رشد 5.5 برابري ارزش معاملات 6 ماهه ETFها در فرابورس

تهران - ايرنا - مدير ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران، از رشد 5.5 برابري ارزش معاملات اين صندوق‌ها در نيمه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، عليرضا توكلي در خصوص عملكرد ETFها در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران، افزود: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله از 2 سال پيش با هدف مشاركت دادن طيف وسيع‌تري از مردم در بازار سرمايه وارد فرابورس شدند.
وي اظهار داشت: فعاليت اصلي اين صندوق‌ها، سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار يا دارايي‌هاي فيزيكي است كه به عنوان سرمايه پايه صندوق در نظر گرفته مي‌شود و عملكرد صندوق به عملكرد دارايي پشتوانه آن وابسته است.
وي گفت: سرمايه‌گذاري در بازار، ريسك‌هاي مختلفي را به سرمايه‌گذاران تحميل مي‌كند و اين در حالي است كه سرمايه‌گذاران با سلايق متفاوت در بازار سرمايه فعاليت دارند و نبود ابزارهاي مالي براي پاسخگويي به نياز سرمايه‌گذاران ريسك‌گريز، منابع مالي را از بازار سرمايه خارج خواهد كرد.
به گفته مدير ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران، يكي از اين ابزارها، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله هستند كه هدف از تشكيل آنها جمع‌آوري وجوه از سرمايه‌گذاران و تشكيل سبدي از دارايي‌ها و مديريت اين سبد است كه به دليل تنوع سبد سرمايه‌ گذاري و كاهش ريسك در آن، مورد توجه سرمايه‌گذاران قرار گرفته است.
توكلي با بيان اينكه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار، سهام يا به صورت مختلط سرمايه‌گذاري مي‌كنند، ادامه داد: اولين صندوق قابل معامله فرابورس از نوع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مختلط بود كه در تاريخ 29 مرداد ماه سال 92 پذيره‌نويسي شد و پس از آن، انواع ديگري از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله به اين فهرست اضافه شدند.
وي ضمن تاكيد بر ريسك پايين سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي قابل معامله، ادامه داد: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله از لحاظ ريسك نوسان نرخ بازدهي و ريسك نقد‌شوندگي قابل رتبه‌بندي هستند؛ به اين صورت كه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اوراق با درآمد ثابت به عنوان كم‌ريسك‌ترين نوع ETF و پس از آن صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مختلط و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام قرار مي‌گيرند؛ البته در مجموع، اين صندوق‌ها به مراتب ريسك پايين‌تري نسبت به سهام دارند.
وي ايجاد امكان سرمايه‌گذاري ايمن براي افراد تازه‌وارد بازار را از مزاياي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله دانست و اضافه كرد: به دليل ريسك بالاي سرمايه‌گذاري در سهام شركت‌ها، در هيچ جاي دنيا به مردم توصيه نمي‌شود كه به صورت مستقيم در بازار سهام سرمايه‌گذاري كنند و بهتر است به صورت غيرمستقيم و از طريق ETFها وارد بازار سرمايه شوند.
وي گفت: ETFها از مديران سرمايه‌گذاري با مهارتي برخوردارند كه صلاحيت آنها به تاييد سازمان بورس و اوراق بهادار مي‌رسد، بنابراين پرتفوي بهينه‌اي را براي سرمايه‌گذاران فراهم در نتيجه سرمايه‌گذاران سرمايه‌ خود را با آگاهي وارد بازار سرمايه مي‌كنند.
مدير ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران، تعداد ETFهاي پذيرش شده در فرابورس ايران را 9 صندوق اعلام كرد و افزود: ارزش روز صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله فرابورس ايران در پايان مرداد ماه امسال به يك هزار و 596 ميليارد ريال رسيد در حالي كه اين رقم در مردادماه پارسال يك هزار و 3 ميليارد ريال بوده است.
مدير ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران با اشاره به افزايش تقاضاي سرمايه‌گذاران از ETFها در 10 سال اخير در دنيا، گفت: در كشور ما نيز با توجه به كم‌ريسك بودن سرمايه‌گذاري در اين صندوق‌ها، اقبال زيادي براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه وجود دارد و فرابورس ايران براي پاسخ به اين نياز بازار تلاش مضاعفي را به كار گرفته است.
توكلي به پذيرش 3 ETFدر 6 ماهه اول سال جاري در راستاي پاسخگويي صحيح به نياز بازار اشاره كرد و افزود: علاوه بر اين، 2 صندوق‌ سهام و يك صندوق با درآمد ثابت نيز كه موافقت اصولي خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دريافت كرده‌اند در حال طي مراحل پذيرش در فرابورس ايران هستند و تا پايان امسال به فهرست صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله فرابورس ايران اضافه خواهند شد.
به گفته وي، با وجود ريزش قيمت‌ سهام در يك سال اخير منتهي به مرداد 94 تنها خالص ارزش دارايي‌هاي (NAV 2) صندوق از ميان صندوق‌هاي قابل معامله فرابورس افت داشته و مابقي با افزايش هرچند اندك خالص ارزش دارايي‌ها روبرو بوده‌اند كه اين وضعيت نشانگر حفظ سرمايه مردم در اين صندوق‌ها است.
توكلي عنوان كرد: در سال جاري با پذيرش صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت در فرابورس ايران، ارزش معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در مجموع افزايش قابل توجهي يافت به طوري كه با رشد 5.5 برابري از 293 ميليارد ريال در نيمه اول سال 93 به يك هزار و 591 ميليارد ريال در 6 ماهه اول امسال رسيده است.
اقتصام(1)9186**1558

سرخط اخبار اقتصاد