۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۳۳
کد خبر: 81757987
T T
۰ نفر
دیدگاه های علما و شخصیت های سیاسی و مذهبی درباره مذاكرات هسته ای و برجام

اصفهان - ایرنا - مذاكرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با 6 قدرت دنیا به عنوان یكی از مهمترین رخدادهای جهانی در كانون توجه رسانه ها داخلی و خارجی و اذهان عمومی قرار داشته و همچنان در صدر اخبار داخلی و بین المللی است .

در این خصوص و به تناسب اهمیت و فراگیری موضوع ، دیدگاه ها و نظرهای بسیاری مطرح شده كه این نظرات با وجود تنوع در بیان ، در مجموع نشان دهنده اهمیت اصل موضوع و نگرش مثبت به مذاكرات است.
در این میان نظرات و دیدگاه های مراجع، علما و شخصیت های مذهبی و سیاسی به عنوان رهبران و روشنگران فكری جامعه جایگاه خاصی دارد زیرا همواره مورد توجه عموم مردم قرار داشته و در تنویر افكار عمومی نقشی موثر ایفا كرده است.
در این نوشتار مجموعه ای از كلام مراجع، بزرگان و شخصیت های دینی، علمی و سیاسی درخصوص اهمیت مذاكرات هسته ای و برجام از زاویه بین المللی ، منطقه ای و ملی گرداوری و ارائه شده است.
مصادیق :
*** آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: توافق هسته ای ایران با كشورهای غربی پیام آور صلح و امنیت در خاورمیانه است زیرا ایران توانست آنان را به عقل و آگاهی دعوت كند.
آیت الله عبدالله جوادی آملی در خطبه های نماز عید سعید فطر احمدآباد دماوند در جمع نمازگزاران افزود: ایران اسلامی با سرافرازی توانست در مذاكرات هسته ای به آمریكا و دیگر كشورهای غربی نشان دهد كه با جنگ نمی توان به همه دنیا دست یافت و آن را اداره كرد.

*** آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: طرف‌های مذاكرات هسته‌ای بدون این‌كه بخواهند ایران را تبدیل به یك قدرت جهانی كردند، آن‌گونه كه پس از 22 ماه مذاكره كه جزو طولانی‌ترین مذاكرات تاریخ است، نتیجه مذاكرات برای ما منفی نبود.
وی افزود: واقعیتی در جریان هسته‌ای صورت گرفت كه هیچكس نمی‌تواند آن را انكار كند و نباید خیال كنیم كه توافق صد در صد به نفع ما تمام شود.
آیت الله مكارم شیرازی تصریح كرد: در این توافق غرب نیز به دنبال گرفتن امتیازاتی است و درصورتی كه به كیان ما لطمه نزند و از خط قرمزهای ما عبور نكند ایرادی ندارد.
وی صورت گرفتن این توافق را یك پیروزی برای نظام اسلامی برشمرد و افزود: تمام قدرت‌های مهم در یك طرف میز قرار گرفتند و ما به تنهایی در طرف دیگر میز و این مسأله‌ای است كه در تاریخ تكرار نشده است و آن‌ها بدون این‌كه بخواهند ایران را به قدرتی جهانی تبدیل كردند.
آیت‌الله مكارم شیرازی اظهاركرد: یكی دیگر از رهاوردهای این توافق ایجاد اختلاف بین غرب، عربستان سعودی و اسرائیل است و این مسأله نیز در تاریخ سابقه نداشته كه آن‌ها به واسطه این توافق در داخل خودشان دچار اختلاف شده‌اند.

*** آیت ‌الله وحیدخراسانی به زانو درآوردن قدرت‌های بزرگ در مذاكرات هسته‌ای را اقدامی بزرگ و ارزشمند دانست.
این مرجع تقلید در دیدار نهاوندیان رییس دفتر رییس‌ جمهوری اظهاركرد: نیت دولت خدمت به مردم است و در فرصت جدیدی كه بعد از توافق هسته‌ای ایجاد شده، مسیر خدمت باید با درایت ادامه یابد.
وی، تلاش تیم مذاكره كننده هسته‌ای را متعهدانه و هنرمندانه عنوان و تاكید كرد كه هیچگاه دعا برای موفقیت رییس ‌جمهوری و دولت را فراموش نمی‌كند.

*** آیت‌ الله صافی‌گلپایگانی با تقدیر از زحمات هیات مذاكره ‌كننده هسته‌ای گفت: باید با منطق و تعامل همراه با عزّت، چهره رحمانی اسلام را به جهانیان نشان داد.
این مرجع تقلید با تقدیر از رییس‌ جمهوری و هیأت مذاكره‌كننده بخصوص دكتر ظریف، اظهاركرد: این‌جانب این توافق را به ملّت رشید و شریف ایران تبریك می‌گویم و از زحمات تیم مذاكره‌كننده و هیات دولت تقدیر و تشكّر می‌كنم؛ امیدوارم این موفقیت‌ها در خدمت به نظام اسلامی و ملّت عزیزمان بیش از پیش ادامه یابد.

*** آیت الله نوری همدانی ضمن تقدیر از تلاش های تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان، آنچه تاكنون در مذاكرات انجام شده را در مجموع خوب ارزیابی كرد و گفت: نباید اجازه دهیم جامعه دچار دو دستگی شود.
این مرجع تقلید تصریح كرد: ما از تیم مذاكره كننده به خاطر زحماتی كه كشیده اند تقدیر و تشكر می كنیم، دیپلمات های ما افرادی متعهد به لحاظ مبانی انقلابی و اسلامی هستند و در مذاكرات قدرت و منطق اسلام و انقلاب را نشان دادند.

*** آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید با اظهار تأسف از اظهار نظرهای نسنجیده و تنش زا علیه مذاكرات و تیم مذاكره كننده هسته ای، گفت: اینگونه رفتارها مضر، مخرب و به ضرر نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینكه نقد مستدل و خیرخواهانه با تخریب غیر منصفانه و خودخواهانه فرق دارد، خطاب به دكتر ظریف، افزود: گرچه اهانت و هجمه علیه شما و همكاران شما فراوان است، اما توصیه من به شما این است كه همراه با برخورد كریمانه، از كنار اهانت ها و رفتارهای عاری از منطق عبور كنید و با توكل به خداوند، به فعالیت و مجاهدت خود تا اخذ نتیجه نهایی ادامه دهید.
رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بهترین نتیجه و شیرین ترین ثمره مذاكرات هسته ای این بود كه شما به عنوان نمایندگان امین و شجاع ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران توانستید در مقابل همه قدرت های دنیا ایستادگی كنید و با صلابت و شجاعت، پیام حقیقی این ملت را با ظرافت هر چه تمام به جهانیان برسانید و از این جهت، تحسین همگان را برانگیزید.

*** آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسئله مذاكرات هسته ای تصریح كرد: در درجه اول باید از تیم مذاكره كننده تجلیل شود و آن ها انصافا در این راه زحمت كشیده اند.
وی با بیان اینكه این مذاكرات طولانی ترین مذاكرات دیپلماتیك در دوران اخیر بوده است، اظهارداشت: گاهی جلسات 5 تا 6 ساعته ای در این مذاكرات برگزار شد و با زحمت فراوان توانستند به توافقاتی برسند.
آیت الله یزدی ادامه داد: در طول ایام مذاكره رهبر انقلاب مكررا راهنمایی هایی داشتند و خط قرمزهای حساسی را مورد اشاره قرار دادند كه تیم مذاكره كننده مراقب باشد در تعهداتی كه برعهده می گیرد و تعهداتی كه از طرف مقابل دریافت می كند خطوط قرمز رعایت شود.

*** آیت الله جنتی گفت: تیم هسته‌ای زحمات زیاد و شبانه روزی كشیده و حداكثر توان خود را برای موفقیت در این زمینه به كار برده است.
وی حمایت‌های رهبری از تیم هسته‌ای را نشانگر موفقیت این تیم در مذاكرات و پیروزی‌های كشور در برابر سلطه گران خواند.
خطیب نماز جمعه تهران موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خوب در موضوع هسته‌ای را مدیون تلاش دانشمندان این عرصه خواند و گفت: موفقیت‌های در حوزه‌ها رادیو دارو، درمان سرطان و غنی سازی ۲۰ درصد نشانگر این موضوع است كه دانشمندان ایرانی توانسته‌اند موضوع هسته‌ای را با موفقیت به پیش ببرند.

*** آیت الله هاشمی شاهرودی نیز گفت: از مذاكرات هسته ای حمایت می كنیم .
نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری با بیان این كه عقلانیت و واقع گرایی اقتضا می كند كه از مذاكرات حمایت كنیم، گفت: نباید توافق دو مرحله ای در مذاكرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 را بپذیریم.

*** آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی گفت: موفقیت در مذاكرات هسته ای مرهون عنایات حضرت رضا(ع) است؛ دكتر ظریف در اوایل كار به مشهد مشرف شد و ازما حكم خادمی حضرت را خواست.
وی عنوان كرد: در این مذاكرات گروه 1+5 متشكل از رجال و مغزهای سیاسی در مقابل ایران اسلامی قرار گرفتند و تمام سعی تیم مذاكره كننده ما این بود كه در چارچوب مسائل دینی و نقطه نظرات رهبری مذاكرات را آغاز كند و ادامه دهد. این چراغ قرمز ما بوده و هست و با رعایت این اصول و به یاری خداوند موفق شدیم.

*** آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری و رییس حوزه های علمیه كشور گفت: تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان در یك میدان مبارزه در مقابل قدرت های بزرگ جهانی درحال دفاع از حق ملت هستند.
وی در نشست با اعضای ستاد بزرگداشت كنگره یكصدمین سال شهادت رییسعلی دلواری در بوشهر افزود: در این نوع رزم و مبارزه هرچند به ظاهر گلوله ای شلیك نمی شود و توپ و تانكی وجود ندارد اما قدرت منطق، بیان و در نتیجه حقانیت ملت رشید ایران اسلامی در عرصه جهانی نشان داده می شود.

*** آیت الله طباطبائی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: دشمن به دنبال ایجاد دو دستگی در جامعه بوده و اگر كسی به تیم مذاكره كننده اتهامی بزند در مسیر دشمن حركت كرده است.
وی بیانیه سوییس را یك موفقیت برای ایران خواند و گفت: برخی با بی انصافی این بیانیه را نوعی عقب نشینی تلقی كرده اند در صورتی كه عقب نشینی غرب و آمریكا بسیار بیشتر بوده است.
آیت الله طباطبایی نژاد، انصاف را لازمه همدلی و همزبانی دانست و گفت: در این بیانیه عقب نشینی طرف های مقابل كاملا مشهود است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آمریكا كه بدنبال آن بود تا همه پیچ و مهره های هسته ای ایران را باز كند و حتی یك سانتریفیوژ در ایران نباشد از موضع خود عقب نشینی كرد، درحالی كه ما از ابتدا گفته بودیم بدنبال ساخت بمب هسته ای نیستیم.
1339/ 1650
۰ نفر