۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81775067
T T
۰ نفر

ويژگيهاي دفاعي موشك ضدزره دهلاويه

۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81775067
ويژگيهاي دفاعي موشك ضدزره دهلاويه

تهران - ايرنا - پايگاه اينترنتي مشرق نوشت: روز شنبه و در خلال هفته دفاع مقدس، چندين جنگ افزار جديد از جمله موشك ضد زره 'دهلاويه' به طور رسمي به يگان هاي نزاجا تحويل داده شد. با توجه به اهميت و ويژگي هاي خاصي كه اين موشك ضد زره دارد، مي توان اين اقدام را يك تحول مهم و قابل توجه در توان رزمي يگانهاي عملياتي نيروي زميني ارتش دانست.

اين رسانه ادمه داد: اين موشك يكي از جديدترين دستاوردهاي اعلام شده دفاعي ايران در بخش سلاح هاي ضد زره محسوب مي شود كه توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروي هاي مسلح ساخته شده و در تير ماه سال 1391 رونمايي شد.
بر اساس اطلاعات اعلام شده از اين موشك، دهلاويه برد موثري بين 100 الي 5500 متر دارد. اين برد، اين موشك را از برد عملياتي تمام توپ هاي نصب شده بر روي تانك هاي عملياتي حال حاضر در جهان خارج مي كند. در بحث هدايت نيز اين موشك از سيستم هدايتي ليزري نيمه خودكار، فرمان به خط و موج سواري ليزري ديد بهره مي برد. در اين روش كاربر مورد نظر پرتويي از ليزر را به سمت هدف تابانده و تا لحظه برخورد بايد تابش ليزر را بر روي هدف حفظ كند.
از نكات مثبت اين سامانه هدايتي اين است كه در لحظات اوليه لزومي بر تاباندن يك ليزر نيرومند به هدف كه ممكن است باعث فعال شدن سامانه هاي دفاع متقابل زره پوش شود، نيست و موشك مورد نظر نيز صرفا بر روي موج ليزري كه از پشت و از سمت لانچر با آن در ارتباط است حركت كرده و به نسبت بسياري از اقدامات متقابل ايمن است.
وزن سر جنگي اين موشك 6.8 كيلوگرم بوده و از نوع دو مرحله اي است و توان نفوذ در 1000 الي 1200 ميلي متر زره را دارد كه البته اين ميزان مربوط به بعد از عبور از زره هاي واكنش گر است. وجود سر جنگي دو مرحله اي يكي از توانايي هاي مناسب اين موشك براي مقابله با تانك ها و يا زره پوش هاي مجهز به زره هاي چند لايه است. سر جنگي مرحله اول وظيفه نابودي لايه هاي اوليه مثل زره هاي واكنشگر را داشته و مرحله دوم نيز به داخل هدف نفوذ كرده و آن را نابود مي كند.
سرعت اين موشك در حدود 250 متر بر ثانيه بوده و مدت زمان پرواز آن در بيشينه برد در حدود 22 ثانيه است. وزن موشك و پرتابگر آن بر روي هم 27 كيلوگرم است. هر موشك در پرتابگرهاي استوانه اي شكل يك بار مصرف قرار گرفته است كه نيروهاي پياده توان حمل آن را دارند.
معمولا تيم هاي ضد زره كورنت از 2 يا 3 نفر تشكيل مي شوند. مدت زمان بارگذاري هر موشك بر روي لانچر در حدود 30 ثانيه و در هر دقيقه مي توان يك يا دو تير موشك را شليك كرد. اين موشك در دماي منفي 20 الي مثبت 60 درجه سانتي گراد توان فعاليت دارد.
از جمله خانواده موشك هاي ضدزره فعلي در نزاجا، موشك هاي توسن مي شود. يك مقايسه با مشخصات موشك توسن نشان دهنده برتري خاص موشك دهلاويه است. موشك توسن از هدايت سيمي بهره برده و 26.5 كيلوگرم جرم دارد كه 3.2 كيلوگرم از آن مربوطه به سرجنگي است. برد آن بين 70 تا 4000 متر، بيشينه سرعت آن به كمك پيشران سوخت جامدش 200 متر بر ثانيه و ميزان نفوذ آن در عمق زره تا 670 ميليمتر است. برد اين موشك در شب به 2500 متر مي رسد.
با يك مقايسه ساده بين اين اعداد مشخص مي شود كه موشك دهلاويه برتري آشكاري بر توسن داشته و مي تواند نيازهاي ضد زره نزاجا در بحث عملياتهاي ضد زره را فضاي نبردهاي جديد تامين كند. آنچه كه از اعداد اعلام شده مربوط به موشك دهلاويه برداشت مي شود اين نكته است كه كليه تهديدات زرهي كه توسط برخي كشورهاي فرامنطقه اي در اطراف ايران وجود دارند با استفاده از اين موشك از بين خواهند رفت.
در حقيقت ايران با طراحي و ساخت موشك ضد زره دهلاويه خود را به يك موشك استاندارد ضد زره مجهز كرده است كه توان مقابله با تمامي تانك هاي پيشرفته حال حاضر دنيا را دارد. اما نكته جالب در بحث موشك دهلاويه است كه مشخصات اين موشك و شكل ظاهري آن شباهت زيادي به موشك كورنت روسي دارد. موشك ضد زره روسي كورنت تا به امروز سابقه از كار انداختن تانك آمريكايي آبرامز و همچنين تانك اسراييلي مركاوا در جريان جنگ 33 روزه را دارد.
اولين بار موشك كورنت به سال 2003 ميلادي در عراق چندين دستگاه تانك آبرامز و نفربرهاي بردلي ارتش آمريكا را از كار انداخت. اما اوج كار اين موشك كه شهرت جهاني را براي آن كسب كرد جنگ 33 روزه بود كه در طي آن مبارزان حزب الله لبنان با كمك اين موشك موفق شدند تا تعداد زيادي از تانك هاي پيشرفته مركاواي اسراييلي را نابود كنند. در سالهاي اخير كشورهاي زيادي از جمله تركيه و يونان كه از اعضاي ناتو نيز به شمار مي آيند اين موشك را خريداري كرده و وارد خدمت كردند.
اين موشك در حمله گسترده نيروهاي سعودي به كشور يمن نيز نقش مهمي داشته و توانسته تجهيزات زرهي سعودي ها را منهدم كند. با توجه به دستيابي متخصصان دفاعي كشورمان به اين سلاح مهم و تاثيرگذار و همچنين توليد انبوه آن در داخل كشور، مي توان اميدوار بود كه علاوه بر تقويت سرپنجه هاي دفاعي كشورمان در مرزهاي زميني، در صورت نياز رزمندگان جبهه مقاومت نيز يادگاري هاي تاريخي را با 'دهلاويه' براي دشمنان ثبت كنند.
منبع: پايگاه اينترنتي مشرق
اول**1577
۰ نفر