استعداد یابی و پرورش روحیه پرسشگری مهمترین وظیفه آموزش و پرورش است

اراك- ایرنا- معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: استعداد یابی، پرورش روحیه پرسشگری و نهادینه كردن فرهنگ پژوهش و مطالعه مهمترین وظیفه آموزش و پرورش است.

مرتضی بانك روز چهارشنبه در آیین آغاز سال جدید تحصیلی در دبیرستان دخترانه حاج توكلی اراك افزود: قرار دادن محور فعالیت های آموزش وپرورش در مسیر پژوهش و استعدادیابی، تضمین كننده اهداف این نظام است.
وی بیان كرد: هر یك از خیل عظیم جمعیت دانش آموزان كشور دارای ویژگی و استعدادهای خاصی هستند و آموزش وپرورش باید آنها را شناسایی كند و پرورش دهد.
معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: تحصیل و تدریس براساس استعدادها روشی كارساز است چرا كه بستر پرورش نیروی انسانی پویا و هدفمند را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در ابعاد مختلف فراهم می كند.
بانك اظهار كرد: هدایتگری مفهوم و لزوم مطالعه عمیق از سوی دانش آموزان یكی دیگر از رسالت های نظام تعلیم و تربیت است.
وی گفت: دانش آموزان بیشتر از هر كسی استعدادهای خود را می شناسند و باید با برنامه هدفمند در راستای توانمندی و پرورش آن ها گام برداشته تلاش كنند بر اساس استعدادهای خود ادامه تحصیل دهند.
معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: نشاط علمی و اخلاقی و امید باید به عنوان بزرگترین ویژگی دانش آموزی به چشم آید و رسالت مهم نهاد تعلیم و تربیت این است كه لزوم تحرك جسمانی، تغذیه سالم و رفتارهای صحیح زیستی را برای دانش آموزان دركنار تكالیف علمی و آموزه های معنوی برجسته كند.
بانك بیان كرد: معلمان و استادان دانشگاهی گروه مرجع و تحول آفرین در جامعه هستند كه باید قدر آنها را دانست.
وی افزود: باید در سایه نظام آموزش هدفمند و كارآمد با نظارت های موثر و ابزارهای تشویقی مناسب كار معلم هایی كه در روش های انتقال مفاهیم علمی و اعتقادی خلاق و قوی هستند دیده و از آنها قدردانی شود.
معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: معلمان می دانند شرایط امروز جهان تحول، پیشرفت در سایه حركت شتابان تكنولوژی است و با شیوه های قدیمی نمی توان تدریس كرد و هر لحظه تحولات جدیدی در علم و دانش و تكنولوژی باید لحاظ شود.
بانك گفت: دانش آموزان سرمایه های اصلی كشور هستند و باید بسترهای پژوهشی برای این قشر بیش از پیش فراهم شود تا در آینده از ذخایر فكری و اندوخته های بشری بهترین استفاده را داشته باشیم.
وی اظهاركرد: دولت باید با ایجاد بسترهای مناسب در حوزه آموزش، كار، تلاش و اشتغال شرایطی را فراهم كند كه جوانان به عنوان سرمایه های كشور پس از آموزش در مسیر تولید و سازندگی قرار گیرند و نتایج آن را به جامعه برگردانند.
معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: هر اختراع و اكتشاف، حاصل اندیشه های نخبگان است كه خمیرمایه خود را از نظام تعلیم و تربیت گرفته اند.
استاندار استان مركزی نیز در این آیین گفت: در پرسش مهر ریاست جمهوری خواسته شده فرصت های پس از توافق برشمرده و به دولت و تصمیم سازان ارایه شود.
محمود زمانی قمی افزود: این پرسش ما را به دیدگاه دولت برای مشاركت دادن همه نیروها بویژه دانش آموزان به عنوان سرمایه گذاران اصلی كشور رهنمون می سازد.
وی بیان كرد: در پرسش مهر رئیس جمهوری یك دنیا مطلب نهفته است كه باید به این پرسش با دقت ویژه پاسخ داد.
وی گفت: زوایای این پرسش كه ایران قبل از توافق چه شرایطی داشته و پس از آن به چه شرایطی رسیده است باید به درستی كاویده شود.
استاندار استان مركزی ادامه داد: تا قبل از توافق ایران را مورد تحقیر قرار می دادند حتی افرادی كه برای تحصیل به خارج از كشور سفر می كردند نیز تحقیر می شدند.
زمانی قمی بیان كرد: مهرماه سال گذشته هنوز توافق نهایی صورت نگرفته بود و شرایط پرمخاطره ای در عرصه سیاست خارجی وجود داشت اما امسال شرایط دولت و تیم مذاكره كننده ایران با هدایت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و همه اركان كشور در شرایطی قرار گرفته كه عزت كشور بیشتر شده است.
وی گفت: معادن و ذخایر نفتی واقعی ایران دانش آموزان و جوانان هستند و حفظ آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
استاندار استان مركزی افزود: ذخایر نفت و معدن هر میزان كه باشد یك روز تمام شدنی است.
مدیركل آموزش و پرورش استان مركزی نیز گفت: نظام تعلیم و تربیت رسالتی سنگین به بزرگی آموزش فرزندان ایران برای جامعه فردا برعهده دارد.
شهریار فولادوند افزود: آموزش وپرورش برای تحقق اهداف خود سیاست های فراوانی را تعریف كرده و خواهان كمك از همه موثران برای تحقق این اهداف است.
وی بیان كرد: در آغاز سال تحصیلی، همه معلمان استان مركزی هم قسم می شوند كه برای رسیدن به اهداف نظام تعلیم و تربیت از هیچ كوششی دریغ نكنند.
مدیركل آموزش وپرورش استان مركزی ادامه داد: هرچه جوانان به عقل گرایی و منطق بیشتر سوق پیدا كنند آینده كشور موفق تر است.
فولادوند بیان كرد: تربیت نسلی متدین و آگاه از مهمترین وظایف جامعه معلمان است كه باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.
وی گفت: توجه دانش آموزان به مسائل علمی جامعه را به سمت توسعه پایدار و شرایط مطلوب تر حركت می دهد.
مدیركل آموزش و پرورش استان مركزی اضافه كرد: اگر بخواهیم در دنیای امروز سرافرازانه بمانیم و عزت و ارزش داشته باشیم ، تنها راه آن تجهیز فرزندان این مرز و بوم به علوم و فنون روز است.
فولادوند گفت: معلمان باید دانش آموزان را با روحیه خودباوری تربیت كنند و از دادن اعتماد به نفس كاذب در این قشر بپرهیزند.
وی بیان كرد: آموزش و پرورش باید به شناخت مشكلات دانش آموزان توجه كند و معلمان در این راستا وظیفه سنگینی برعهده دارند.
مدیركل آموزش وپرورش استان مركزی اضافه كرد: علم آموزی مانند هر عمل دیگری توام با سختی هایی است و دایره استراحت دانش آموزان محدود می شود اما این قشر باید تمام سختی ها را با جان و دل بخرند.
در پایان این آیین پیام علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس توسط صادق صادق پور مدیركل آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش قرائت شد و زنگ مهر و مقاومت توسط مرتضی بانك معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری نواخته شد.
در سال تحصیلی جدید 227 هزار دانش آموز استان مركزی به كسب علم و دانش مشغول شدند.ك/2
3005/6013/ 1650