بيش از 85 درصد دردهاي عضلاني در بي تحركي ريشه دارد

تهران - ايرنا - متخصص آسيب شناسي ورزشي گفت:سندرم بي تحركي يكي از مهم ترين عوامل ابتلا به بيماري هاي مزمن و ناتواني جسماني حركتي در افراد به شمار مي آيد و بيش از 85 درصد علل درد هاي عضلاني مربوط به بي تحركي است.

به گزارش ايرنا از دانشگاه تربيت مدرس، دكتر مهدي قيطاسي در كارگاه تخصصي 'بررسي سندرم بي تحركي و تغذيه سالم'، كم تحركي را زمينه ساز ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي، پرفشاري خون،‌ پوكي استخوان، بيمارهاي مفصلي و پيش زمينه اي براي معلوليت هاي حركتي و جسمي در بسياري از افراد دانست.
وي به مضرات استفاده از دستگاه هاي ارتباطي هوشمند اشاره كرد و اظهار داشت: ‌استفاده طولاني مدت از كامپيوتر، تبلت، ‌موبايل و ديگر دستگاههاي هوشمند علاوه بر تاثيراتي كه بر روابط اجتماعي و خلق و خوي افراد مي گذارد سبب بروز ناهنجاري هاي عضلاني و حركتي در افراد مي شود.
قيطاسي ضمن تشريح روش هاي درست استفاده از كامپيوتر، به كاربران توصيه كرد هنگام استفاده از موبايل به جاي خم كردن سر به سمت پايين، گوشي را مقابل صورت خود نگه دارند و در زمان تايپ و يا استفاده از تبلت آن را در زاويه 30 درجه و حتي عمودي تر قرار دهند و گاهي اوقات سر را به سمت عقب بكشند تا نگه داشتن گردن به سمت جلو عادتشان نشود.
به گفته وي قرار ندادن بدن در وضعيت مشخص و يكسان به مدت 20 تا 30 دقيقه نيز مي تواند در پيشگيري از دردهاي عضلاني موثر باشد.
در ادامه اين كارگاه آموزشي، دكتر 'غلامرضا محمدي' پزشك و متخصص تغذيه نيز به بررسي ارزيابي تغذيه افراد پرداخت و گفت: شاخصه هايي براي ارزيابي وضعيت تغذيه افراد وجود دارد كه از جمله مي توان به پرسشنامه و گرفتن شرح حال فرد،‌ آزمايش هاي مورد نياز، محاسبه نمايه توده بدني، وضعيت تركيب بدني و ‌آگاهي از گروه هاي غذايي اشاره كرد.
وي تصريح كرد: تغييرات وزن به علت عدم تعادل در ورودي و خروجي انرژي از بدن ايجاد مي شود و ما در تمامي شرايط نياز داريم الگوي غذايي مناسبي را دنبال كنيم.
محمدي خاطرنشان كرد: پايين بودن سوخت و ساز پايه بدن،‌ مصرف غذاهايي كه نياز به انرژي كم براي هضم و جذب دارد و عدم فعاليت فيزيكي سبب كاهش مصرف انرژي در بدن خواهد شد.
اين متخصص تغذيه تاكيد كرد: با تغيير شيوه زندگي شامل درست و به اندازه غذا خوردن و افزايش فعاليت فيزيكي و ورزش مي توانيم ورودي و خروجي انرژي را در بدن تنظيم كنيم و نكته مهم اين است كه رعايت برنامه غذايي و شيوه زندگي بايد تا آخر عمر هر فرد ادامه يابد و در غير اينصورت ممكن است پس از قطع برنامه غذايي، وزن فرد از قبل هم بيشتر شود.
كارگاه تخصصي 'بررسي سندرم بي تحركي و تغذيه سالم' به همت معاونت دانشجويي و مركز تربيت بدني دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.
علمي**1055**1440