۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۵۴
کد خبر: 81760802
T T
۰ نفر
جستجوگرهاي بومي جاي گوگل و ياهو را نمي گيرند

تهران - ايرنا - مدير اجرايي پروژه ملي موتور جستجوگر پارسي جو گفت: در هيچ كجاي دنيا، جويشگر بومي با هدف پر كردن جاي گوگل و ياهو راه اندازي نمي شود.

به گزارش ايرنا از پروژه ملي موتور جستجوگر بومي پارسي جو؛ اميرعلي خيرانديش افزود: با مطرح شدن پروژه جستجوگر ملي، بسياري تصور مي كنند كه اين جويشگر قرار است جاي گوگل و ياهو را بگيرد به همين خاطر به طور مدام اين موتور با ديگر موتورهاي جستجوگر مقايسه مي شود درحالي كه هدف ما پاسخگويي به نيازهاي بالقوه كاربران در اينترنت است.
وي با بيان اينكه در هيچ كجاي دنيا، جويشگر بومي با هدف پر كردن جاي گوگل و ياهو راه اندازي نمي شود، اظهار داشت: قرار نيست پارسي جو، جاي گوگل را در ايران بگيرد چرا كه پارسي جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال مي كنند و در واقع كاركرد اين دو با يكديگر متفاوت است.
وي با اشاره به اينكه موتورهاي جستجوي بومي در كشورهاي مختلف دنيا، محبوبيت فراواني در سطح جامعه دارند، گفت: اين تجربه در كشورهاي كره جنوبي، چين، روسيه، جمهوري چك و ويتنام با موفقيت همراه بوده و روز به روز با استقبال گسترده تري از سوي مردم رو به رو مي شود.
خيرانديش در تشريح اين محبوبيت تصريح كرد: پرس و جوي كاربران در فضاي وب به سه دسته كلي تقسيم مي شود، اولين اينكه پرس و جوها جنبه دريافت معلومات و اطلاعات متنوع دارند، دسته بعد پرس و جوهايي كه به منظور يافتن يك سايت خاص است و در نهايت جستجوهاي تراكنشي هستند كه براي انجام كاري مشخص و هدفي خاص در راستاي رفع نياز خود انجام مي دهيم و در واقع جستجوها در اين بخش كاربردي هستند و كمتر جنبه اطلاعاتي دارند كه از آن جمله مي توان به دانلودها و خريد اشاره كرد.
مدير اجرايي پروژه ملي موتور جستجوگر پارسي جو گفت: نقطه قوت موتورهاي جويشگرهاي بومي پاسخ دادن به جستجوهاي تراكنشي در قالب سرويس هاي خاص است در حالي كه استفاده كنوني كاربران از گوگل و ياهو جنبه دريافت اطلاعات و پيدا كردن سايت هاي مختلف را دارد.
خيرانديش افزود: به طور نمونه موتورهاي بومي كشور كره جنوبي، 97 درصد از سهم بازار جستجو را در اختيار دارند كه يكي از قدرتمندترين موتورهاي جستجوي كره جنوبي، نيور، 73 سهم از بازار جستجو را در اختيار دارد و مردم براي رفع نيازهايي اعم از خريد، گوش دادن آهنگ، سفر و غيره در قالب سرويس هاي كاربردي متنوع از اين موتور استفاده مي كنند در حالي كه دانشجويان و اساتيد براي پيدا كردن مقالات انگليسي به موتورهاي غير كره اي مانند گوگل مراجعه مي كنند.
وي در ادامه به شرايط كاربران اينترنت در ايران اشاره و اضافه كرد: براساس آمارهايي كه در مورد ضريب نفوذ اينترنت در كشور وجود دارد، ايران داراي بيش از 40 ميليون كاربر اينترنت است كه روزانه در حدود 110 ميليون پرس و جو به موتورهاي مختلف ارسال مي شود كه سهم گوگل حدود 100 ميليون پرس و جو است، درحالي كه در كره جنوبي با 45 ميليون كاربر اينترنت، روزانه 390 ميليون پرس و جو دارد كه موتور 'نيور' 285 ميليون از اين پرس و جوها را پاسخ مي دهد.
خيرانديش افزود: با توجه به اينكه كشور ما و كره جنوبي از نظر آمار كاربران اينترنت تفاوت چنداني ندارند، تعداد پرس و جوها در كره در حدود 4 برابر ايران است كه اين اختلاف بيانگر خلا موجود در پاسخگويي به نيازمندي هاي كاربردي آن ها است و استفاده ما از موتورهاي جستجو در حال حاضر محدود به پرس و جوهاي معلوماتي و اطلاعاتي مي باشد كه اين امكان وجود دارد تا با شكل گيري موتور جستجوگر بومي، به رفع نيازهاي بالقوه كاربران پرداخته شود.
اقتصام(2)9186**1558
۰ نفر