۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۶
کد خبر: 81788909
T T
۰ نفر
طراحی 27 راهكار اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه

تهران - ایرنا - وزیر نیرو با بیان اینكه احیای دریاچه ارومیه یكی از اولویت‌های جدی دولت یازدهم است، گفت: 27 راهكار اجرایی برای احیای این دریاچه برنامه ریزی شده است.

به‌گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان در مراسم كلنگ‌زنی حفاری مكانیزه انتقال آب از سد كانی سیب به دریاچه ارومیه، اظهار داشت: ایران كشوری است كه به طور طبیعی با مساله كم آبی مواجه بوده و هست، اما طی سال های گذشته موضوع خشكسالی نیز به ان اضافه شده است.
وی گفت: به همین دلیل مسأله آب در كشور بسیار حیاتی و حاد است و طرح احیای دریاچه ارومیه نیز از همان ابتدا در دستور كار دولت یازدهم بوده و هم‌اكنون نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.
مقام عالی وزارت نیرو ادامه داد: از آنجا كه این دریاچه در شرایط سخت و ناگواری قرار دارد، از آغاز فعالیت دولت یازدهم كارگروهی برای نجات این دریاچه تشكیل شد و دولت با تمام توان و استفاده از دانش و تجربیات سایر كشورها برای حل این معضل اقدام كرده و از متخصصان كشورهای مختلف نظیر آمریكا، آلمان، ‌روسیه و ژاپن در این خصوص كمك گرفت.
چیت چیان با اشاره به نشستی كه به همین منظور در اروپا برگزار شد، خاطرنشان كرد: در این نشست به جمع‌بندی بزرگی رسیدیم كه حاصل آن تصویب 27 راهكار مهم برای احیای دریاچه بود.
وزیر نیرو از انتقال آب از سد كانی سیب به عنوان یكی از طرح‌های برجسته برای نجات دریاچه ارومیه یاد كرد و با بیان اینكه یكی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مسأله آب در كشور است، ادامه داد: رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مقام معظم رهبری شرح مبسوطی در خصوص پروژه‌های آبی با موضوع كم آبی، به منظور تخصیص اعتبار لازم ارسال كرد كه ماحصل آن اعتباری 10 میلیارد دلاری بود كه از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح در اختیار دولت قرار گرفت.
دریاچه ارومیه كه تا نیمه های دهه 70 پرآب بود و حتی برای وارد نشدن آب به جاده ها حاشیه ای از دژ خاكی جلوی آن نصب شده بود، از آن زمان با كاهش میزان بارش و افزایش مصرف آب بخصوص در بخش كشاورزی روبرو و روز به روز از میزان آب آن كاسته شد، به طوری كه اكنون فقط یك شانزدهم سطح حداكثری و یك هفتم سطح تراز آبی اكولوژیك آب در این دریاچه باقی مانده است.
اجرایی كردن راهكارها برای احیای این دریاچه با شروع به كار دولت یازدهم به عنوان یكی از نخستین طرح های تصویبی مطرح و با مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری ستادی برای احیای آن تشكیل و فعالیت خود را آغاز كرد.
با اجرای راهكارهای 26 گانه قرار است در سال آبی 1403 تراز آبی دریاچه ارومیه به سطح اكولوژیك برسد.
تراز اكولوژیك دریاچه ارومیه 1274.1 متر و تراز فعلی آب دریاچه حدود 1270.64 متر از سطح آب های آزاد است.
شایان ذكر است؛ یكی از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از سد كانی سیب به دریاچه ارومیه است و این سد آخرین نقطه ای است كه می‌شود به صورت ثقلی و در كانال‌های روباز، آب را به دریاچه ارومیه انتقال داد؛ چرا كه بقیه پروژه‌ها به علت ارتفاع سطح نیاز به پمپاژ آب چند صد متری دارند و یك هزینه دائمی بهره‌برداری را نیز در بر می‌گیرند.
در این طرح از حوضه مجاور رودخانه 'بادین آباد' كه 300 میلیون مترمكعب آب با یك كانال انحرافی 5.9 كیلومتری به پشت سد كانی‌سیب منتقل می شود.
مجموع این آب‌ها با رهاسازی نیاز زیست محیطی كه در آن محدوده وجود دارد، حدود 650 میلیون مترمكعب آب از پشت مخزن سد كانی سیب را به حوضه دریاچه ارومیه منتقل می‌كند.
اقتصام (1) 3065 **1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد