۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81813081
T T
۰ نفر
12 هزار هكتار از اراضی حاشیه اترك به سامانه انتقال آب مجهز می شود

گنبدكاووس - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان از تجهیز 12 هزار هكتار از اراضی حاشیه رودخانه مرزی اترك در بخش داشلی برون گنبد به تجهیزات انتقال آب به صورت كانالی و لوله ای خبر داد و گفت: این طرح در یك دوره پنج ساله به اجرا در می آید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مختار مهاجر روز دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان گنبدكاووس افزود: با اجرای این طرح كه با تجهیز پمپاژهای حاشیه رودخانه اترك انجام می شود، تولید محصول گندم و جو در منطقه از 600تا 700 كیلوگرم در هر هكتار فعلی به 3 تا 3/5 تن در واحد سطح می رسد و ارزش افزوده خوبی برای كشاورزان ایجاد می شود.
وی با بیان اینكه جلوگیری از هدررفت منابع آب در استان گلستان و شهرستان گنبدكاووس از برنامه های اصولی جهاد كشاوری استان گلستان است، گفت: در سال های گذشته اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و در تداوم آن امسال مبلغ 26 میلیارد ریال برای انتقال آب از طریق لوله و هفت میلیارد ریال هم برای احداث جاده بین مزارع به شهرستان گنبد تخصیص یافته است.
وی به طرح زهكشی 50 هزار هكتار از اراضی استان گلستان اشاره كرد و گفت: این طرح در منطقه كال شور شهرستان گنبد در اولویت اجرا قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد كشاروزی استان گلستان با اشاره به فرسودگی و عمر بالای اداوات كشاوری در استان گلستان و ضرورت نوسازی مكانیزاسیون كشاورزی گفت: متوسط عمر مكانیزاسیون كشاورزی استان بالای 15 سال است و اداواتی با عمر 30 سال هم در حال كار هستند.
وی با اشاره به جذب یك هزار و 100میلیارد ریال اعتبار در زمینه نوسازی مكانیزاسیون كشاورزی در دو سال گذشته در استان گفت: از این مقدار 130 میلیارد ریال سهم شهرستان گنبد بود و امسال نیز تاكنون برای این امر 50 میلیارد ریال اعتبار به این شهرستان تخصیص یافته است.
مهاجر با اشاره اینكه دامپروری و كشاورزی عمده اشتغال استان و شهرستان گنبدكاووس را تشكیل می دهند و حدود 400 هزار خانوار در استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مشاغل مرتبط با كشاورزی و دامپروری فعالیت دارند، بر ضرورت توجه بیشتر به تحصیلات فنی و حرفه ای و كار و دانش مرتبط با كشاورری و دامپروری تاكید كرد و خواستار افزایش تعداد دانش آموزان این رشته ها شد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان به طرح مشاركتی انتخاب ارقام ( P.V.S) در استان اشاره كرد و گفت: با اجرای یكی از این طرح ها در چهار شهرستان استان از جمله در گنبدكاووس در سال گذشته، به كشاورزان نشان داده شدكه مقدار ایده آل مصرف بذر گندم در هر هكتار 120 تا 140 كیلوگرم است در حالی كه كشاورزان ما حدود 200 كیلوگرم بذر استفاده می كنند.
وی بر حفظ آب وخاك به عنوان منابع پایه در كشاورزی تاكید كرد و گفت: برای تداوم تولید مواد غذایی باید اهتمام ویژه نسبت به حفظ این دو منبع پایه بخصوص خاك از طریق حفظ كاربری اراضی كشاورزی داشته باشیم زیرا در صورت از بین رفتن خاك كشاورزی، جایگزینی برای آن وجود ندارد.
مهاجر با اشاره به مبارزه موثر با آفت ملخ در دو سال گذشته در شهرستان گنبدكاووس و تشكر از همكاری مدیران و مسوولان این شهرستان گفت: میزان سمپاشی انجام شده برای مبارزه با این آفت از 33 هزار هكتار در سال 92 به 18 هزار هكتار در سال گذشته در كل استان كاهش یافت و امیدواریم با تداوم این روند، موفق به ریشه كنی این آفت در منطقه بشویم.
شهرستان گنبدكاووس با بیش از پنج هزار كیلومتر مربع وسعت به عنوان وسیعترین شهرستان استان گلستان در شرق این استان قرار دارد و از قطب های كشاورزی و دامپروری منطقه محسوب می شود.
1860