افزایش دو برابری عمر فیلترهای هوای خودرو با استفاده از فناوری نانو

تهران- ایرنا- مدیر طراحی محصولات یك شركت دانش بنیان صنعتی فعال در حوزه نانوفناوری با اشاره به بومی بودن تكنولوژی فناوری نانوفیلتر در كشور گفت: نانوفیلتر هوای خودرو دو برابر فیلترهای معمولی كه برای یك خودروی سبك 10 هزار كیلومتر كارآیی دارند، عمر می كند.

محمدجواد فروندی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: از نانوالیاف برای بهبود كارایی فیلترهای هوا استفاده می شود، سوراخ های كاغذ فیلتر محل عبور هوا و جداسازی ذرات آلاینده ای هستند كه نباید وارد موتور خودرو یا موتور نیروگاه شوند.
وی با بیان اینكه این فیلتر مقاومتی در برابر جریان هوا از خود نشان نمی دهد، افزود: با كوچك كردن اندازه سوراخ ها با نانوالیاف در اندازه بسیار كوچكتر از نوع معمولی، می توان ذرات بسیار ریز و ریزگردها را از هوا جدا كرد تا هوایی كه وارد سیستم مصرف كننده می شود، هوایی بسیار تمیز باشد.
فروندی اظهار كرد: در استفاده از تكنولوژی های موجود برای ساخت فیلترهای معمولی نیز می توان هوای بسیار تمیزی ایجاد كرد اما آنقدر سوراخ فیلترها بسته و مقاومت آن در برابر جریان هوا زیاد می شود كه دیگر جریان هوا از آن عبور نمی كند؛ اما نانوفناوری این محدودیت را از بین برده است به گونه ای كه با استفاده از این فناوری می توان فیلترهایی تولید كرد كه كارایی و راندمان فیلتراسیون بسیار بالاتری داشته باشند و عمرشان نسبت به فیلترهای معمولی بیشتر باشد.
مدیر طراحی این شركت با یادآوری اینكه نانوفیلتر هوای خودرو دو برابر فیلتر معمولی عمر می كند، توضیح داد: گزارش ها حاكی است عمر این فیلترها در خودروهای سنگین مانند تریلرها حدود 30 هزار كیلومتر و برای كشنده های سنگین جاده ای تا 100 هزار كیلومتر افزایش یافته است.

** نانوفیلتر خودرو از تكنولوژی های بومی ایران
فروندی اظهار كرد: فناوری نانوفیلتر، جزو تكنولوژی های بومی و تدوین شده در ایران است و حتی تكنولوژی های زیرساختی این فناوری نیز در داخل كشور ایجاد شده است.
وی یادآور شد: نه تنها فناوری نانوفیلترها بلكه تجهیزات تولید نانوالیاف برای تولید فیلترها نیز ساخت شركت های داخلی هستند.
فروندی افزود: این محصول اكنون به لحاظ فیلتر خودرویی و نیروگاهی در سطح بازار عرضه می شود و درحال حاضر 15 درصد برق كشور از طریق نیروگاه هایی تولید می شود كه از فیلترهای نانویی استفاده می كنند.
به گفته وی، این فناوری در نیروگاه ها و خودروها مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجایی كه توربین های نیروگاه های گاز بسیار حساس هستند و حجم هوایی كه مصرف می كنند بسیار زیاد است، این تكنولوژی برای استفاده در نیروگاه ها توسعه داده شده است.
فروندی یادآور شد: این فناوری برای كاهش نیاز به تعمیر فیلتر در نیروگاه ها توسعه داده و به دلیل داشتن مزایای زیاد از این فناوری در فیلتر خودروها نیز استفاده شده است.
وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن این فیلترها نسبت به نوع خارجی آنها گفت: به لحاظ قیمتی نوع نانویی ساخت داخل این فیلترها نسبت به نوع وارداتی معمولی آن ارزان تر است.

** موفقیت ایران در زمینه نانوفیلترهای هوا برای خودروها نسبت به سایر كشورها
فروندی با بیان اینكه استانداردهای جهانی در زمینه نانوفیلترهای هوای خودرو وجود ندارد و محصولات خارجی چندانی با این فناوری در بحث خودرو تولید نشده اند، اظهار كرد: نمونه خارجی این نانوفیلترها كاربرد نیروگاهی دارند و نانوفیلترهای هوا برای خودروهای سبك و سنگین بیشتر در ایران تولید شده است.
وی افزود: شركت های بزرگ سازنده فیلتر در دنیا مانند شركت های اروپایی و آمریكایی در زمینه فیلترهای نانویی خودرو چندان ورود نكرده اند، چراكه تمام فناوری های نانوفیلتر حدود 35 سال تنها در دست یك شركت آمریكایی بود و این فناوری در دیگر شركت های دنیا و همچنین مابقی شركت های آمریكایی كمتر از پنج سال عمر دارد و ایران نیز حدود سه سال است كه در این زمینه فعال و محصول ارایه می كند.
فروندی با اشاره به اینكه نسبت قیمت فیلتر نانویی با فیلتر معمولی داخلی خودروها 20 تا 30درصد گران تر است، گفت: از این فیلترها حدود دو سال است كه در اتوبوس های درون شهری ناوگان اتوبوس رانی مشهد استفاده می شود و رایزنی هایی نیز با اتوبوس رانی تهران برای استفاده از این فناوری در اتوبوس های درون شهری انجام شده است.
وی تاكید كرد: كاهش مصرف سوخت، افزایش توان و كشش موتور، افزایش عمر محصول در مقایسه با فیلترهای معمولی و بالاتر بودن راندمان فیلتراسیون از اثرات استفاده از این فناوری است.
علمی(4)** 9340**1834