۹ مهر ۱۳۹۴، ۸:۱۴
کد خبر: 81780595
T T
۰ نفر
تكيه زاغرم تفرش؛ جايگاه نمايش مذهبي تعزيه در گذشته و حال

تفرش- ايرنا- تكيه تاريخي زاغرم تفرش يكي از نخستين بناهاي كشور براي اجراي نمايش مذهبي تعزيه است كه هنوز هم در مناسبتهاي مختلف صحنه اجراهاي شورانگيز است.

تكيه زاغرم با 150 سال قدمت بنايي است كه از چهار طرف باز است و هنوز به عنوان خاستگاه تعذيه ايران در مناسبت هاي مذهبي شاهد زيباترين صحنه هاي نمايش سوگ و تعذيه گرداني است و در حال حاضر در حال آماده سازي براي ماه هاي محرم و صفر است.
تكيه زاغرم مربوط به دوره قاجار است و در سال 1274 هجري قمري توسط مرحوم سيد كاظم تفرشي يكي از وزيران ناصر الدين شاه از سلسله كاظمي بنا شده است .
كتيبه سنگي كه بر جرز سمت راست ايوان ورودي اصلي بنا و درب دو لنگه چوبي قديمي اين تكيه نصب شده و داراي تزئينات گل ميخ، كولون و تسمه هاي بسيار زيبايي است، نشانه هايي از دوران سلطنت ناصر الدين شاه قاجار را در خود جاي داده اند.
اين بنا از ساختمان هاي دو ايواني است كه در ضلع شمال غربي وجنوب شرقي قرار گرفته است وقديمي ترين بخش تكيه ورودي ضلع جنوب شرقي است.
مقرنس كاري هاي ظريف داخل رسم بندي هاي ايوان شباهت زيادي به شيوه اين هنر در دوران صفويه دارد كه اين تزئينات ظريف واقع در ضلع جنوب شرقي ايوان ورودي اصلي است.
كف ايوان ها از كف اصلي تكيه5.1 متر بالاتر است و در ضلع هاي شمالي و جنوبي تكيه هشت حجره وجود دارد كه داراي طاق هاي گنبدي شكل است و داخل صحن شش ستون اسقرار يافته كه در دو رديف سه تايي است .
در وسط اين بنا خيمه اي قرار دارد كه روي آن مراسم تعذيه را انجام مي دهند و اطراف اين خيمه سكوهايي براي نشستن افراد در نظر گرفته شده است.
مصالح به كار رفته در اين بنا شامل سنگ در پي ها، خشت در سازه اصلي، آجر در سازه ها ونمادها، چوپ در ستون ها و پوشش سقف و آهك، گل و گچ در تزئينات است.
مدير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي تفرش اظهار كرد: تكيه زاغزم داراي چهار ورودي اصلي در زواياي اصلي است و 24 حجره دارد كه حجره هاي آخر در حال مرمت و تبديل شدن به موزه تعذيه تفرش است
تفرش با دو هزار و 792 كيلومتر مربع وسعت يكي از شهرستانهاي دوازده گانه استان مركزي است.
7114/6012

سرخط اخبار استان‌ها