۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۷
کد خبر: 81783123
T T
۰ نفر
طرح هادي در تمام روستاهاي بالاي 20خانوار كردستان اجرا مي شود

سنندج- ايرنا- مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي كردستان از تهيه و اجراي طرح هادي در تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار در استان خبر داد و گفت: تا پايان امسال طرح هادي همه اين روستاها مطالعه و تهيه مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا رضا قادري روز شنبه در آستانه 15 مهر روز ملي روستا در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار هزار و 666 روستاي داراي سكنه استان كردستان با 507 هزار نفر جمعيت گفت: از اين تعداد هزار و 345 روستا 20 خانوار به بالا هستند كه مطالعه و تهيه طرح هادي اين روستاها در دست انجام است.
او همچنين به مطالعه طرح هادي 40 روستاي زير 20 خانوار در استان نيز اشاره كرد و گفت: همچنين طرح هادي 20 روستا هم بازنگري مي شود.
او رويكرد جديد بنياد مسكن در اجراي طرح هادي را روستاهاي داراي بافت تاريخي و با ارزش دانست و گفت: برخي از روستاهاي استان داراي اين گونه بافت هستند كه در اولويت اجراي طرح هادي است.
مديركل بنياد مسكن كردستان با بيان اينكه سالانه در استان طرح هادي در 150روستا انجام مي شود افزود: بنياد مسكن كردستان به شرط تامين اعتبار، پتانسيل اجراي طرح هادي در 300 روستا را هم دارد.
قادري صدور اسناد مالكيت در روستاهاي كردستان را از ديگر فعاليت هاي اين بنياد ذكر كرد و افزود: تاكنون 68هزار سند مالكيت در 921 روستا و چهار هزار سند نيز در 17 شهر زير 25 هزار نفر با همكاري بنياد مسكن و ثبت اسناد و املاك صادر شده است.
به گفته او بر اساس طرح جامع مسكن روستايي بايد سالانه پنج هزار واحد مسكوني روستايي بايد صاحب سند رسمي شود.
او به واگذاري زمين در روستاها نيز به عنوان ديگر فعاليت بنياد مسكن اشاره كرد و افزود: بنياد مسكن مرجع اصلي واگذاري زمين در روستاها است و تاكنون 470 هكتار از اراضي دولتي تملك و در قالب سه هزار و 500 قطعه براي احداث مسكن روستايي واگذار شده است.
وي در ادامه سخنان خود به احداث پنج هزار مسكن روستايي با صرف 750 ميليارد ريال اعتبار در استان خبر داد و گفت: در صورت جذب اين اعتبارات و شروع ساخت و ساز در روستاها، كمك زيادي به مقوله اشتغال در روستاها مي شود.
قادري با اشاره به 120 هزار واحد مسكوني روستايي در استان كردستان افزود: تاكنون از محل طرح هاي احداث و مقاوم سازي مسكن روستايي 39 هزار و 400 واحد در استان احداث شده است.
او با اعلام اينكه بايد 70 درصد واحدهاي مسكوني روستايي تا سال 1405 مقاوم سازي شود افزود: هر سال بايد پنج هزار واحد مسكوني در روستاهاي استان مقاوم سازي گردد.
او بيمه كردن واحدهاي مسكوني روستايي را از ديگر فعاليت هاي بنياد مسكن دانست و گفت: تاكنون سه هزار و 440 واحد مسكوني روستايي در استان به مدت 10سال بيمه خطر شده و در صورت بروز هرگونه حادثه اي مانند زلزله، سيل، آتش سوزي و موارد ديگر، بيمه، خسارات اين واحدها را پرداخت مي كند.
او با بيان اينكه تمام تلاش بنياد مسكن تامين رفاه و آسايش روستاييان است و طرح هاي اين بنياد نيز در اين راستا اجرا مي شود از روستاييان خواست نسبت به بازپرداخت تسهيلات دريافتي از بانك ها اقدام نمايند.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي كردستان با بيان اينكه 15تا 20 درصد تسهيلات پرداختي به روستاييان، بازپرداخت نمي شود تاكيد كرد بازپرداخت اين تسهيلات مي تواند ما را در تامين تسهيلات و اعتبارات بيشتر به روستاها ياري نمايد.
به گفته او تاكنون بيش از سه هزار ميليارد ريال در حوزه بنياد مسكن در روستاهاي استان كردستان هزينه شده است.ك/3
3033/1904