نسخه كارشناسان میزگرد ایرنا برای فاصله گرفتن دولت از رسانه داری

تهران - ایرنا - رسانه های بخش خصوصی به دلیل ماهیت غیر دولتی بودن خود می توانند بهتر مسایل و مشكلات جامعه را بیان كنند و از این رو قاطبه كارشناسان ارتباطات بر این باورند كه با كاهش رسانه های دولتی، قدرت مانور و حضور رسانه های غیر دولتی در جامعه بیشتر خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا رسانه های خصوصی هر چند می توانند عمق مشكلات جامعه را مورد كنكاش قرار دهند اما نبود امكانات مالی و سایر حمایت ها از چالش های این بخش محسوب می شود.
اصل 44 قانون اساسی بر خصوصی سازی تاكید دارد اما به نظر می رسد هنوز خصوصی سازی در بخش رسانه به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است.
تاكید بر محدودیت رسانه داری دولت فقط به كارشناسان ارتباطات ختم نمی شود بلكه مسئولان دولتی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آن را از دغدغه های خود می داند.
علی جنتی باتاكید بر ‌اینكه دولت باید از رسانه داری بپرهیزد، افزود: دولت باید از رسانه داری اجتناب كند، امروز شاهد نشریاتی هستیم كه توسط دولت اداره می شود كه باید به تدریج به بخش خصوصی تحویل داده شود و دولت از آنها حمایت كند. خوشبختانه توجه به بخش خصوصی و بالندگی آنها در حال اعمال است و این مساله ادامه خواهد داشت.
وی اظهار كرد توجه به خصوصی‌سازی مطبوعات در اصل 44 قانون اساسی آمده است و به همین منظور تلاش می‌كنیم تا صدور مجوز بخش دولتی را قطع كنیم.

** میهمانان میزگرد ایرنا چه گفتند
حسن محرابی مدیركل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد علی وكیلی رییس انجمن روزنامه های غیردولتی در میزگرد ایرنا باعنوان چالش های رسانه داری دولت گفتند رسانه داری دولت از آسیب های رشد مطبوعات و روزنامه نگاری در كشور است و از این رو باید بخش خصوصی در این زمینه بیشتر فعال شود.
آنان ضمن تاكید بر حمایت دولت از رسانه های بخش خصوصی تصریح كردند كه در كشورهای دیگر دولت برای خود یك خبرگزاری و یك روزنامه دارد و از این رو در كشورما نیز لازم است كه دولت برای بیان عملكردهای خود چنین رسانه هایی در اختیار داشته باشد.

** دولت بجای رسانه داری به حجم انبوه كارها می پردازد
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در این میزگرد به حجم انبوه كارهای دولت دراین دوره اشاره كرد و گفت: با توجه به مشغله فراوان دولت یازدهم دیگر فرصتی برای رسانه داری برای دولت باقی نمی ماند.
حسن محرابی با بیان اینكه كثرت و فراوانی رسانه های دولتی خیلی مناسب نیست، گفت:‌ توجیه آنان از درخواست برای دریافت مجوز رسانه دولتی این است كه درصددند اخبار و اطلاعات مجموعه خود را از طریق نشریه خودشان منتشر كنند كه این هم برای همه دستگاه های موجود عملی نخواهد بود.
وی گفت: بر این باوریم كه رسانه برای انتشار عمومی باید استقلال عمل داشته باشد لذا رسانه ای كه در اختیار یكدستگاه باشد دیگر استقلال و آزادی عمل به ویژه در انتشار اخبار و اطلاعات ندارد و باید براساس مصلحت اندیشی دستگاه مربوطه اقدام به انعكاس اخبار و اطلاعات دستگاه خود كنند.

** شمار نشریات دولتی
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد،در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان اینكه بیش از هفت هزار و 575 نشریه مجوز فعالیت دارند گفت: یك سوم این نشریات دولتی و یا از بودجه عمومی استفاده می كنند.
محرابی اضافه كرد كه با مجموعه اقدامات در نظر گرفته شده در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور مجوزها به كمترین زمان ممكن در صف انتظار رسیده است.
وی از در نوبت بودن یكهزار و 256 درخواست نشریه خبر داد و پیش بینی كرد: تا پایان سال جاری این تعداد به 9 هزار نشریه افزایش یابد.
به گفته وی بر اساس آمار موجود هم اكنون 66 روزنامه به صورت روزانه و عموما به صورت سراسری منتشر می شود كه از این تعداد 18 روزنامه دولتی و یا عموما از بودجه عمومی استفاده می كنند.
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در ادامه با بیان اینكه دستگاه اطلاع رسانی دولتی باید روابط عمومی ها باشند و با ابزاری اطلاعات و اخبار را در اختیار عموم قرار دهند، گفت: آنها می توانند علاوه بر این، از طریق سایر رسانه ها اقدام به اطلاع رسانی كنند.
به گفته وی، در قانون نیز پیش بینی شده اگر دستگاه دولتی در صدد انتشار اطلاعات خود است؛ باید از طریق بولتن داخلی اقدام به این عمل كند كه این نیز (انتشار بولتن داخلی) باید با لحاظ انتشار عمومی نداشته باشد، 48 صفحه باشد، قیمت گذاری نشود و رنگی هم نباشد منتشر شود. پ
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاری های وزارت ارشاد تصریح كرد: هدف از این اقدام ها این است كه هزینه اضافی به دولت تحمیل نشود و یا امور از طریق بخش غیردولتی و خصوصی انجام شود.

** درگذشته نشریات دولتی كمتر داشتیم
محرابی به سابقه چاپ نشریات در گذشته هم اشاره كرد و گفت: در گذشته نشریات دولتی كمتر داشتیم و اكثر نشریات خصوصی اداره می شدند؛ از این رو تعداد نشریات دولتی فعلی قابل مقایسه با گذشته نیست.
وی در ادامه به بودجه های در نظر گرفته شده توسط دولت برای اینگونه نشریات اشاره كرد و گفت: هم اكنون دولت خود یك بودجه از طریق كمك یارانه در نظر می گیرد و بودجه ای نیز توسط ذیحساب های برخی دستگاه های دولتی برای نشریات در نظر گرفته می شود لذا میزان بودجه تخصیص داده شده مشخص نیست.
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در ادامه به برخی چالش های رسانه داری توسط دولت اشاره كرد و گفت: با توجه به حجم انبوه كارهای دولت و مشغله فراوان دولت یازدهم، فرصتی برای رسانه داری برای دولت باقی نمی ماند.

**توجیه درخواست مجوز برای رسانه های دولتی
محرابی با بیان اینكه كثرت و فراوانی رسانه های دولتی خیلی مناسب نیست، گفت: توجیه برخی از درخواست كنندگان دریافت مجوز رسانه و نشریه دولتی این است كه آنها درصددند اخبار و اطلاعات مجموعه خود را از طریق رسانه شان منتشر كنند كه این هم برای همه دستگاه های موجود عملی نخواهد بود.
وی گفت: براین این باوریم كه رسانه برای انتشار عمومی باید استقلال عمل داشته باشد لذا رسانه ای كه در اختیار یك دستگاه باشد دیگر استقلال و آزادی عمل به ویژه در انتشار اخبار و اطلاعات ندارد و باید براساس مصلحت اندیشی دستگاه مربوطه اقدام به انعكاس اخبار و اطلاعات دستگاه خود كند.
به گفته وی، چنانچه روابط عمومی ها فعال باشند و ارتباط خود را با رسانه ها حفظ نمایند و به تقویت این ارتباط فكر كنند، به طور یقین اخبار و اطلاعات خیلی سریع تر در اختیار عموم قرار می گیرد و در این صورت نیازی به نشریه و رسانه مستقل وجود نخواهد داشت.
به گفته محرابی، خیلی ها علت درخواست خود را برای راه اندازی نشریه حمایت و كمك مالی دولتی عنوان كرده و یا بعضا علت درخواست خود را برای راه اندازی نشریات دولتی دریافت یارانه بیشتر و تضمین دار شدن فروش و توزیع نشریه خود عنوان می كنند.

**آسیب استفاده نكردن از نیروهای توانمند
این استاد دانشگاه، استفاده نكردن از كادر و نیروهای متخصص، توانمند و آموزش دیده در این گونه نشریات را از دیگر آسیب ها برشمرد و گفت: به عنوان مثال در نشریات متعلق به وزارتخانه ها عموما كادر رسانه ای آن نشریه را كاركنان خود دستگاه مربوطه به جای كادر حرفه ای و متخصص تشكیل می دهند از این رو حداقل استفاده از اینگونه نشریات می شود و مخاطب خود را رفته رفته از دست می دهند و به ناچار آنها نشریه خود را در داخل مجموعه و یا در جاهای خاص و دستگاه های مختلف توزیع می كنند كه فقط نامی از نشریه وجود داشته باشد.
به گفته محرابی، خیلی از نشریات امروز فقط نامی از آنها هست و وجود خارجی و فیزیكی بر روی كیوسك های روزنامه فروشی از آنها دیده نمی شود.
این استاد دانشگاه عدم استفاده از كادر و نیروهای متخصص و توانمند و آموزش دیده در نشریات داخلی وزارتخانه ها را از دیگر آسیب ها برشمرد و گفت: به عنوان مثال در نشریات متعلق به وزارتخانه عموما كادر رسانه ای آن نشریه را كاركنان خود دستگاه مربوطه بجای كادر حرفه ای و متخصص تشكیل می دهد از این رو حداقل استفاده از اینگونه نشریات می شود و مخاطب خود را رفته رفته از دست می دهند و به ناچار در داخل خود مجموعه و یا در جاهای خاص و دستگاه های مختلف توزیع می كنند كه فقط نامی از نشریه وجود داشته باشد.
به گفته محرابی متاسفانه خیلی از نشریات امروز فقط نامی از آنها هست و وجود خارجی و فیزیكی بر روی كیوسك های روزنامه فروشی از آنها دیده نمی شود.

** راه اندازی سایت به جای نشریه
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به تشكیل منظم كمیسیون انتشارات دولتی هم اشاره و یادآور شد عموم درخواست نشریات به این كمیسیون آمده و مورد بررسی قرار می گیرد كه به بیشتر آنها توصیه می شود بجای راه اندازی نشریه سایت و پایگاههای خبری و اطلاع رسانی ایجاد كرده و از طریق فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار و اطلاعات مجموعه های خود كنند.
وی به راه اندازی و دریافت مجوز توسط خیلی از خبرگزاری ها در كشور اشاره كرد و گفت:‌ متاسفانه هم اكنون خبرگزاری هایی هستند كه مجوز را بنا به دلایلی در گذشته برای انتشار اخبار دریافت كرده اند ولی تحت هیچ شرایطی حاضر به فروش اخبار و عكس نیستند و این جای سوال دارد كه خبرگزاری كه محصولات خود را نمی فروشد چگونه می تواند رعایت هزینه و درآمد را داشته باشد و به بقای خود ادامه دهد.
محرابی در ادامه به برخی آسیب های نحوه انتشار نشریات دولتی و آن دسته از رسانه هایی كه از بودجه عمومی تغذیه می شوند هم اشاره كرد و گفت: در خیلی از آنها ثبات وجود ندارد و صرفا در زمانی خاص و برای فعالیتی خاص مجوز دریافت كرده اند لذا طبق قانون مطبوعات نشریاتی كه بطور مستمر فعالیت نكنند مجوز آنها باطل می شود.
به گفته محرابی متاسفانه خیلی از نشریات امروز فقط نامی از آنها هست و وجود خارجی و فیزیكی بر روی كیوسك های روزنامه فروشی از آنها دیده نمی شود.
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به قانون مطبوعات و تشكل جلسات مستمر هیات نظارت بر مطبوعات هم اشاره كرد و گفت:‌ براساس بند 16 قانون مطبوعات، نشریاتی كه به صورت مستمر منتشر نشوند مجوز آنها باطل خواهد شد.
محرابی به نحوه صدور مجوزها توسط این هیات هم اشاره كرد و گفت: ‌باید رویه ای شود كه به نشریات حوزه های خاص و تخصصی مجوز دولتی داده شود و در حوزه های عمومی به هیچ وجه مجوزی صادر نشود تا از كثرت بی رویه اینگونه نشریات جلوگیری شود.
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین پیشنهاد كرد بجای صدور مجوز نشریه و رسانه می توان مجوز موسسه داد تا از این طریق دست موسسه برای فعالیت های دیگر فرهنگی، هنری و رسانه ای و ... باز باشد.

** اشكال كار
او گفت: ‌اشكالی كه الان وجود دارد اینكه افراد دولتی هم می توانند درخواست راه اندازی رسانه ای كنند در حالی كه كسی كه فعالیت دولتی می كنند دیگر نباید نشریه هم داشته باشد.
محرابی همچنین با بیان اینكه دستگاه های اجرایی می توانند اطلاع رسانی اخبار و اطلاعات خود را از طریق روابط عمومی ها انجام دهند، اظهار داشت: همچنین دستگاه ها می توانند انتشار و اطلاع رسانی اخبار خود از طریق سایر رسانه ها اقدام كنند.
وی در عین حال گفت: امروز با بروز و ظهور شبكه های ارتباطی و به ویژه شبكه های اجتماعی، افراد نیاز خبری و دسترسی به اطلاعات را از این طریق بدست می آورند و لذا رفته رفته نقش نشریات در كشور كم رنگ تر می شود و در نتیجه كثرت نشریات فقط هزینه تراشی است.
مدیر كل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه برگزاری این جلسه را ایده و مقدمه خوبی برای آسیب شناسی بیشتر بررسی چالش های رسانه داری دولت برشمرد و ابراز امیدواری كرد با یك پژوهش، تحقیق به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یابیم.

** خبرگزاری غیردولتی نداریم
محمدعلی وكیلی رییس انجمن روزنامه های غیر دولتی هم در این میزگرد از انحصار خبرگزاری ها سخن گفت و افزود: در كشور ما خبرگزاری غیردولتی وجود ندارد و خبرگزاری ها در انحصار بخش های حاكمیتی هستند درحالی كه نقش خبرگزاری به عنوان منبع خبر باید باشد و حد فاصلی میان خبر، منبع خبر و مصرف كننده یعنی روزنامه ها باشد ولی این فاجعه است كه شكافی ایجاد شده و اخبار و اطلاعات مطبوعات خصوصی در یك دایره بسته منتشر می شود.
به گفته وكیلی این موضوع به فرهنگ ذائقه مدیریتی كشور مربوط می شود و ارتباطی به اصولگرایی و یا اصلاح طلبی هم ندارد.
وی افزود: همه بخش های حاكمیتی نگاهی بولتنی به رسانه دارند و با رسانه بخش خصوصی ارضاء نمی شوند و لذا به جای این كه با رسانه های خصوصی صحبت كنند، ترجیح می دهند تا حرف خود را به شكل دستوری و در قالب یك وظیفه تشكیلاتی در یك رسانه با هویت سازمان خود انجام دهند.
رییس انجمن روزنامه نگاران غیردولتی این كار را بر خلاف اصل توسعه رسانه و بر خلاف اصل 44 قانون اساسی دانست و گفت: ما رسانه را شاخص و شرط توسعه می دانیم و رسانه ای كه شرط توسعه محسوب می شود، باید برآیند افكار عمومی و حرف ملت و نه پژواك سخنان رسمی دولت باشد، به ویژه این كه رسانه ملی به صورت انحصاری است و به صورت یكطرفه عمل می كند.

* فقط یك خبرگزاری و روزنامه دولتی
وی تاكید كرد: در همه كشورها یك خبرگزاری دولتی و یك روزنامه دولتی وجود دارد و در كشور ما نیز ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی نظام و روزنامه ایران به عنوان روزنامه دولت این نقش را ایفاء می كند و به نظر بنده حتی یك رسانه مكتوب دولتی و 10 رسانه بخش خصوصی در كشور وجود داشته باشد، باز هم آن رسانه دولتی توازن نیروی انسانی و توازن منابع را برهم می زند.
وكیلی با اشاره به تفاوت امتیازهای رسانه های بخش خصوصی و بخش دولتی گفت: رسانه دولتی منابع بی شماری دارد و لذا امكان رقابت یكسان نیروی انسانی میان رسانه های دولتی و بخش خصوصی بوجود نمی آید، چه رسد به این كه یك سوم رسانه های مكتوب ما دولتی هستند.
وی افزود: روزنامه های بخش خصوصی نیروها و افراد را جذب می كند تا پس از كسب تجربه به قدرت می رسند و آنگاه این افراد بدون رعایت گرایش های سیاسی، ترجیح می دهند تا در روزنامه های دولتی كار كنند و لذا هر روز شاهد نحیف تر شدن بدنه روزنامه های بخش خصوصی و فربه تر شدن روزنامه های بخش دولت هستیم.
این كارشناس حوزه رسانه پیش بینی كرد: چرخه بسته اطلاع رسانی خبرگزاری ها به مرور زمان قدرت مانور بخش خصوصی را تضعیف خواهد كرد و انگیزه سرمایه گذاری در بخش خصوصی را كاهش خواهد داد.
وی از ریسك امنیتی در رسانه های بخش خصوصی به عنوان یكی دیگر از تفاوت های رسانه های دولتی با این رسانه ها یاد كرد و گفت: خطانمایی و یا خطای واقعی در رسانه خصوصی غیرقابل اغماض است ولی در رسانه دولتی و شبه دولتی با اتكا به تجارب مختلف و موارد بسیار، كاملا قابل اغماض است.
وكیلی با بیان این كه تبعیض فقط در منابع نیست بلكه در ضریب امنیت شغلی نیز تاثیرگذار است، افزود: میزان كارایی قلم را آستانه آرامش شغلی خبرنگاران تعیین می كند و كار قلم نیز تابع مجموعه تغییرهاست كه یكی از آنها شرایط روحی روانی صاحبان قلم یعنی خبرنگاران است و لذا میزان سطوح برخوردها با بخش خصوصی قابل مقایسه با بخش دولتی نیست.
وی از علی جنتی نه به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا اگر ذره ای حس مسوولیت نسبت به آینده رسانه دارد، عدم توازن موجود میان رسانه های بخش خصوصی و بخش دولتی را كه به تبعیض منتهی شده، برهم زند.

* رسانه، پژواك اظهارات مسوولان است
مدیر مسوول روزنامه ابتكار معدل رسانه ای كشور را نسبت به سایر كشورها چه در شمارگان و چه در كاركرد حوزه های مجازی پایین دانست و گفت: متاسفانه ما رسانه را به عنوان آینه افكار عمومی تلقی نمی كنیم و رسانه در كشور ما پژواك اظهارات مسوولان است.
وی با طرح این سوال كه چند درصد روزنامه ها را نقل قول مقامات عالی كشور تشكیل می دهد، گفت: در روزنامه ها بیش از هرچیز می بینیم كه فلان وزیر وعده داده و فلان مقام آمار ارائه كرده است و فقط ستونی را به حرف های مردم به صورت مختصر آورده ایم.

* امید به دولت تدبیر و امید برای حمایت از رسانه
وكیلی چنین وضعی را مطلوب رسانه ها ندانست و گفت: هیچ دولتی مانند دولت یازدهم كه شعارهای آن تقویت بخش خصوصی و كوچك كردن دولت است، نمی تواند این وضعیت را تغییر دهد و اگر دولت حجت الاسلام روحانی كاری انجام نداد و به سخنان تریبونی اكتفاء كرد، باید فاتحه رسانه را بخوانیم.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا كه رفع موانع قانونی می تواند به رفع این مشكل منجر شود، گفت: مشكل ما مشكل قانون نیست و قانون مطبوعات نیز ناظر به بخش خصوصی است و حتی در بخش حمایت ها از یارانه سخن گفته است.
رییس انجمن روزنامه نگاران غیردولتی تاكید كرد: فلسفه یارانه در قانون مطبوعات كمك به رسانه های ضعیف است و دولت نباید به دولت یارانه دهد و لذا معتقدم نگاه قانونگذار به بخش خصوصی بوده است.
وی همچنین گفت: رسانه بخش خصوصی نمی تواند در یك دولت اقتصادسالار رشد كند و اگرچه اراده قانون، تقویت بخش خصوصی است ولی عملكردها طبق قانون نیست و لذا گاهی می بینیم كه برای یك رسانه دولتی به اندازه تمام یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حداقل تیراژ و كمترین تاثیرگذاری فرهنگی هزینه می شود.
وكیلی اضافه كرد: مشكل ما در طول سال ها فهم فرهنگی از كاركرد رسانه بوده است. چون ما فهم بولتنی از رسانه داریم و ظرفیت انتقادپذیری هم نداریم.

**دولت برای تقویت رسانه های بخش خصوصی اهتمام ورزد
رییس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه‌ غیردولتی گفت: دولت با توجه به شعارهای انتحاباتی خود نسبت به حمایت از رسانه های بخش خصوصی اهتمام ورزد.

محمدعلی وكیلی روز یكشنبه به همراه مدیركل مطبوعات و خبرگزاری وزارت ارشاد در میزگرد چالش های رسانه داری دولت با بیان اینكه وقتی دولت اعلام می كند كه سیاست این دولت بنگاه داری و رسانه داری نیست اولین سوال اینگونه مطرح می شود كه پس در این صورت دولت باید ابتدا زیرمجموعه های خود را كنترل كند.
وی در پاسخ به این پرسش كه راه حل چالش های پیشروی دولت در بحث رسانه داری چیست، گفت: اولین راه حل این است كه دولت تكلیف رسانه های دولت ساخته را روشن كند. حداقل برای جلوگیری از هدر دادن منابع دولتی تكلیف رسانه های دولتی باید هرچه زودتر معلوم شود.
وی افزود: این نیاز به قانون ندارد نیاز به اراده مدیریت دارد. اگر دولت در رویكردهایش توسعه رسانه های دولتی نیست خود این وضع كنونی كه نابهنجاری است را برطرف كرده و به وضعیت به هنجار بازگرداند.

**رسانه های فرادولتی
وكیلی اظهارداشت: در مقابل برخی رسانه ها در اختیار دولت نیستند ولی حتی پاسخگوی دولت هم نیستند. رسانه هایی داریم كه خود را فرادولتی می دانند و به نظارت دولت هم وقعی نمی گذارند. آنجا توقع نیست كه دولت تكلیف آنان را روشن كند و باید دولت منابع در اختیار را به سمت رسانه های بخش خصوصی هدایت كند.
وی تصریح كرد: منابع محدود در اختیار دولت نباید برای رسانه هایی كه سیاست دولت را رعایت نمی كنند ،‌ هدایت شود .

**یارانه و منابع دولتی به بخش خصوصی اختصاص یابد
رییس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه‌های غیردولتی راه حل دوم خروج رسانه داری دولت ، اظهارداشت: منابع در اختیار دولت با اولویت به رسانه های بخش خصوصی اختصاص پیدا كند. البته یك كارهایی از سوی دولت برای این دسته رسانه ها شده و در این راستا یارانه های مستقیم رسانه های دولتی را حذف كرده اند.
وی افزود: اما متاسفانه دولت برای جبران این منظور به شكل دیگر از رسانه های دولتی حمایت كرده كه چند برابر یارانه حذف شده آنان برای این رسانه ها سودآور است. از جمله بیمه خبرنگاری و ‌طرح اشتراك آگهی های دولتی كه با توجه به درآمدهای بالای آن مشاهده می شود كه این سیاست دولت نسبت به حذف مستقیم یارانه رسانه های دولتی چندان كارساز نبوده است.
وكیلی ادامه داد: بنابراین دومین راهكار در برطرف كردن چالش های پیشرو در زمینه رسانه داری دولت این است كه منابع در اختیار دولت به بخش غیردولتی واگذار شود ،‌ چرا كه واگذاری منابع به بخش دولتی طبق قانون مطبوعات اصولا خلاف است.

**دولت كنونی جاپای دولت گذشته نگذارد
وكیلی راهكار سوم برای برطرف كردن چالش پیش روی رسانه داری دولت گفت: دولت نباید جاپای دولت پیشین بگذارد.
وی اظهارداشت: در دولت گذشته در بخش مطبوعات یك غلط فاحش صورت گرفت كه این انحصار نانوشته را نوشته كرد و انحصار منابع و آگهی های دولتی را به مدت دوسال در اختیار روزنامه ایران قرارداد و رسانه ها طی این مدت جنگیدند تا این خط رسمی كه از سوی دولت نهم و دهم ترسیم شده بود ، برداشته شود.
وی اظهارداشت: در دولتی كه 80 درصد كنش های آن اقتصادی است وقتی بخشنامه شود كل آگهی های حاصل از بخش دولتی باید برود برای روزنامه ایران ، مشاهده می شود كه چه فاجعه ای درست می شود یعنی 80 درصد سبد آگهی كشور به یك روزنامه دولتی تعلق گیرد.

**انتظار از دولت روحانی
رییس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه‌های غیردولتی گفت: از دولت آقای روحانی انتظار است كه در این زمینه جاپای دولت گذشته نگذارد و این خطا را تكرار نكند، در مواردی متاسفانه این خطا تكرار شده و شبهه بخشنامه ای مشابه آن بخشنامه دولت گذشته صادر شده كه زیبنده دولت و شعار دولت یازدهم نیست.
وكیلی توضیح داد،: دولتی كه به دنبال كوچك شدن و خارج كردن انحصار از بخش های دولتی است و معتقد به واسپاری كارها به بخش خصوصی است ،‌ این كارها به هیچ وجه صحیح نیست و باید به دنبال تقویت بخش خصوصی باشد.

** انحصار سازی مطبوعات و رسانه متوقف شود
وی گفت: سومین راهكار پیش روی دولت در این زمینه این است كه این نوع كارهای انحصارساز از طریق دولت انجام نگیرد و دولت در این كه انحصار را بردارد و به نوعی بشكند ، در این مسیر پیشقدم شود. چراكه این كارها نشان می دهد ما اراده ای بر تقویت رسانه نداریم ، بلكه در مقابل اراده بر تضعیف حوزه رسانه است.

** آخرین راهكار برای خروج از چالش رسانه داری دولت
وكیلی افزود: آخرین راهكار دولت دراین خصوص این است كه بالاخره شورای هیات نظارت بر مطبوعات كارش نظارت بر مجوزها نیز است و می تواند در صدور مجوزها تجدید نظر كند و دوم اینكه این هیات می تواند جلوی صدور مجوزها را با نظارتی های قوی و دقیق خود حتی وجود رگه های رانت رسانه ای بگیرد.
رییس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه‌های غیردولتی در پاسخ به این پرسش كه اگر یك رسانه دولتی از تحت پوشش دولت خارج شود چه وضعیتی برای آن رسانه پیش خواهد آمد ، گفت: طبیعی است این دسته رسانه ها به سمت فرمول بخش خصوصی حركت خواهند كرد و خود به خود یك رقابت سالم در بین این حوزه اتفاق خواهد افتاد.
وكیلی گفت: در این رابطه اگر رسانه هایی كه از بخش دولتی جدا شده و به سمت بخش خصوصی گام بردارند از مزایای این بخش نیز بهره مند خواهند شد .
فراهنگ 1355** 1003** 1417** 1569