۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81771175
T T
۰ نفر
تدابير مناسب و نامناسب فصل پاييز از نگاه طب سنتي

كرمان - ايرنا - طب سنتي از نگاه دستيار دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان تدابيري را براي شاد و سالم زيستن در فصل پاييز ارايه مي كند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان، دكتر محدثه كمالي گفت: پاييز با مزاج سرد و خشك خود براي افراد با مزاج گرم و تر، بسيار مناسب و عامل صحت است و مانند دارو عمل مي كند و براي افراد با مزاج مشابه خود يعني سرد و خشك، به منزله تشديد علايم و بروز بيماري است.
وي افزود: از نظر حكماي طب سنتي ايران پاييز داراي مزاج سرد و خشك است و هر فصل سال، براي كساني كه مزاج صحي آنان با آن فصل متناسب مي باشد، سازگار و براي مزاج غير متناسب، ناسازگار است و از سوي ديگر هر فصل بيماري هايي در پي دارد كه متناسب با طبع فصل است.
اين دستيار طب سنتي گفت: حكما فصل پاييز را فصل پر بيماري مي دانند و يكي از مهمترين دلايل آن را نيز متغيّر بودن هوا در طول روز است.
وي بيماري هاي شايع يا تشديد شونده در اين فصل را شامل خارش پوست، اگزما، شوره، ترك پوست، دردهاي مفاصل، درد و بزرگي طحال، تب ها، ادرار قطره اي، سخت ادراري، كم خوني، وسواس، افسردگي، ورم لوزه، دردهاي سياتيكي، انسدادهاي روده ها، ورم حلقي، انگل هاي گوارشي، بيماري هاي ريوي، عفونت هاي ويروسي و پوستي عنوان كرد.
*
تدابير نامناسب فصل پاييز
وي اضافه كرد: همان‌ طور كه انسان ‌ها و فصل‌ ها داراي مزاج ‌هاي خاص خود هستند، غذاها هم داراي مزاج‌ اند، بر اساس آنچه گفته شد مي‌توان فهميد كه در هر فصل نيز لازم است از غذاهاي مناسب آن فصل بهره برد و غذاهاي نامناسب را كنار گذاشت.
دكتر كمالي گفت: از سوي ديگر در اين فصل بايد از زياده‌ روي در مصرف ميوه ‌هاي سرد و تر تابستاني، لبنيات، قهوه، نسكافه، كاكائو، سير و پياز و غيره پرهيز كرد، در حالي كه متأسفانه امروزه در همه روزهاي سرد سال هندوانه در ميوه‌ فروشي‌ ها و كنار خيابان ‌ها به فروش مي ‌رسد و مصرف خوراكي‌ هايي چون خيار و كاهو و مانند آنها نيز كم نمي‌ شود.
اين دستيار طب سنتي درباره تدابير نامناسب در اين فصل گفت: مواجهه با گرماي نيمروز و سرماي بامداد و شبانگاه، نپوشاندن سر، خوابيدن در جاي سرد، استحمام با آب سرد، نوشيدن آب سرد، خوابيدن با معده پر و فصد و حجامت و هركاري كه خون را كم كند در فصل پاييز نامناسب است.
وي ادامه داد: استفراغ، خواب و بيداري به افراط يا تفريط، مصرف غذاهايي مانند گوشت گاو و گوساله، كنسروها، فست فودها، ادويه هاي تندوتيز، ترشي ها، سرخ كردني ها، بادمجان، عدس، قارچ و انجام حركات بدني زياد نيز از تدابير نا مناسب فصل پاييز است.
كمالي گفت: غم و انديشه زياد، كم خوري و امساك (رژيم هاي غذايي سخت)، تعريق بسيار (سونا، ورزش هاي سنگين)، مصرف ميوه هاي تابستاني، افراط در مصرف لبنيات، نوشيدن چاي پررنگ، قهوه، نسكافه، كاكائو، شكلات، آدامس، يخ، سس ها، افراط در مصرف سير و پياز، شوري ها و گوشت نمك سود، چيپس و پفك و امثال آن نيز در فصل پاييز نا مناسب است.

*تدابير مناسب فصل پاييز
وي گفت: مصرف مواد غذايي و نوشيدني مايل به گرم و تر مانند، گوشت بره، بوقلمون، مرغ فربه، خربزه، موز، انگور، مويز، زيتون، خرما، انجير، حليم، عسل و شيريني طبيعي از تدابير ارزشمند پاييز است.
وي افزود: مصرف حلواي طبيعي، مرباهاي طبيعي از ميوه هاي مناسب، شربت گلقند (عسل يا شكر و گلبرگ گل سرخ)، شربت عسل، مغز خشكبار، آش هاي ساده و همچنين موادي مانند انار ميخوش، سيب، به، گلابي، هويج، استفاده از عطريات معتدل، چرب كردن بدن با روغن هاي مناسب مانند بادام و بنفشه، پوشش مناسب در طول روز متناسب با ساعت روز، حمام معتدل با آب نيم گرم نيز از ديگر مناسبات فصل پاييز است.
وي گفت: بايد توجه داشت كه در فصول سرد سال برخلاف فصول گرم، دستگاه گوارش انسان قوي ‌تر مي ‌شود و بهتر است از غذا هاي سنگين‌ تر استفاده شود.
كمالي گفت: مصرف سنتي حليم، آش‌ ها، آبگوشت‌ ها، كله ‌پاچه و غيره در فصل پاييز و زمستان از همين آموزه پزشكي بهداشتي ناشي مي ‌شود كه باز هم متأسفانه امروزه فراموش شده و مردم ما بدون توجه به شرايط فصل، اقليم، سن و مزاج خود مي‌ خورند و مي‌ آشامند و در نتيجه مي‌ بينيم در فصل تابستان برخي مركبات در دسترس‌ اند و بهاي بالاتري هم دارند.
وي ادامه داد: مصرف حليم گندم و كله‌ پاچه و آبگوشت در ظهرهاي گرم تابستان شايع شده است و در مقابل در روزهاي سرد سال، مردم ما هندوانه و گوجه و خيار و لبنيات زياد را كنار نمي گذارند.

*پاييز و سرماخوردگي
وي يكي از مشكلات شايع در اين فصل را ابتلا به سرماخوردگي عنوان كرد و گفت: در سرماخوردگي ‌هاي ساده يا اصطلاحا ويروسي كه علايم آن محدود به آبريزش بيني، عطسه، بي‌ حالي و خستگي است و علايم عفونت باكتريال مانند گلودرد چركي وجود ندارد بايد از مصرف نابجاي داروهايي چون آنتي‌ بيوتيك‌‌ها و كورتون ‌ها پرهيز كرد و تا بهبود علايم استراحت كرد.
او گفت: براي بهبود سرماخوردگي در فصل پاييز بايد از خوردني ‌هايي كه موجب افزايش سردي و تري بدن مي‌ شوند، پرهيز و از سوپ‌ ها و آش ‌هاي ساده و گرم استفاده كرد زيرا سرماخوردگي يا زكام در صورتي كه طولاني نباشد و منجر به عوارض نشود، يكي از راه ‌هاي دفع مواد ناسالم از بدن است و نبايد جلوي آن گرفته شود.
دستيار طب سنتي ادامه داد: مگر آنكه علايم بيش از 5-4 روز به طول بيانجامد يا علايمي از عفونت ‌هاي باكتريال وجود داشته باشد كه در آن صورت بايد با مراجعه به پزشك متخصص و تشخيص دقيق بيماري، داروهاي مورد نياز تجويز و مصرف شوند.
3029/3028