت سوریه تصمیم بگیرند و اگر قرار است كاری صورت گیرد و سرنوشتی تعیین شود، مردم سوریه در پای صندوق های رای باید این كار را انجام دهند.
«گلوبال تایمز»روزنامه ارگانی چین می نویسدكه بخش مهمی ازاظهارات رهبر ایران به مساله گفت وگو نكردن باآمریكا اختصاص داشت و رهبر ایران برای چندمین بار اعلام كرد كه سیاست های جمهوری اسلامی و «واشنگتن» با یكدیگر فاصله زیادی دارد و گفت و گوی بین این دو كشور هیچ معنایی نمی تواند داشته باشد.
این نشریه می نویسد: «محمدجواد ظریف» كه برای اولین بار پس از چهار سال جنگ در سوریه در راس یك هیات عالی رتبه در اجلاس بین المللی «وین» درباره بحران سوریه شركت كرده بود ، روز گذشته در مراسم و سخنرانی رهبر ایران حضور داشت.
خبرگزاری«شین هوا» گزارش كرده است كه رهبر ایران جواب پرسش های متعدد درباره آینده سوریه را «انتخابات» وتوقف كمك به گروه های مسلح مخالف حكومت دانست و گفت كه اگر اجازه داده شود دیگران در باره سرنوشت یك حكومت و فرد در راس آن تصمیم بگیرند یك بدعت خطرناك شكل گرفته است.
تارنمای «چاینا ارگ» می نویسد كه ایران بارها از تعیین سرنوشت سوریه به دست مردم این كشور حمایت كرده است و از آن سو عربستان در حال كمك رسانی به برخی از گروه های مسلح مخالف دولت است و این باعث فرسایشی شدن جنگ سوریه شده است.
این گزارش می افزاید كه این جنگ ناخواسته و خونبار تاكنون جان دستكم 200 هزار تن را در سوریه گرفته و باعث آوارگی بیش از 14 میلیون تن شده است.

** رادیو فرانسه: رهبر ایران تغییرات تحمیلی را به سوریه رد كرد
رادیو فرانسه به نقل از خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران گزارش داد: آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران هر گونه تفكر ایجاد تغییرات را در سوریه، كه از خارج از این كشور تحمیل شود، رد كرد.
این رادیو در گزارشی افزود:دو روز پس از نشست وین با حضور 17كشور ازجمله ایران، آیت الله خامنه ای در سخنانی در جمع سفیران كشورش تكرار كرد تهران نمی پذیرد كشورهای دیگر تغییراتی را به دولت سوریه تحمیل كنند.
وی درادامه گزارش خود افزود: 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران پیشتر از این موضع دفاع كرده بود.
آیت الله خامنه ای آشكارا اولویت مساله سوریه را جلوگیری از ارسال سلاح برای معارضان معرفی كرد وافزود:'معنی ندارد كشور های دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یك نظام حكومتی و رئیس آن حكومت تصمیم بگیرند. این بدعتی خطرناك است كه هیچ كشوری درجهان آن را نمی پذیرد. راه حل، پایان دادن به جنگ است. باید با قطع كمك های نظامی و مالی به معارضان، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هركس را می خواهند انتخاب كنند.'

** رسانه های روسیه: رهبر ایران هرگونه سازش منطقه ای با آمریكا را رد كرد
رسانه های روسیه دربازتاب سخنان حضرت آیت الله خامنه ای درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نوشتند:رهبرانقلاب اسلامی با رد هرگونه امكان سازش منطقه ای بین تهران و واشنگتن، سیاست های آشوبگرانه آمریكا را نفی و با انتقاد از كمك به تروریست های ضدسوری، بر لزوم برگزاری انتخابات در سوریه تاكید كرد.
خبرگزاری «ایتارتاس»درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی كه روز یكشنبه در دیدار وزیر امور خارجه، سفرا و كارداران ایران ایراد شد، نوشت: رهبر ایران بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه از راه برگزاری انتخابات تاكید كرد.
دراین گزارش آمده است: رهبر عالی ایران همچنین به ضرورت توقف فوری كمك های مالی و تسلیحاتی خارجی به جنگجویان و گروه های تروریستی در سوریه اشاره كرد.
دراین گزارش به نقل از رهبر معظم انقلاب گفته شد: هیچكس نمی تواند بجای مردم سوریه در مورد سرنوشت نظام این كشور و رییس جمهور آن تصمیم بگیرد.
خبرگزاری رسمی روسی به نقل از خبرنگار خود در تهران نوشت:آیت الله خامنه ای مذاكره ایران با آمریكا را درباره مسایل خاورمیانه بی معنی دانست و خاطرنشان كرد كه تهران نقطه مقابل دیدگاه های واشنگتن را در باره مسایل منطقه دارد.
«رهبر عالی ایران گفتند كه رویكردهای ایران در مسایل سوریه، یمن و بحرین، با مواضع امریكا كاملا متفاوت است.»
درگزارش رسانه روسی گفته شده است: آیت الله خامنه ای از دستگاه دیپلماتیك ایران خواست با توجه به منافع كشور و صرف نظر از دیدگاه های سیاسی متفاوت كشورهای همسایه سیاست خارجی موثر و صلح جویانه در قبال این كشورها اجرا كند.
خبرگزاری روسی نوشت: آیت الله خامنه ای اعلام كرد كه سیاست خارجی آمریكا موجب ایجاد هرج و مرج در غرب آسیا و ایران هیچگاه با سیاست های تجاوزگرانه واشنگتن سازش نخواهد كرد.
دراین گزارش گفته شد: موضوع دیدار وزیر امور خارجه، سفرا و كارداران جمهوری اسلامی ایران با رهبر انقلاب اسلامی به ترسیم اصول و استراتژی سیاست خارجی تهران بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی اختصاص داشت.
تارنمای روسی «پراوده و گلازا» هم امروز به نقل از آیت الله خامنه ای با اشاره به تاكید ایشان بر برگزاری انتخابات در سوریه نوشت: برگزاری انتخابات در سوریه به حل و فصل بسیاری از مسایل سیاسی این كشور كمك خواهد كرد.
«رهبر انقلاب اسلامی از اقدامات سیاستمداران غربی در مورد سوریه و حمایت از گروه های تروریستی فعال در این كشور با تحویل سلاح و كمك های مالی به شدت انتقاد كرد.»
تارنمای روسی «گازتا رو» نیز در گزارشی به نقل از آیت الله خامنه ای در باره مساله سوریه نوشت: رهبر انقلاب اسلامی از برگزاری انتخابات در سوریه برای پایان دادن به بحران در این كشور كه از چهار سال پیش آغاز و همچنان ادامه دارد، تاكید كرد.
در این گزارش خاطرنشان شد: رهبر عالی ایران خواستار پایان دادن به كمك های مالی و حمایت های تسلیحاتی خارجی از گروه های تروریستی در سوریه شد تا این كشور بتواند بدون مداخله خارجی و جنایات تروریست ها بتواند مسایل خود را حل كند.
اساق **1392**1590
۰ نفر