18.5 درصد تلفات رانندگی به راكبین موتور اختصاص دارد

تهران - ایرنا - رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: علیرغم تلاش پلیس راهور ناجا و ماموران سازمان راهداری سهم راكبین موتورسیكلت در راه های كشور به 18.5 درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، داود كشاورزیان روز دوشنبه در خصوص حوادث رانندگی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: متاسفانه راكبین موتور سیكلت هنوز هم از كلاه ایمنی استفاده نمی كنند و همواره شاهد رفتارهای مخاطره آمیز موتورسواران هستیم.
وی بر كاهش تلفات رانندگی در راه های كشور تاكید كرد و گفت: تحقیقات نشان می دهد هر جا اعمال قانون علیه متخلفین تشدید شده تخلفات رانندگی نیز كاهش یافته لذا جرایم رانندگی باید همیشه تاثیرگذاری خود را داشته باشد.
وی گفت: جرایم رانندگی فعلی در سال 89 تعیین و در اول سال 90 به مورد اجرا گذاشته شد و با گذشت چهار سال هم اكنون جرایم رانندگی تاثیرگذاری خود را از دست داده و ضروری است میزان جرایم رانندگی بار دیگر مورد بازبینی قرار گیرد تا میزان بازدارندگی جرایم افزایش یابد.
كشاورزیان با اشاره به وظایف سازمان راهداری، یادآور شد: ارتقا ایمنی در جاده های كشور وظیفه مهم سازمان راهداری است و به همین منظور خط كشی، اصلاح شانه ها، رفع شیب های تند، پاكسازی حریم، اصلاح تقاطع و دور برگردان ها، روكش اسفالت و نصب علایم در راه های كشور وظیفه ای است كه باید به صورت مستمر انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از نصب یك هزار و 880 دوربین ثبت تخلفات سرعت در راه های شریانی كشور خبر داد و گفت: قرارداد ما با پیمانكار مربوطه به امضا رسیده و پیش پرداخت نیز انجام شده و انتظار داریم بزودی شاهد نصب این دوربین ها در سطح كشور باشیم.
وی از نصب سیستم جی پی اس در تمام ناوگان حمل و نقل عمومی در كشور خبر داد و افزود: برای كنترل رفتار رانندگان در مرحله نخست قرار شده ناوگان مسافری و حمل سوخت به این سیستم ها مجهز شوند، ضمن آنكه پس از آن تمام ناوگان حمل ونقل عمومی به این سیستم مجهز خواهد شد.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیك پلیس راهور ناجا نیز گفت: در حالی كه 50 درصد تلفات رانندگی در راه های كشور در سر صحنه تصادف فوت می كنند 50 درصد دیگر در حین انتقال به مراكز درمانی جان خود را از دست می دهند.
سرهنگ عین الله جهانی خواستار تقویت نیروهای امدادی در راه های كشور شد و افزود: با تقویت نیروهای امدادی شاهد كاهش تلفات رانندگی در راه های كشور خواهیم بود.
وی بر اعمال قانون توسط ماموران پلیس راهور علیه رانندگان متخلف تاكید كرد و گفت: هرچند اعمال قانون وظیفه دایمی پلیس در جاده های كشور است، اما استفاده از سیستم های هوشمند رفتارهای غلط رانندگان را در معابر و راه های مواصلاتی اصلاح می كند تا با كنترل رانندگان تلفات رانندگی نیز به حداقل كاهش یابد.
دبیركل سندیكای بیمه گران ایران هم گفت: سالانه 19 هزار نفر در حوادث رانندگی در راه های كشور جان خود را از دست می هند و بیش از 300 هزار نفر مصدوم می شوند، این در حالی است كه بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان خسارت مادی و معنوی به شهروندان وارد می شود.
علی اكبر اولیا با بیان آنكه بیمه ها برای كاهش ریسك رانندگی تعریف شده اند تا همه شهروندان در برابر خطرات رانندگی بیمه شوند، گفت: شركت های بیمه سالانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان خسارت رانندگی پرداخت می كنند در حالی كه پرداخت این همه خسارت شركت های بیمه را با مشكلات زیادی مواجه كرده است.
وی تاكید كرد: بیمه ها در كاهش خسارت رانندگی نقش مهمی ایفا می كنند و قانون جدید بیمه شخص ثالث با اصلاحاتی كه انجام شده با توجه به تایید آن در كمیسیون اجتماعی مجلس بزودی به صحن علنی مجلس ارایه می شود.
اقتصام(3)1108**1558