بیانیه 5 عضو مخالف گزارش نهایی كمیسیون برجام: گزارش منطبق با منافع ملت نبود

تهران - ایرنا - پنج عضو مخالف گزارش نهایی كمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در بیانیه ای متن گزارش برجام را یكسونگر خواندند و تاكید كردند: بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده وآثار بسیار مثبت برجام كه می تواند راهگشای بسیاری از مشكلات جاری كشور باشد را نادیده گرفته است.

عباسعلی منصوری آرانی عصر یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: پنج نفر از اعضای كمیسیون ویژه بررسی برجام و مخالفین گزارش پایانی این كمیسیون در بیانیه ای مواضع خود را اعلام كرده اند.
وی اظهار داشت: این بیانیه به امضای علاء الدین بروجردی نماینده مردم بروجرد، غلامرضا تاج گردون نماینده مردم گچساران، مسعود پزشكیان نماینده مردم تبریز، عباسعلی منصوری آرانی نماینده مردم كاشان و منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل رسیده است.
به گزارش ایرنا متن این بیانیه بدین شرح است:5 تن از اعضای كمیسیون ویژه بررسی برجام با صدور بیانیه ای خطاب به ملت ایران آورده اند:

ملت شریف ایران
امروز گزارش بررسی برجام توسط كمیسیون ویژه در صحن علنی مجلس قرائت گردید. وظیفه خود می دانیم در جهت تنویر افكار عمومی و بیان واقعیت های موجود نكاتی چند كه طرح آن ضرورت دارد به استحضار رسانده شود.
شاكله اعضای كمیسیون كه براساس توافق نسبی فراكسیون های سیاسی مجلس شكل گرفت از ابتدا بیانگر ورود جریان یكسویه در شكل گیری، تنظیم گزارشات و مدعوین بود به نوعی كه بنا بر اصرار و اعمال رئیس محترم كمیسیون به شكل پدیده جدیدی كه دون شأن مجلس بود گزارشات و نهایتا متن نهایی به اذعان رئیس محترم كمیسیون خارج از مجلس تدوین گردید.
حسب مصوبه كمیسیون مقرر گردید كمیسیون گزارشات كمیته های پنج گانه تخصصی را استماع، بحث و نقطه نظرات اعضا را اعمال نماید.
علیرغم طرح گزارشات كمیته ها كه نسخه ای از آن موجود است روایت نهایی تنظیم شده توسط ریاست محترم كمیسیون كه در جلسه نهایی تقدیم صحن كمیسیون گردید خلاف جریان قبلی بوده و تنظیم شده براساس گفتمانی بود كه از ابتدا مخالف برجام بودند.
متأسفانه به دلیل سوگیری حاكم بر كمیسیون به تذكرات دلسوزانه اعضا توجه نشد و گزارش یكسونگر كه خارج از كمیسیون تدوین شده بود به رأی اعضای حاضر در كمیسیون (3 نفر از اعضا به دلیل اعتراض جلسه را ترك كرده بودند) گذاشته شد كه نهایت با رأی 6 نفر مثبت و 4 نفر منفی به تصویب رسید.
ما امضا كنندگان زیر اعتقاد داریم بیانیه قرائت شده منطبق بر منافع ملت نبوده وآثار بسیار مثبت برجام كه می تواند راهگشای بسیاری از مشكلات جاری كشور باشد نادیده گرفته شده است. در جهت بیان واقعیت های برجام ضمن رد گزارش ارائه شده به پیوست گزارش آثار مثبت و یا دستیافت های برجام را تقدیم ملت شریف ایران می نماییم و از عموم سیاسیون و ملت ایران درخواست نماییم حسب فرمایش مقام معظم رهبری كه برجام بایستی عامل وحدت جامعه گردد عمل نمایند.
گفتنی است امضا كنندگان این بیانیه، در گزارشی 165 دستاورد جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترك را مورد تاكید قرار دادند.
متن گزارش آثار مثبت و دستیافت های جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترك به شرح زیر است:
165 دستاور جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترك:

الف) كلان
بین المللی
1- برای اولین بار در تاریخ معاصر، تمامی قدرت های به ظاهر درجه اول دنیا، علی رغم تضادهای داخلی خود، با یك كشور دیگر، كه از دید آنها یك قدرت متوسط است، از موضع برابر به مذاكره می نشینند.
2- برای اولین بار در تاریخ معاصر و در پی یك چالش سنگین دوازده ساله آمریكا و جهان غرب تمامی سیاست های تهدیدی و تحریمی خود را شكست خورده اعلام كرده و به خواسته های ایران تن در می دهند.
3- برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت، شش قطعنامه الزام آور ذیل فصل هفتم منشور بدون حتی یك ساعت اجرا به صورت یك جا لغو می شوند.
4- برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل متحد یك كشور از ذیل فصل هفت منشور بدون جنگ و درگیری و تنها از طریق مذاكره خارجی می گردد.
5- برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت، این شورا غنی سازی توسط یكی از كشورهای در حال توسعه عضو ملل متحد را رسما و صراحتا مورد پذیرش قرار می دهد.
6- اما برای چندمین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اراده ملت بزرگ و دلاور ایران برخواست و اراده آمریكا و سایر قدرت های بزرگ جهانی غلبه می نماید. سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «ادامه غنی سازی و عدم تعلیق حتی برای یك روز، آب سنگین برای راكتور اراك، و ادامه كار فردو» بر كرسی می نشیند و سیاست آمریا و غرب مبنی بر «غنی سازی صفر، عدم وجود راكتور آب سنگین، و تعطیلی فردو» شكست می خورد.
7- و باید اضافه كرد شكست پروژه ایران هراسی و تهدید سازی از ایران در سطح بین المللی
8- و شكست پروژه امنیتی سازی ایران و در نتیجه از بین رفتن زمینه تهدید و برخورد نظامی،
9- و ارتقای تصویر جمهوری اسلامی در سطح بین المللی به عنوان یك قدرت تاثیر گذار و برخوردار از منطق و عقلانیت سیاسی

منطقه ای:
10- برای اولین بار ایجاد شكاف عمیق بین آمریكا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران، شكاف بین این دو حتی در مسائل غیر مرتبط با ایران نیز پدیده ای نادر به شمار می رود.
11- برای اولین بار چالش و تعارض علنی و بی پروای رئیس جمهور آمریكا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت علنی، كه منجر به بی اعتبار شدن شخص نتانیاهو حتی در بین صهیونیستها گردید.
12- شكست لابی صهیونیسم برای اولین مرتبه در كنگره آمریكا فقط گروه موسوم به ایپك بیش از 40 میلیون دلار برای رد توافق در كنگره آمریكا هزینه كرد.
13- تثبیت و تحكیم اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی به واسطه پذیرش و اذعان به توانایی های ایران توسط قدرتها
14- به رسمیت شناخته شدن نقش و نفوذ منطقه ای ایران در پی مذاكرات موفقیت آمیز هسته ای
15- اثبات توانایی های سیاسی و دیپلماتیك نظام جمهوری اسلامی برای حل بحران های عمیق منطقه ای و فرامنطقه ای بر اساس منافع ملی كشور
16- خوشحالی و امیدواری و ایجاد اعتماد به نفس در دوستان و متحدین منطقه ای ایران
17- باز شدن زمینه همكاری گسترده تر با شركای سنتی ایران مثل روسیه، چین و هند به دلیل برداشته شدن موانع ناشی از تحریم ها

ملی:
18- حفظ و تحكیم عزت و غرور ملی با به سرانجام رسیدن و تحقق شعار اصولی «انرژی هسته ای حق مسلم ماست»
19- از بین رفتن تحریم ها و هزینه های اقتصادی و مالی ناشی از آنها
20- ایجاد زمینه لازم برای تقویت توانایی ها و ظرفیت های اقتصادی و علمی جمهوری اسلامی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی
21- مشخص شدن دیپلماسی به عنوان یكی دیگر از ابزارهای قدرت جمهوری اسلامی ایران، در كنار توانایی های سیاسی، دفاعی و منطقه ای
22- تقویت روحیه اعتماد به نفس و حس افتخار ملی
23- تقویت انسجام و وحدت ملی و ارتقای همبستگی عمومی به واسطه اثبات درستی مواضع هسته ای جمهوری اسلامی ایران
24- ارتقای بلوغ سیاسی و مدارای اجتماعی به واسطه رواج مباحثه فراگیر ملی و فراهم شدن فضای استثنایی برای بحث ملی بین موافقین و منتقدین در فضای سازنده
25- ایجاد زمینه لازم برای مقابله با فسادهای اداری و مالی ناشی از تحریم ها و تقویت عدالت اجتماعی

ب) برنامه هسته ای:
26- شورای امنیت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می شناسند.
27- شورای امنیت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی اعمال حقوق هسته ای ملت ایران به شمول غنی سازی و آب سنگین، را در چارچوب معاهدات بین المللی محترم می شمارند.
28- برنامه هسته ای ایران كه با قلب حقایق و به ناحق به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی معرفی شده بود اكنون به موضوعی برای همكاری بین المللی با سایر كشورها در قالب استانداردهای بین المللی تبدیل می گردد.
29- ایران بعنوان یك قدرت دارای فناوری هسته ای و برخوردار از برنامه هسته ای صلح آمیز از جمله چرخه كامل سوخت و غنی سازی، توسط سازمان ملل متحد مورد شناسایی قرار می گیرد.
30- با صدور قطعنامه جدید ذیل ماده 25 منشور ملل متحد برنامه هسته ای ایران در كلیت خود از ذیل فصل هفت منشور خارج و تحول ماهوی در نحوه برخورد شورای امنیت با برنامه هسته ای ایران ایجاد گردید.
31- زیر ساخت هسته ای ایران حفظ خواهد شد. همه تاسیسات و مراكز هسته ای ایران به كار خود ادامه خواهند داد بر خلاف خواسته های اولیه طرف مقابل هیچ كدام نه برچیده می شوند نه تعطیل
32- فعالیت های تحقیق و توسعه برنامه هسته ای ایران در تمامی حوزه ها از جمله غنی سازی بدون محدودیت و بر اساس نیازهای كشور و برنامه های سازمان انرژی اتمی ادامه خواهد یافت.
33- ایران بعنوان یك تولید كننده محصولات هسته ای به خصوص دو محصول راهبردی «اورانیوم غنی شده» و «آب سنگین» وارد بازارهای جهانی خواهد شد و تحریم ها و محدودیت ها علیه صادرات و واردات مواد هسته ای كه بعضا 35 سال در جریان –بی تاثیر می گردد.
34- در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای راكتورهای تحقیقاتی و طیف وسیعی از پیشرفته ترین حوزه های صنعت هسته ای ایجاد می گردد.

ج- غنی سازی
35- سیاست جلوگیری از غنی سازی ایران شكست خورده و برنامه غنی سازی ایران بدون یك روز توقف و یا تعلیق ادامه می یابد.
36- هیچ سانتریفیوژی از بین نخواهد رفت و تمامی سانتریفیوژهای اضافی برای استفاده در مراحل بعدی به طور سالم در مكان امن و حفاظت شده در نطنز انباز خواهند شد.
37- جمهوری اسلامی ایران بر اساس یك طرح مدون و دقیق علمی و فنی در 8 سال نخست برنامه جامع اقدام مشترك با پذیرش برخی محدودیت ها تمام پایه های علمی و كاربردی لازم را برای حركت به سمت غنی سازی صنعتی و تجاری با بهره وری ایجاد خواهد كرد.
38- پس از طی دوره 8 ساله محدودیت، ظرفیت غنی سازی ایران بر اساس برنامه ریزی های سازمان انرژی اتمی برای تكمیل، تولید و راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته توسعه خواهد یافت.
39- برنامه هسته ای بلند مدت كشورمان با چشم انداز واقع بینانه برای حصو به غنی سازی صنعتی به گونه ای كه در یك فاصله 15 ساله قادر به تامین سوخت حداقل 5 نیروگاه هسته ای باشد تدوین خواهد شد.
40- این برنامه كه نمایانگر اهداف مراحل اجرایی و جدول زمانی برای رسیدن به این اهداف می باشد در آژانس بین المللی انرژی اتمی ثبت خواهد شد.
41- یك برنامه تحقیق و توسعه پیشرفته جهت گیری برنامه هسته ای ایران به سمت اهداف اعلام شده را تضمین خواهد نمود.
42- كار تحقیق و توسعه بر روی كلیه سانتریفیوژ كلیدی و پیشرفته ایران از جلمه IR4- IR5-IR6-IR8 می یابد.
43- سانتریفیوژ های پیشرفته IR6ایران با ظرفیت 10 برابر سانتریفیوژهای كنونی از ابتدای اجرای توافق در یك شیب معقول علمی در زنجیره های میانی تحقیق و توسعه تكمیل و از سال هشتم به تولید تدریجی خواهد رسدی.
44- سانتریفیوژ های پیشرفته IR8ایران با ظرفیت اسمی حداقل 20 برابر سانتریفیوژها كنونی كه در دو سال اخیر طراحی شده اند، در كمتر از یك سال از اجرای توافق وارد مرحله آزمایشات فنی با گاز می شوند و مراحل تحقیق و توسعه آنها در زنجیره های میانی بر اساس دقیق ترین استاندارهای كاربردی تكمیل شده و از سال هشتم وارد مرحله تولید تدریجی خواهند شد.
45- ظرفیت غنی سازی ایران در حد 6104 ماشین سانتریفیوژ IR1برای مدت 10 سال بوده و سپس در فاصله حداكثر 5 سال به ظرفیت صنعتی طراحی شده خواهد رسدی. از این تعداد 5060 ماشین در نطنز به غنی سازی می پردازند.
46- سانتریفیوژ های مازاد در انبارهای زیرزمین نگهداری شده و برای جایگزینی سانتریفیوژهای از رده خارج شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
47- به غیر از 300 كیلو مواد غنی شده كه بعنوان ذخیره نگهداری خواهد شد مازاد تولید برای 15 سال حسب تشخیص ایران
الف- در قبال دریافت معادل اورانیوم طبیعی در بازارهای بین المللی به فروش خواهد رسید یا
ب- به مجتمع سوخت واجد استانداردهای بین المللی تبدیل خواهد شد یا
ج- به اورانیوم طبیعی رقیق خواهد شد.
48- ایران به عنوان صادر كننده اورانیوم غنی شده مورد شناسایی قرار گرتفه و وارد بازارهای بین المللی این كالای استراتژی خواهد شد.
49- كشورهای 1+5 ایران را در دستیابی به فن آوری پیشرفته برای رسدین به استانداردهای جهانی سوخت كمك خواهند كرد.
50- ایران به تدریج به تولید كننده سوخت هسته ای تبدیل می گردد. مجتمع های سوخت تولید شده در ایران از شمول 300 كیلو ذخیره خارج هستند.
51- ایران سطح غنی سازی خود را در حد 67/3 درصدكه مناسب برای سوخت راكتورهای هسته ای قدرتی و تحقیقاتی است تا 15 سال حفظ خواهند كرد و پس از آن با توجه به نیازهای روز خود تصمیم خواهند گرفت.
52- سوخت مورد نیاز راكتور تحقیقاتی تهران از ذخایر اكسید 20 درصد موجود در ایران تامین خواهد شد و در صورت اتمام این ذخایر با تعهد كشورهای 1+5 سوخت مزبور و یا اكسید اورانیوم 20 درصد از بازارهای بین المللی تامین خواهد شد.
53- تاسیسات نطنز با دارا بودن ظرفیت لازم برای نیازهای غنی سازی صنعتی ایران متناسب با توسعه سهم برق هسته ای در سبد انرژی كشور در افق 15 سال آینده تمامی نیازهای غنی سازی ایران را تامین خواهد كرد.

اراك:
54- راكتور آب سنگین اراك كماكان ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد كرد و خواسته های اولیه برای برچیده شدن یا تبدل آن به راكتور آب سبك به كنار گذاشته شده اند.
55- این راكتور مدرن سازی شده و در قالب یك مشاركت بین المللی با همكاری صاحبان پیشرفته ترین و امن ترین فنآوری های روز جهانی قابلیت های بیشتر و آزمایشگاه ها و تاسیسات جدید به آن اضافه خواهد شد.
56- با باز طراحی قلب این راكتور قابلیت های جدید شامل تست سوخت، تست مواد ساختاری، تولید انواع رادیاتورها و رادیو ایزوتوپ هایی كه مستلزم شارنوترونیك بسیار بالا می باشند به قابلیت های این راكتور اضافه خواهد شد.
57- طراحی جدید ضمنا باعث خواهد شد تا مواد رادیو اكتیو با قابلیت استفاده در مصارف غیر صلح آمیز در سوخت مصرف شده به مقدار قابل ملاحظه ای كاهش یابد.
58- كشورهای 1+5 برای تولید سوخت راكتور مدرن اراك مطابق با آخرین استاندارهای بین المللی با ایران از طریق انتقال تكنولوژی همكاری خواهند كرد.
59- قلب جدید راكتور با طراحی دانشمندان ایرانی و در قالب یك همكاری بین المللی كه تحت مدیریت ایران خواهد بود ساخته خواهد شد.
60- با توجه به معضلات زیست محیطی و هزینه بالای نگهداری سوخت مصرف شده راكتور آب سنگین اراك به خارج از كشور فرستاده خواهد شد.
61- كارخانه تولید آب سنگین در اراك به كار خود ادامه خواهد داد.
62- تولیدات مازاد بر نیاز این كارخانه به بازارهای جهانی و به قیمت های جهانی عرضه خواهد كرد. بدین ترتیب ایران بعنوان یكی از معدود تولید كنندگان آب سنگین در جهان وارد بازارهای بین المللی می شود.
63- در حوزه بازفراوری ایران به جداسازی رادیوایزوتوپ های صنعتی و پزشكی از نمونه های تابش دیدن اورانیوم غنی شه ادامه خواهد داد.
64- ضم حفظ راكتور آب سنگین اراك طی 15سال آتی ایران راكتور های تحقیقاتی مدرن دیگری بر پایه آب سبك خواهد داشت.
فردو
65- ارزش و ظرفیت راهبردی تاسیسات فردو بعنوان تضمینی برای صیانت از سایر تاسیسات هسته ای كشور هب طور كامل حفظ خواهد شد.
66- در عین حال فردو همچنان بعنوان یك تاسیسات هسته ای باقی خواهد ماند.
67- این تاسیسات تحت عنوان مركز هسته ای فیزیك و فناوری به امور تحقیق و توسعه هسته ای در حوزه های مختلف و نیز تولید ایزوتوپ های پایدار برای مصارف پركابرد صنعتی و پزشكی (رادیو داریوها) خواهد پرداخت.
68- تعداد 1044 دستگاه سانتریفیوژ IR1با تمامی زیرساخت های ضروری در فردو حفظ می شود كه دو زنجیره آن به صورت روشن و در حال چرخش خواهند بود.
69- سانتریفیوژ های مازاد برای جایگزینی سانتریفیوژ های از رده خارج شده در مكان امن و حفاظت شده در نطنز نگهداری خواهد شد.
70- همكاری دو جانبه با كشور روسیه برای تولید ایزوتوپ های پایدار از طریق سانتریفیوژ كه یك فناوری جدید در كشور خواهد بود در فردو صورت می گیرد.

و- همكاری های صلح آمیز بین المللی
71- كشورهای عضو 1+5 در پروژه های فناوری صلح آمیز هسته ای در ایران كه از جمله شامل موارد زیر می گردد مشاركت خواهند كرد.
72- سایر كشورها علاقمند نیز امكان مشاركت در اینر پروژه ها را دارند.
73- قطع نامه شورای امنیت همكاری كشورها با ایران در این حوزه را تشویق و ترغیب كرده است.
74- نیروگاه هسته ای قدرتی ایمن همراه با فناوری های مربوطه
75- راكتورهای تحقیقاتی مدرن همراه با فناوری های مربوطه
76- مدرن سازی راكتور آب سنگین اراك
77- تولید سوخت هسته ای از جمله سوخت های مدرن
78- تحقیق و توسعه روی فناوری های پیشرفته هسته ای همچون گداخت هسته ای انواع شتاب دهنده ها، فیزیك پلاسما
79- پزشكی هسته ای و رادیو داروها از جمله شامل تاسیس مركز منطقه ای فوق مدرن پزشكی هسته ای فناوری لیزر برای كاربردهای پزشكی و ...
80- توسعه نیروی انسانی
81- نظام ایمنی هسته ای
82- پادمان و امنیت هسته ای
83- مدیریت پیسماند های حاصل از فعالیت های هسته ای
84- حفاظت از محیط زیست
85- سایر پروژه های متصور در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای

ز: شفاف سازی
86- اجرای پروتكل الحاقی توسط ایران به صورت داوطلبانه خواهد بود و تنها در صورت ایفای تعهدات طرف مقابل در مراحل بعدی آن را برای تصویب به مجلس محترم شورای اسلامی تسلیم خواهد كرد.
87- ایران مطابق با قوانین خود و وفق مفاد موافقتنامه جامع پادمان، تسهیلات بیشتری برای كار آژانس قائل خواهد شد ولی آژانس اجازه استفاده از دوربین های آنلاین و یا هر ابزاری كه مستلزم انتقال آنلاین اطلاعات تأسیسات هسته ای ایران به خارج از كشور باشد را به هیچ وجه نخواهد داشت.
88- دسترسی آژانس به مراكز اعلام نشده تنها به صورت مدیریت شده و پس از طی روند طولانی مندرج در برجام تأمین خواهد شد و مبتنی بر احترام به حاكمیت و رعایت ملاحظات حفظ اسرار نظامی و امنیتی كشور خواهد بود.
89- هرگونه اختلاف نظر احتمالی بین ایران و آژانس به جای آن كه به شورای حكام آژانس ارجاع داده شود در یك بازه زمانی منطقی از طریق كمیسیون مشترك متشكل از ایران و اعضای 1+5 حل و فصل خواهد شد.
90- نه به آژانس و نه به هیچ فرد و نهاد دیگری اجازه اقدامات خارج از رویه های معمول، قوانین و مقررات پروتكل های بین المللی و بازرسی از مراكز نظامی ایران داده نخواهد شد.
91- نه به آژانس و نه به هیچ فرد و نهاد دیگری اجازه كوچك ترین دسترسی یا نظارت به مراكز موشكی یا سیستم های موشكی ایران داده نشده و نخواهد شد.
92- ابهام های مطروحه نسبت به گذشته برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، در یك چارچوب محدود و مورد توافق با آژانس حداكثر تا پایان سال 2015 میلادی حل و فصل خواهد شد.
ح)

93- كلیه قطعنامه های تحریمی ناعادلانه شورای امنیت ملل متحد (1696، 1737، 1747، 1803، 1835، 1929، 2224) كه ایران را تحت ماده 41 فصل 7 منشور قرار داده بودند، از طریق صدور یك قطعنامه جدید به یكباره لغو گردیدند.
94- قطعنامه جدید «برنامه جامع اقدام مشترك» را مورد تأیید قرار داده و نوعی الزام حقوقی بین المللی برای آن ایجاد كرده است.
95- شورای امنیت صراحتا اعلام نمود كه رویكرد خود را نسبت به موضوع هسته ای ایران به طور اساسی تغییر داده و برداشت گذشته از این برنامه به عنوان «تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی» را كنار گذاشته است.
96- كلیه تحریم های اقتصادی و مالی تحمیل شده علیه كشورمان در قطعنامه های گذشته به طور كامل لغو گردید.
97- مبنا و مستمسك اصلی تحریم های بین المللی و یكجانبه علیه ایران یعنی درخواست برای تعلیق غنی سازی، برچیده شدن سایت فردو، تعطیلی سایت اراك، توقف برنامه آب سنگین و تمامی فعالیت های تحقیق و توسعه غنی سازی كه به موجب قطعنامه های قبلی ممنوع شده بود، به طور كامل از سوی شورای امنیت ملغی شده است.
98- مجوز های گسترده ای در قالب قطعنامه های تحریمی شورای امنیت برای اعمال تحریم ها و اقدامات محدود كننده یكجانبه به كشورها داده شده بود، كاملا به كنار نهاد شده است.
99- ممنوعیت صادرات اقلام دو منظوره به موارد مربوط به تأمین، فروش و انتقال مواد و فناوری های هسته ای حساس به ایران برداشته شده و امكان خرید قانونی اقلام و نیازهای صنعت هسته ای كشور كه قبلا به دلیل تلقی شورای امنیت از برنامه هسته ای ایران بعنوان یك نگرانی اشاعه ای ممنوع شده بود، از طریق كمیسیون مشترك فراهم و تسهیل خواهد شد.
100- تحریم تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت ها جایگزین خواهد شد به نحوی كه امكان واردات یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم خواهد گردید. این محدودیت ها نیز بعد از 5 سال به طول كامل لغو خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام كرده است كه به سیاست همیشگی خود درخصوص اتخاذ اقدامات لازم جهت حفظ صلح و امنیت در منطقه ازجمله در مقابله با تروریسم ادامه خواهد داد.
101- توسعه برنامه دفاعی موشكی كشور كه قبلا در قالب ماده 41 از فصل هفتم منشور به شكل الزام آور منع شده بود، به شكل یك محدودیت غیرالزام آور و صرفا در رابطه با موشكهای طراحی شده برای حمل كلاهك های هسته ای كه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود، در یك بازه زمانی معین تعدیل خواهد گردید، جمهوری اسلامی ایران اعلام كرده است كه به سیاست همیشگی خود درخصوص تحریم تسلیحاتی ادامه خواهد داد.
102- افراد و نهادهایی كه به بهانه ارتباط با برنامه هسته ای ایران مورد تحریم قرار گرفته اند از فهرست تحریمی خارج خواهند شد.
103- تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های مرتبط با انرژی هسته ای بطور كامل لغو گردید.
104- ساز و كاری برای حل اختلافات پیش آمده و تشخیص عدم پایبندی عمده برجام توسط هریك از طرف ها و تبعات ناشی از آن، ایجاد شده است به گونه ای كه ایران و 1+5 به صورت برابر امكان بازگشت به شرایط پیش از برجام را در صورت عدم اصلاح موارد عدم پایبندی خواهند داشت.
105- بین مفاد قطعنامه جدید و مفاد برجام به صورت روشن تمایز وجود دارد و نقض قطعنامه به معنای نقض برجام (كه تبعات خود را دارد) نخواهد بود.
106- به طور بی سابقه ای شورای امنیت موضع قاطعانه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینكه درصورت اعمال مجدد تحریم های شورای امنیت، اقدامات داوطلبانه خود را كلا یا جزئا متوقف خواهد نمود. به رسمیت شناخته و در قطعنامه صراحتا آورده است.
107- قطعنامه جدید دارای یك نقشه راه می باشد كه، به صورت بی سابقه ای در قطعنامه های شورای امنیت، لغو خود را نیز پیش بینی نموده و صراحتاً آورده است كه مفاد این قطعنامه پس از ده سال لغو خواهد شد.
108- و بالاخره در یك اقدام نادر در قطعنامه های شورای امنیت قدرتهای بزرگ در قطعنامه جدید خود بخشی از موضوع قطعنامه شده و برای خود تعهد ایجاد كرده اند.
ط) تحریم های یك جانبه آمریكا و تحادیه اروپایی:
كلیات
109- فروریختن شاكله و ساختار تحریم های آمریكا و اتحادیه اروپایی با از بین رفتن پایه مشروعیت آنها (قطعنامه های تحریمی و فصل هفتی شورای امنیت) و شكسته شدن فضای روانی بین المللی كه علیه ایران ایجاد كرده بودند.
110- تمامی تحریم های اقتصادی و مالی در حوزه های بانكی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه، حمل و نقل وضع شده توسط اتحادیه اروپایی و آمریكا كه به بهانه برنامه هسته ای ایران وضع شده است، در ابتدای اجرای توافق به طور یك جا لغو می شوند.
111- ممنوعیت یا محدودیت همكاری های اقتصادی با ایران در تمامی عرصه ها ازجمله سرمایه گزاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، و سایر زمینه ها مرتفع خواهد شد.
112- ده ها میلیارد دلار از درآمدهای ایران كه طی چند سال گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه در خارج از كشور مسدود شده است آزاد خواهد شد.
113- بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، كشتیرانی جمهوری اسلامی، شركت ملی نفت ایران، شركت ملی نفت كش و شركت های تابعه، ایران ایر و بسیاری از دیگر نهادها، بانك ها موسسات كشورمان (در مجموع حدود 800 شخص حقیقی و حقوقی) از شمول تحریم ها خارج می شوند.
114- دسترسی بیشتر ایران به حوزه های تجاری، ناوری، مالی و انرژی تسهیل خواهد شد.
115- برای اولین بار پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه، ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امكان بازسازی ناوگان هوایی كشور و ارتقای ایمنی پروازها فراهم خواهد گشت.
116- ایالات متحده و اتحادیه اروپایی تعهد داده اند از اعمال مجدد تحریم های لغو شده، كه به منزله نقض تعهدات آنها در برجام تلقی خواهد شد، خودداری نمایند.
بخش بانكی، مالی و بیمه:
117- كلیه اموال و وجوه متعلق به دولت ایران، بانك مركزی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی كه نزد موسسات مالی خارجی مسدود گردیده، بدون هیچ قید و شرطی می تواند مورد استفاده صاحبان این اموال و وجوه قرار گیرد.
118- رفع تحریم از انتشار و فروش اوراق قرضه
119- رفع تحریم از انتشار و فروش اوراق قرضه ای كه با ضمانت دولت ایران صادر گردیده است.
120- رفع تحریم از دریافت وام های خارجی از موسسات بین المللی از قبیل بانك جهانی و یا سایر بانك های خصوصی
121- رفع تحریم از تهاتر معاملات دلاری از طریق بانك های غیرآمریكایی
122- رفع تحریم از دریافت ضمانت های صادراتی از موسسات مربوطه
123- امكان ایجاد روابط كارگزاری برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
124- امكان استفاده از خدمات پیام رسانی شامل سوئیفت برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
125- امكان تأسیس نمایندگی، شعبه و یا شركت های تابعه برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
126- امكان افتتاح اعتبارات اسناد و بروات اسنادی و صدور ضمانت نامه های بانكی برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
127- امكان سرمایه گذاری در سهام موسسات مالی و بانكی خارجی و ایجاد مشاركت با آنها برای بانك ها و موسسات ایرانی
128- امكان فروش و واگذاری سهام به موسسات مالی و بانك های خارجی باتوجه به قوانین داخلی برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
129- امكان نقل و انتقال ارز به داخل و خارج كشور یا به حساب خود بانك برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
130- امكان خرید و فروش اوراق قرضه بین المللی یا سایر اوراق تجاری بین المللی به حساب خود یا به حساب مشتریان بانك ها برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
131- امكان دریافت وام ها و تسهیلات اعتباری خارجی برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
132- امكان انجام سایر عملیات مالی و بانكی و عملیات مرتبط بانكی با هریك از موارد فوق برای بانكها و موسسات مالی ایرانی
ب- معاملات بیمه ای
133- امكان انعقاد قراردادهای بیمه و بیمه های اتكائی به حساب خود و یا به حساب مشتریان خود برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
134- امكان فروش و واگذاری سهام خود به موسسات بین المللی بیمه ای باتوجه به قوانین داخلی برای ابنك ها و موسسات مالی ایرانی
135- امكان سرمایه گذاری در سهام موسسات بین المللی بیمه ای و ایجاد مشاركت با انها برای بانك ها و موسسات مالی ایرانی
136- امكان سایر عملیات بیمه ای مرتبط با هریك از موارد فوق
ج- بخش نفت، گاز و پتروشیمی
137- رفع تحریم از فروش، صادرات، سوآپ و حمل نفت خارج، محصولات نفت، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی
138- رفع تحریم از خرید، تأمین و حمل تجهیزات عمده و كلیدی، تكنولوژی، كمك های فنی، آموز مورد نیاز بخش نفت، گاز و پتروشیمی شامل اكتشاف، تولید و پالایش نفت و گاز طبیعی یا مایع
139- رفع تحریم از دریافت وام و تسهیلات اعتباری جهت تأمین وجوه مورد نیاز این بخش
140- رفع تحریم از سرمایه گذاری و مشاركت توسط افراد و اشخاص حقوقی ایرانی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

د- بخش كشتیرانی، كشتی سازی و حمل و نقل دریایی
141- رفع تحریم از خرید یا فروش كشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی
142- رفع تحریم از خرید و فروش لوازم یدكی و تجهیزات كشتی ها و سایر وسایل حمل و نقل دریایی
143- رفع تحریم از خرید و فروش، حمل تجهیزات كلیدی و فناوری برای تعمیر و نگهداری، طراحی و ساخت كشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی
144- رفع تحریم از تعمیر و نگهداری یا بازسازی كشتی و سایر وسایل حمل و نقل دریایی
145- رفع تحریم هرگونه عملیات مربوط به طراحی و ساخت كشتی های باری یا تانكرهای نفتی
146- رفع تحریم از تأمین كشتی جهت ذخیره سازی یا انتقال نفت خام، مشتقات نفتی، گاز یا مشتقات آن، و محصولات پتروشیمی
147- رفع تحریم از ارائه كلیه خدمات مرتبط با ثبت پرچم، تعیین وضعیت (CLASSIFIVATION)، تعیین مشخصات فنی، ثبت و شماره شناسایی در رابطه با تانكرهای نفتی و كشتی های باری
148- رفع تحریم از ارائه خدمات سوخت رسانی، تداركات و یا هرگونه خدمات بندری دیگر مربوط به كشتی های تحت مالكیت یا تجاری كه حامل كالاهای غیرتحریمی می باشند.
149- توقف كلیه عملیات مربوط به بازرسی، توقیف یا انهدام كالاهای غیرتحریمی

ه- تجارت طلا، فلزات گرانبها
150- رفع تحریم از تجارت طلا و فلزات گرانبها
151- رفع تحریم از سایر خدمات از قبیل حمل و نقل، خدمات امنیتی و غیره
152- رفع تحریم از دریافت تسهیلات جهت انجام معاملات مربوطه

و- فلزات
153- رفع تحریم از تجارت (واردات و صادرات)، و حمل و نقل كلیه فلزات ازجمله گرافیت و فلزات خام یا نیمه ساخته

ز- نرم افزار
154- رفع تحریم از تجارت (واردات و صادرات) مستقیم و یا غیرمستقیم نرم افزار و به روز رسانی نرم افزارهای یكپارچه سازی فرآیند های صنعتی

ح آزادسازی منابع مالی و دارایی های اشخاص تحریم شده ایرانی

155 - حدود 1200 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی كه به بهانه همكاری یا ارتباط با برنامه هسته ای ایران توسط شورای امنیت، آمریكا یا اتحادیه اروپایی تحت تحریم قرار گرفته اند، در دو مرحله از فهرست های مربوطه خارج و منابع مالی و دارایی های آنها آزاد خواهد شد.
156- مرحله اول در روز اجرای برجام است و شامل بیش از 800 شخص حقیقی و حقوقی می شود
و- تحریم های لغو شده غیرمرتبط با برنامه هسته ای
رفع تحریم هواپیمایی:
157- امكان نوسازی ناوگان هوایی ایران با لغو ممنوعیت خرید و اجاره هواپیماهای مسافربری از طریق صدور مجوزهای لازم توسط آمریكا
158- امكان خریداری هواپیماهای مسافری آمریكایی و اروپایی
159- ارتقای ایمنی و كارآمدی صنعت هوانوردی كشور
رفع ممنوعیت همكاری شركت های وابسته شركت های آمریكایی با ایران:
160- شركت های خارجی تابعه شركت های آمریكایی براساس مجوز كلی صادره از سوی دولت آمریكا مجاز به همكاری با ایران در زمینه های مختلف اقتصادی خواهند شد.
صادرات ایران به آمریكا:
161- صادرات فرش از ایران به آمریكا، به عنوان یكی از بزرگترین بازرهای فرش ایران، امكان پذیر خواهد شد.
162- صادرات اقلام غذایی از ایران به آمریكا امكان پذیر می شود كه به خصوص برای بعضی از اقلام صادراتی ایران مثل پسته بازار بزرگی به شمار می رود
163- علاوه بر این، آمریكا كلیه تحریم هایی كه در سطوح ایالتی مانع از ایفای تعهدات آمریكا در رفع تحریم ها شود را به نحو مقتضی رفع نماید

ی) همزمانی و تناظر اقدامات متقابل ایران و گروه 1+5
164- ابتدا شورای امنیت اقدام به صدور قطعنامه جدید برای تأیید برجام و لغو قطعنامه های قبلی می نماید. سپس اتحادیه اروپایی و آمریكا تصمیمات توافق شده برای لغو تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای را اتخاذ خواهند نمود، سپس ایران اقدامات لازم برای اجرای تعهدات خود وفق برجام را آغاز می نماید.
165- اتحادیه اروپایی و آمریكا تمهیدات لازم برای اجرایی كردن تعهدات خود و تدوین دستور العمل ها و آیین نامه های اجرایی لازم و توجیه مراجع ذیربط دولتی و موسسات و بنگاه های اقتصادی را با مشورت ایران اتخاذ خواهند نمود.
سیام**9103**1553