۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۸:۵۷
کد خبر: 81761045
T T
۰ نفر
وزیر راه بر طراحی جدول پایه های مالیاتی برای اخذ مالیات تاكید كرد

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین نشست شورای هماهنگی مسكن بر لزوم طراحی جدول احصای پایه‌های مالیاتی برای ارتقای آگاهی مردم از نحوه وضع و اخذ مالیات‌ها تاكید كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی افزود: موضوع مالیات به دو زیرمجموعه ملی و محلی تقسیم می‌شود و باید برای آن یك جدول پایه طراحی كرد تا همه مردم آن را حفظ كنند و از نحوه وضع و اخذ مالیات مطلع شوند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این جدول باید دقیقا پایه‌های مالیاتی به همراه عوارض شهرداری ذكر شود تا در آن هم درآمدهای ملی و هم درآمدهای محلی از مالیات و عوارض گنجانده شود. ذهن من به شدت درگیر بحث ساماندهی مدیریت شهری، آشفتگی ‌های شهری و فروش قوانین در شهرداری‌هاست و باید برنامه‌ای طراحی كنیم كه در آن بحث شود.
وی با بیان آنكه در بحث مالیات بر مسكن باید زاویه دید را فراتر برده و به صورت مالیات بر مستغلات نگاه كرد، افزود: در جدول مالیاتی مذكور باید هم دریافت‌كننده و هم سودبرنده مالیات‌ها ذكر شوند؛ ممكن است دریافت‌كننده یا تحصیلدار مالیات‌ها، دولت مركزی و سود برنده یا بهره‌بردار از آنها، دولت محلی و یا به صورت اشتراكی از هر دو حكمروایی مركزی و محلی باشد.
آخوندی با تأكید بر وجود ارتباط مستقیم میان رفاه اجتماعی و مالیات در نظام اجتماعی ـ ‌اقتصادی بین‌المللی، تاكید كرد: این موضوع در بیشتر كشورهای توسعه‌یافته مراعات می‌شود اما در ایران به دلیل آنكه نگاه یكپارچه به موضوعات و مسائل مختلف نداریم، با این قضیه درگیریم. به عنوان مثال در انگلیس هر فرد حق دارد یك خانه برای خود داشته باشد و اگر قرار بر اخذ مالیات باشد، از خانه دوم به بعد مالیات اخذ می‌شود.
وی ادامه داد: اما از آنجا كه این بحث را در ایران نداریم و نظام مالیاتی ما هیچ سنخیتی با رفاه اجتماعی ندارد، موضوع فاصله طبقاتی چه از نظر فقر و غنا و چه از نظر طبقاتی شدن شهرنشینی ایجاد شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه می‌توانیم برای تدوین مالیات بر املاك و مستغلات از یك كارشناس از كشورهای توسعه‌یافته مانند آلمان یا انگلیس برای مشاوره دعوت كنیم، گفت: این كارشناس می‌تواند در طول یكی دو هفته اقامت در ایران همه اطلاعات مربوط به مالیات در كشورهای پیشرفته و نیز اطلاعات مربوط به مالیات در ایران را طبقه‌بندی و احصا كند تا با مقایسه آنها به یك نظام مالیاتی جمعی در این خصوص دست یابیم.
آخوندی خاطرنشان كرد: یكی دیگر از مواردی كه در زمینه مالیات بر درآمدهای مرتبط با مستغلات در انگلیس رایج است، عدم محاسبه بخشی از درآمدی است كه افراد به بانك‌های پرداخت‌ كننده تسهیلات مسكن بابت اقساط خرید مسكن می‌دهند ،به عنوان مثال اگر فردی 2 میلیون تومان درآمد دارد و ماهیانه 500 هزار تومان بابت اقساط تسهیلات خرید رهنی مسكن می‌دهد، پایه درآمدی كه بابت برداشت مالیات بر درآمد از او محاسبه می‌شود، یك و نیم میلیون تومان است نه دو میلیون تومان، در ایران نیز باید از تسهیلاتی كه صندوق پس‌انداز مسكن یكم قرار است پرداخت كند و ماهیانه حدود یك میلیون تومان اقساط بازپرداخت آن محاسبه شده، از درآمد مشمول مالیات كارمندان كسر شده و جزء درآمدهای آنها به حساب نیاید.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص ساماندهی و تأسیس شهرهای جدید سواحل مكران، گفت: در این موضوع چند مسئله حیاتی وجود دارد كه معمولا در گزارشات مربوط به شهرهای جدید سواحل جنوبی كشور لحاظ نمی‌شوند و آن مسئله اقتصادی بودن شهر، تأمین مالی پروژه‌ها و حمل و نقل است، در حالی كه یك سری برنامه‌ریزی‌های انتزاعی برای توسعه این مناطق طراحی می‌كنیم كه دردی از مشكلات آنها درمان نمی‌كند.
وی با اشاره به وجود بندرگاه‌ها و شهرهای قدیمی به عنوان گلوگاه‌های ورود و خروج كالای ایران در دهه‌های گذشته از قبیل لنگه، سیراف، میناب، بستك، خمیر و تیاب، افزود: بعدها كه بندرعباس و بندر شهید رجایی، هاب اصلی تبادل كالای كشور تعیین و ساخته می‌شود، بیشتر این مناطق از سكنه خالی می‌شوند و بندری كه قرار بود منافع ملی ایجاد كند، منافع محلی را از بین برده و كل منطقه را دچار بی‌سامانی می‌كند.
آخوندی با اشاره به پوشش كامل ورود و خروج همه كالاها به كشور از طریق بندرعباس و همچنین وجود ظرفیت خالی در این بندر و اجرای فازهای 2 و 3 توسعه بندر شهید رجایی كه عملا سایر بنادر را از عملیات خارج می‌كند، افزود: باید یك مدل اقتصادی در سواحل جنوبی تعریف كرد كه آیا قرار است این شهرها صنعتی شوند یا صادراتی یا گردشگری یا ترانشیپی یا مجموعه‌ای از اینها؟
وی ادامه داد: به عنوان مثال قرار بود فولاد كاویان در بندرعباس ساخته شود ولی اصفهانی‌ها آن را به مباركه بردند و فولاد مباركه در آنجا راه افتاد كه الآن این وضعیت فاجعه‌ بار اصفهان از نظر زیست محیطی را شاهد هستیم، در حالی كه اگر در سواحل جنوبی بود، شاهد حضور این جمعیت انبوه در شهرهای جنوبی بودیم و یا همینطور موضوع پالایشگاه اصفهان كه قرار بود با توجه به مصرف زیاد آب در كنار سواحل جنوبی كشور ایجاد شود ولی به اصفهان منتقل شد كه آثار زیانبار زیست‌ بومی آن مشهود است.
وزیر راه و شهرسازی با تأكید بر لزوم احیاء و بازآفرینی شهرهای تاریخی ساحلی كشور مانند تیاب، كنگان، دیر و لنگه در طرح‌های توسعه سواحل مكران، اظهار داشت: به نظر من باید در توسعه شهرهای جدید، اولویت به مناطق و شهرهای سكونتگاهی باشد و سپس ایجاد شهری جدید در فاصله‌ای دور در اولویت ساخت و ساز قرار گیرد.
وی با تأكید بر اینكه بانك مسكن باید تیم و مدل اقتصادی توسعه سواحل را طراحی و ایجاد كند و موضوع حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در توسعه شهرهای جدید ساحلی از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطرنشان كرد: اگر از همان ابتدای ساخت شهرهای جدید موضوع ساخت راه آهن و جاده هم در دستور كار قرار می‌گرفت، الآن شاهد این موج گسترده مهاجرت و حاشیه‌نشینی در یكی دو شهر اصلی جنوب كشور نبودیم. به عنوان مثال اگر در هنگام ساخت شهر جدید علوی تونل ارتباطی این شهر به بندرعباس چه از نظر جاده‌ای و چه ریلی ساخته می‌شد، دیگر الآن اینگونه نبود كه یك‌ سوم جمعیت بندرعباس حاشیه‌ نشین و مهاجرانی از شهرهای هرمزگان و یا استان‌های مجاور باشند.
اقتصام(1)1108**1558
۰ نفر