۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۱۳
کد خبر: 81742057
T T
۰ نفر
وزیر صنعت: حمایت از كمپین نخریدن خودرو ، خیانت به منافع ملی است

تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه به دنبال گران كردن خودروهای داخلی نیستیم، گفت: حمایت ازكمپین نخریدن خودروهای داخلی خلاف منافع ملی است و هر كس این را بگوید ضدانقلاب است چرا كه حمایت از كمپین در شرایط فعلی به هیچ وجه معنا ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز دوشنبه در نشستی خبری به انتظارات مردم برای كاهش قیمت خودروهای داخلی اشاره كرد و اظهار داشت: این انتظار بسیار طبیعی است اما همین كه پس از توافق، قیمت خودروها افزایش نیافت و تثبیت شد به معنای كاهش قیمت است، هرچند باید منتظر ماند كه در آینده چه پیش خواهد آمد.
وی با اشاره به حضور خودروها در پاركنیگ خودروسازان، اظهار داشت: خودروسازان داخلی روزانه بین 4 تا 5 هزار دستگاه خودرو تولید می كنند و این در حالی است كه برای تحویل یك دستگاه خودرو به مشتری یك دوره 15 روزه زمان نیاز است حال با توجه به این موضوع وجود تعداد زیادی از خودروهای تولیدی در پاركینگ ها طبیعی است پس نباید از این موضوع نگران شد.
نعمت زاده اضافه كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال كاهش قیمت و ارزانی است منتهی این موضوع راهكار خود را دارد نه آنكه با ضرر یك كارخانه و فشار آوردن به آن دستور دهیم قیمت های آن را كاهش دهد، البته این در حالی است كه گروه خودروساز سایپا امسال هم دچار ضرر شده لذا نمی توان به آن فشار زیادی وارد ساخت تا قیمت های خود را كاهش دهد.
وی بار دیگر راه اندازی و حمایت از كمپین نخریدن خودرو را خیانتی به منافع ملی عنوان كرد و گفت: این بی انصافی است كه علیه خودروهای داخلی جریان سازی كنیم لذا از رسانه ها می خواهیم كه از خودروسازان داخلی در این شرایط حمایت كنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاكید بر اینكه خودروسازان داخلی مشكل خاصی ندارند و طبق برنامه بلندمدت در فعالیت هستند، افزود: مهمترین سرمایه ما اعتماد مردم است، ما سعی می كنیم همه موارد را اعلام كنیم هرچند این موارد منفی باشد لذا شما كمك كنید عده ای به حق و ناحق فضایی ایجاد نكنند كه تولید ملی از این قضیه ضربه ببیند.
نعمت زاده تصریح كرد: عده ای هم اكنون فضایی ایجاد كرده اند كه خودرو داخلی ارزان شود اما باید اعلام كرد هیچ مسئولی چنین قضیه ای را اعلام نكرده كه خودرو ارزان خواهد شد لذا عده ای هم به این خبرهای نادرست دامن می زنند.
وی با اشاره به نتایج مذاكرات وین، گفت: نتایج این مذاكرات شاید بر قیمت خودروهای خارجی و وارداتی تاثیرگذار باشد اما تولید خودروهای داخلی تابع مسایل داخلی و تورم است و به نظر می رسد چنانچه خودروسازان داخلی قیمت خود را ثابت نگه دارند عملا در حال كاهش قیمت هستند چرا كه با وجود تورم بالا آنها تلاش دارند تا با افزایش تولید و بهره وری به نقطه مطلوب برسند.
نعمت زاده با اشاره به برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان، اظهار داشت: خودروسازان براساس این برنامه تلاش دارند تا برای كاهش هزینه ها و افزایش كیفیت تولیدات خود فعالیت كنند. بنابراین امید داریم پس از عملیاتی شدن توافق وین شرایط تغییر كند.
به گفته وی، تحقق برنامه های خودروسازان كشور پس از رفع تحریم ها و عملیاتی شدن توافق خواهد بود ضمن آنكه ما هم در حال مذاكره با طرف های خارجی هستیم.

** جداسازی وزارتخانه صنعت وبازرگانی منتفی است
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در ادامه ضمن تاكید بر ضرورت ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی، گفت: این ادغام در راستای كوچك سازی دولت و كاهش تصدی گری ها و اعمال سیاستگذاری منسجم تر صورت گرفت.
نعمت زاده افزود: در حال حاضر بحث در زمینه جداسازی این دو وزارتخانه وجود ندارد و با توجه به اینكه یك سوم تولید ناخاص داخلی در این وزارتخانه شكل می گیرد، جامعیت آن می تواند تاثیر بسزایی در روند اجرایی شدن اقدامات داشته باشد.
وی تاكید كرد: دولت برنامه ‌ای برای جداسازی وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی ندارد، چرا كه این ادغام همگام با الگوهای جهانی صورت گرفته و بسیاری از كشورها با ادغام چندین وزارتخانه سعی در تسریع فعالیت های خود دارند.

** تدوین و اجرای طرح رهگیری و شناسه كالا
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از تدوین و اجرای طرح رهگیری و شناسه كالا به منظور جلوگیری از واردات كالای قاچاق به بازار خبر داد و گفت: با انجام جلسات متعدد و بحث های كارشناسی در قالب طراحی دو طرح رهگیری و كد شناسه كالا تلاش خواهیم كرد تا نسبت به شناسایی كالایی كه از مبادی رسمی و غیررسمی وارد كشور شده اند اقدام و از این طریق رهگیری آنها را دنبال كنیم و در این راستا دیروز آخرین جلسه نهایی را با همكاران معاونت اقتصادی و بازرگانی برگزار كردیم.
وی با اشاره به اینكه به دلیل وسعت مرزها و مشكلاتی كه برخی كشورهای همسایه با آن مواجه هستند و كشور ما را نیز متاثر ساخته است به دنبال راهی برای رفع معضل قاچاق به كشور هستیم، تصریح كرد: در حال حاضر شرایط ویژه‌ ای در كشورهای همسایه داریم و از آن طرف در جنوب هم مرز طولانی آبی داریم كه شاهد قاچاق از مبادی مختلف هستیم.
نعمت زاده از صدور بخشنامه و دستورالعملی برای تمام واردكنندگان پوشاك در این وزارتخانه خبر داد و گفت: طی این دستورالعمل تا یك ماه تمام واردكنندگان پوشاك موظفند موجودیت خود را در وزارت صنعت ثبت كنند و در صورت تخلف با آنها برخورد خواهد شد.
وی اجرای این طرح را راهكار خوبی برای كنترل واردات، تولید و نظارت توزیع آن در بازار ذكر كرد و گفت: این طرح آماده است تا در هیأت دولت به تصویب برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تهیه بخشنامه دیگری برای اصناف را مورد اشاره قرار داد و افزود: این بخشنامه هنوز اعلام عمومی نشده اما به اتحادیه‌ها ارسال شده و فروشگاه‌ها طی این بخشنامه مكلف هستند كالایی كه دارند مطمئن باشند تا از مبادی رسمی وارد شده و قاچاق نباشد.

** براساس قانون انتزاع تكلیف مشخص است
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص قانون انتزاع و بلاتكلیفی برخی از صنایع تبدیلی، گفت: قانون انتزاع یكسری تغییراتی را در ساختار دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهادكشاورزی ایجاد كرد ضمن آنكه آیین نامه اجرایی این قانون تهیه و به تصویب رسید و هم اكنون نیز عملی شده است.
نعمت زاده افزود: لیست صنایع تبدیلی كه باید به زیرمجموعه جهاد كشاورزی منتقل شود، مشخص و ابلاغ شده براین اساس تكلیف مشخص و فعالیت ها در جریان است.

** ركود بر صنعت حاكم نیست
وی در خصوص انتزاعی بودن برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح كرد: این برنامه به هیچ عنوان انتزاعی نیست و از سوی دیگر ركود در صنعت وجود ندارد چرا كه آمارها و ارقام این ركود را تایید نمی كنند.
نعمت زاده با بیان اینكه اگر ركودی وجود داشته باشد در حوزه خرید محصولات بادوام است، گفت: در خرید و فروش كالاهای روزمره، فعالیت ها در حال انجام است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توقف فروش خودروهای داخلی را منتفی دانست و اظهار داشت: اگرچه از هدف گذاری فروش خودرو عقب هستیم اما این موضوع به سبب افت قیمت های جهانی است و ارتباطی به مسایل حاشیه ای ندارد.

** دریافت 50 میلیارد تومان یارانه تولید
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه یارانه تولید را حق قانونی این بخش دانست و گفت: این یارانه حق بخش صنعت و معدن است كه ما به جد آن را پیگیری خواهیم كرد.
نعمت زاده افزود: از مبلغ 200 میلیارد تومان یارانه مصوب بخش تولید، تاكنون 50 میلیارد تومان آن دریافت شده كه آن هم به بخش صادرات اختصاص دارد.
وی اضافه كرد: هم اكنون آیین نامه این موضوع تهیه و تدوین شده اما مبلغ آنچنان ناچیز است كه نمی دانیم از كجا باید شروع كنیم.

** از پرداخت تسهیلات به خودروسازان بی‌خبر هستم
نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه در جلسه هفته گذشته وزیر صنعت با برخی از نمایندگان مجلس بحث اعطای تسهیلات به خودروسازان مطرح شده است، گفت:‌ چنین چیزی مطرح نشده و بنده از این موضوع بی‌اطلاع هستم.
وزیر صنعت همچنین از اعطای تسهیلات برای خرید خودرو و لوازم خانگی خبر داد و گفت: قرار بود رئیس كل بانك مركزی این موضوع را در شورای پول واعتبار مطرح كند اما هنوز مطرح نشده اما به طور كلی این كار در مراحل آغازین خود است و در اولین قدم وام خرید خودرو از 7 به 15 میلیون تومان افزایش یافته و خواهش ما این است كه بانك‌ها به اجرا شدن آن سرعت بخشند.
وی همچنین از پرداخت وام ازدواج خبر داد و گفت: تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا امكان خرید لوازم خانگی برای زوج‌های جوان مهیا شود.
اقتصام(3)1574/9314**1558
۰ نفر