از هر یكهزار تولد در ایران حدود 4 نوزاد با اختلال شنوایی متولد می شوند

تهران-ایرنا-دبیرعلمی اولین كنگره مفاهیم و اصول كاربردی شنوایی شناسی با بیان اینكه در ایران از هر 1000 تولد زنده 4.7 درصد نوزادان با اختلال شنوایی محیطی متولد می شوند، گفت: این آمار از میزان جهانی بیشتر است اما برنامه ملی غربالگری اجرا نمی شود.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دكتر سعید فراهانی روزسه شنبه در نشست خبری اولین كنگره مفاهیم و اصول كاربردی شنوایی شناسی اظهار كرد: طبق آمار جهانی از هر 1000 تولد زنده 3سه تا چهار نفر با اختلال شنوایی محیطی به دنیا می آیند. همچنین 2دو تا سه درصد جوامع مختلف بر اساس آمار جهانی به اختلالات شنوایی مركزی مبتلا هستند و این اختلال در سالمندان به 30 تا 40 درصد می رسد.
فراهانی با تاكید بر لزوم توجه به بررسی شنوایی نوزادان و كودكان اظهار كرد: میزان شیوع اختلالات شنوایی مركزی در بین كودكان كه سابقه عفونت های مكرر گوش میانی دارند به هفت درصد می رسد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت:گاهی به دلیل تشخیص ندادن كم شنوایی كودكان در زمان تحصیل، به آنها كم هوش، بازیگوش یا بی توجه گفته می شود؛ این در حالی است كه اگر میزان شنوایی این كودكان به موقع سنجش و درمان شود، بسیاری از مشكلات تحصیلی و اجتماعی آنها بر طرف می شود.
وی در توضیح سیستم شنوایی مركزی گفت: پردازش شنوایی، جهت یابی صدا، تشخیص صدای هدف در میان سروصدا، درك گفتار و شنیدن سیگنال هایی كه از چند نقطه به گوش می رسد، از جمله قابلیت های سیستم شنوایی مركزی است.
فراهانی گفت: به هر گونه اختلالی كه در این زمینه ها ایجاد شود اختلال شنوایی مركزی گفته می شود كه برخی از افراد با درمان های دارویی و برخی دیگر با روش هایی مانند تمرین درمانی، سیستم شنوایی آنها بازسازی و در نهایت درمان می شوند. هرچه درسنین پایین تر این اختلال تشخیص داده شود موفقیت درمان بیشترخواهد بود.

** وزوز گوش
مدیرگروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران در مورد وزوز گوش نیز توضیح داد:براساس آمار جهانی 27 درصد مردان و 15 درصد زنان بالای 45 سال در طول زندگی وز وز گوش را تجربه می كنند.
فراهانی با بیان اینكه این آمار نشان می دهد این اختلال در بین مردان بیشتر از زنان است توضیح داد: یكی از دلایل بروز این اختلال قرار گرفتن در معرض صداهای بلند است كه احتمال داده می شود مردان به دلیل مشاغل پرسرو صدا بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند.
وی ادامه داد: وزوز گوش، درك صوتی است كه منبع مولد آن در داخل بدن است و از موارد شایع در جامعه به شمار می رود كه مبتلایان به آن از یك صدای ناخواسته در گوش رنج می برند و حتی گزارشاتی از خودكشی ناشی از وزوز در آمار جهانی منتشر می شود.
فراهانی وزوز گوش را به دو نوع حاد و مزمن تقسیم كرد و گفت: وزوز حاد از چند روز تا چند هفته طول می كشد و علت آن ممكن است عفونت گوش، در معرض صداهای بلند قرار گرفتن یا تغییر فشار خون در اثر افزایش قند یا چربی خون باشد.
به گفته وی، وزوز حاد قابل درمان است و می توان با استفاه از روش های درمانی مختلف آن را به طور كامل درمان و برطرف كرد.
فراهانی در مورد وزوز مزمن گوش نیز گفت: وزوز مزمن تا 6 ماه یا بیشتر نیز طول می كشد و به درمان مقاوم است و مبتلایان به آن دچار كاهش شنوایی می شوند و در مورد این افراد باید از روش های توان بخشی شنوایی استفاده شود.
وی در مورد علل بروز این عارضه توضیح داد: به طور كلی این عارضه علل مختلفی دارد كه از جمله آن می توان به بیماری های ویروسی، مواجهه با صداهای بلند و مصرف آنتی بیوتیك هایی كه روی گوش اثر سمیت دارند اشاره كرد.
فراهانی در مورد روش های درمان این عارضه نیز گفت:از طریق دارودرمانی، تحریكات الكترولیكی، روش TRT مبتنی بر شیوه های روان شناختی می توان مبتلایان به این عارضه را تاحدی درمان و آن را متقاعد كرد كه با این عارضه كنار بیایند.
دبیراجرایی اولین كنگره مفاهیم و اصول كاربردی شنوایی شناسی اظهار كرد: به دلیل اهمیت این موضوع یكی از محورهای مورد بحث و بررسی در این كنگره آشنا كردن شنوایی شناسان با روش های درمان و كمك به مبتلایان به عارضه وزوز و افزایش مهارت آنها در این زمینه اختصاص یافته است.

** سمعك
فراهانی در ادامه به موضوع سمعك و اهمیت سطح دانش و مهارت تجویزكننده آن اشاره كرد و گفت: گاهی دیده می شود كه برخی افراد غیركارشناس كه هیچ دانش آكادمیكی در زمینه نحوه تجویز، تنظیم و قالب سمعك ندارند اقدام به تجویز سمعك می كنند به طوری كه در مواردی به ویژه در مورد كودكان مشاهده شده كه تجویز نادرست سبب كاهش بیشتر شنوایی آنها شده است.
وی اظهار كرد: در مواردی كه روش های درمانی دارویی، جراحی و توان بخشی نمی تواند مشكل شنوایی بیماران را برطرف كند، سمعك به كمك آنها می آید و در این شرایط باید بیماران دقت داشته باشند كه به كارشناسان و متخصصان مربوطه در این زمینه مراجعه كنند تا وضعیت شنوایی آنها دچار اختلال بیشتر نشود.
فراهانی ادامه داد: در مورد كودكان با تجویز سمعك علاوه بر اصلاح شنوایی، در واقع به آنها در زمینه رشد گفتاری و زبانی و در ادامه مهارت های تحصیلی و اجتماعی كمك می شود چراكه اختلال شنوایی علاوه بر ایجاد مشكلات شنوایی سبب كاهش هوش اجتماعی و كاهش رشد گفتاری می شود و مهارت های شناختی آنها مانند دوست داشتن و درك خوبی و بدی را دچار اختلال می كند.
وی افزود: گاهی مشاهده می شود كه افرادی در اثر تجویزهای غیرحرفه ای سمعك با صداهای بلند مواجه می شوند كه به سیستم شنوایی آنها آسیب وارد می كند و سبب كاهش و افت شنوایی می كند كه میزان این آسیب به ویژه در مورد كودكان شدیدتر است.
دبیر علمی كنگره شنوایی شناسی به نقش زبان آموزی به عنوان بخش های دیگر این كنگره اشاره كرد و گفت: كودكی كه از سمعك استفاده می كند، باید مهارت زبان آموزی را نیز طی كند چراكه در اثر عدم كسب این مهارت ممكن است در اثر كم شنوایی به مشكلات گفتاری نیز مبتلا شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، كارگاهی با عنوان نقش زبان آموزی و همچنین كارگاهی در مورد تنظیم سمعك (فیتینگ) در این كنگره برگزار می شود.

** تعادل
فراهانی با بیان اینكه اصلی ترین نشانه تعادل سرگیجه است كه می توان علامتی از اختلال در عملكرد سیستم دهلیزی گوش باشد كه وظیفه آن حفظ تعادل افراد است.
وی افزود: در جامعه افرادی زیادی به ویژه سالمندان كه سیستم عصبی و دهلیزی گوش آنها دچار پیرگوشی نیز شده است، از این اختلال رنج می برند؛ در این زمینه علت بروز عدم تعادل باید مورد بررسی قرار گیرد تا اگر مربوط به گوش و قابل درمان باشد به متخصصان مربوطه ارجاع و اگر غیرقابل درمان باشد از طریق اقدامات توان بخشی بتوان به آنها كمك كرد.
مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: شنوایی شناسی علمی است كه به تعادل و شنوایی می پردازد چراكه بخشی از سیستم و مركز تعادل انسان ها در گوش قرار دارد، بنابراین شنوایی شناسان در معاینه بیماران باید به این دو اصل مهم توجه داشته باشند تا بتوانند تشخیص و درمان درستی ارایه دهند.
دكتر حسن عبدالله زاده دبیر اجرایی اولین كنگره مفاهیم و اصول كاربردی شنوایی شناسی نیز در این نشست، افزایش سطح دانش و مهارت شنوایی شناسان كشور را از اهداف مهم این كنگره برشمرد و گفت: در نظام سلامت نیاز داریم كه به دانش و مهارت دانشجویان رشته های مختلف پزشكی همزمان با هم توجه شود چراكه اگر در دانشگاه ها تنها دانش افزایی مورد توجه قرار گیرد، به اهداف مهم نظام سلامت دست نخواهیم یافت.
وی با بیان اینكه گروه هدف در این كنگره، شنوایی شناسان هستند، افزود: هرچه بتوانیم مهارت علمی این افراد را افزایش دهیم، نتیجه مثبت آن متوجه مردم و نظام سلامت خواهد شد.
عبدالله زاده، امتیاز باز آموزی این كنگره را 17 امتیاز عنوان كرد و گفت: این كنگره با همت گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران و با همكاری سایر دانشگاه های علوم پزشكی كشور، سازمان نظام پزشكی، مركز تحقیقات مغز و اعصاب و مركز تجهیزات شنوایی و سمعك و انجمن شركت های تجهیزات شنوایی و سمعك از 12 تا 14 آبان ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود.
علمی**1834**1085**1440