۲۷ مرداد ۱۳۹۴،‏ ۱۱:۱۳
کد خبر: 81723918
۰ نفر
احداث شهرك گردشگري لرستان در كنار سد ايوشان

سايت خبري لرنا لرستان در مطلبي با عنوان احداث شهرك گردشگري لرستان در كنار سد ايوشان نوشت: قرار گرفتن در فاصله تقريبا مساوي بين سه شهر بزرگ لرستان؛ خرم آباد، بروجرد و دورود كه داراي بيشترين جاذبه ­هاي گردشگري مي باشند، از جمله مهمترين مزيت هاي منطقه ايوشان است.

درادامه اين مطلب آمده است: يكي از راه هاي جذب و نگهداري گردشگران احداث شهرك­ هاي گردشگري است كه امكانات رفاهي و تفريحي لازم براي اقامت گردشگران را فراهم مي­كند تا آن ها بتوانند چند روزي را بدور از هياهوي شهري با آرامش سپري كنند و در عين حال دسترسي به جاذبه­هاي گردشگري با كوتاه­ترين مسيرها ميسر باشد. مثلا در استان اردبيل شهرك گردشگري سرعين و در مشهد شهرك پديده و در كيش پديده كيش به خاطر داشتن يكي دو جاذبه گردشگري در جذب ميليون­ها گردشگر موفقيت­هاي بزرگي كسب كرده ­اند. ضروري است كه استان لرستان با وجود ظرفيت­هاي فراوان طبيعي و تاريخي در راستاي معرفي اين استعداد ها و رونق صنعت گردشگري قدم بردارد.
محل احداث شهرك گردشگري
منطقه سد ايوشان با توجه به دلايل زير از مناسب­ ترين نقاط استان لرستان براي احداث اين شهرك گردشگري است.
1-با توجه به رونق صنعت گردشگري در فصل تابستان، اين منطقه يكي از بهترين و خنك­ترين مناطق استان مي­باشد
2-قرار گرفتن در كنار جاده سراسري تهران - خوزستان، همچنين فاصله اين شهرك تا ايستگاه راه آهن قارون نيز كمتر از 12 كيلومتر است و بخشي از اين مسير آسفالته است (از قارون تا چم­چيت) بقيه مسير از چم­چيت تا سد ايوشان حدود هشت كيلومتر بصورت جاده شني است.
3-قرار گرفتن در فاصله تقريبا مساوي بين سه شهر بزرگ لرستان يعني خرم آباد، بروجرد و دورود كه داراي بيشترين جاذبه­هاي گردشگري مي باشند. همچنين فاصله اين شهرك گردشگري تا مرز اليگودرز كمتر از 15 كيلومتر است.
4-قرار گرفتن در نزديكي جاذبه­ هاي عمده گردشگري لرستان همچون:
•سد ايوشان و چشمه­ هاي اطراف
•كوه ازگنه، قارون، پريز، اشترانكوه
•نزديكي به جنگل­ هاي انبوه بلوط قارون و چم­چيت و طبيعت وحشي و بكر منطقه
•رودخانه ­هاي سزار، گهررود و گوركش كه در منطقه چم­چيت يعني فاصله هشت كيلومتري سد ايوشان تلاقي مي­كنند.
•دسترسي به درياچه گهر از مسير چم­چيت -دره نگاه– درياچه گهر
•مسير دسترسي به آبشار بيشه از جاده چم­چيت – بيشه و آبشارهاي آب­گرمه و ادامه اين مسير به سمت شهر سپيددشت و امكان اتصال به سد بختياري، آبشار تله­زنگ، آبشار نوژيان، آبشار گريت، و غار ماهي­كور و جايگاه سمندر لرستان؛ هم اكنون جاده چم­چيت – بيشه – سپيددشت بصورت خاكي و شن­كوب است.
•غارهاي عظيم طبيعي و تاريخي منطقه نظير غار منو چم­چيت، غار گوركش، غار محمدخان قاجار در روستاي خرستر، غار گاومير در روستاي اسلام­ آباد و غار علي نقي در روستاي سيل­ رضا و غار پريز و چاه ­هاي دوازده­ گانه پريزكوه
•چشمه وقت­- ساعت كه يك ساعت بسيار پر آب و يك ساعت كاملا خشك است
•امام زاده پيرعبدالله در روستاي امارت و روستاي گردشگري تي در ابتداي دره نگاه
•امكان اتصال به جاده سپيدددشت-شول­ آباد-اليگودرز كه هم اكنون آسفالته است و دسترسي به آبشار چكان، آبشار آب­ سفيد، رودخانه زز و ساير رودخانه­ ها و چشمه ­هاي اليگودرز
•وجود بزرگترين قطب پرورش ماهي سردآبي (قزل­آلا) كشور در منطقه عمارت چم­چيت
•امكان اتصال و كوتاه نمودن مسير تمام جاذبه­هاي گردشگري از ايستگاه راه آهن قارون تا تله­ زنگ و سد بختياري براي بازديد گردشگران
•نزديكي به مركز استان و آثار تاريخي و طبيعي خرم ­آبادهمچون قلعه فلك­ الافلاك و پل­ هاي تاريخي
خصوصيات شهرك گردشگري لرستان
زيرساخت­هاي اين شهرك از جمله آب، برق و گاز و خيابان­ كشي توسط بخش دولتي فراهم گرديده و سپس املاك در اختيار سرمايه­گذاران بزرگ و كوچك جهت احداث هتل­ها و هتل­آپارتمان­هاي كوچك قرار گيرد.
همچنين بخش دولتي بايد امكانات شهري و رفاهي زير را فراهم نمايد: فضاي سبز، كمپ ورزشي، سالن­هاي ورزشي، پارك بازي كودكان، سالن­هاي آمفي­تئاتر و كنفرانس و بازارچه كه خود شامل قسمت­هايي همچون صنايع دستي، سوغاتي­ هاي استان و ميوه ­جات، حبوبات و لبنيات استان، پوشاك استان، غذاهاي محلي، گياهان دارويي و فصلي استان و ساير نيازمندي­ هاي گردشگران است.
همچنين در اين شهرك بايد تنديس و بناهاي يادبودي از بزرگان و اساطير استان نظير آيت­الله بروجردي، بحرالعلوم، شهيد كشوري، شهيد صارمي، استاد شهيدي، استاد زرين­كوب، مهرداد اوستا و بزرگان موسيقي همچون فرج علي­پور، شاه­ميرزا مرادي، استاد سقايي و ورزشكاراني همچون ميراسماعيلي و غيره و ساير اساطير لرستان و شايد قوم لر ضمن معرفي آثار در آن نصب شده باشد.
جاده گردشگري
از ويژگي­ هاي اين طرح اين است كه راه­هاي اتصال شهرك گردشگري به تمام جاذبه­ها تقريبا آماده است و بعضا نياز به آسفالت دارد. مثل جاده اتصال سد ايوشان به جاده سراسري تهران خوزستان آسفالته است. مسيرشهرك تا چم­چيت و ايستگاه راه آهن قارون فقط نياز به آسفالت دارد. از دورود تا چم­چيت آسفالت است و از چم­چيت تا بيشه فقط نياز به آسفالت دارد. از بيشه تا تله­زنگ بيشتر مسير بصورت جاده خاكي است و فقط نياز به آسفالت دارد و قسمتي از مسير (ايستگاه چم­سنگر تاايستگاه كشور) هم نياز به احداث جاده است. ضمن اينكه در اين مسير شاخه­هايي آماده و آسفالت شده از بيشه به خرم آباد، سپيددشت به خرم آباد و سپيددشت به شول­آباد و اليگودرز وجود دارد و كار زيربنايي را آسان نموده است و آبشارهاي نوژيان و آبشار گريت و غار ماهي­كور و جايگاه سمندر لرستان و آبشار چكان كه در شعاع نزديك اين جاده قرار دارند با جاده­هايي آماده به اين مسير متصل هستند. لكن تكميل جاده از دورود تا تله­زنگ و سد بختياري كه از كنار شهرك گردشگري ايوشان مي­گذرد به جهت از بن بست خارج كردن تمام جاذبه­هاي گردشگري و روستاهاي مسير و شهر سپيددشت امري ضروري است.به عنوان مثال هم اكنون جاده خرم­آباد به آبشار بيشه بن­بست است، اما با آسفالت كردن مسير جاده خاكي از بيشه به سمت چم­چيت و اتصال آن به شهرك گردشگري اين مسير از بن­بست خارج مي شود و گردشگراني كه از آبشار بيشه ديدن مي كنند مي توانند از دو مسير ديگر به مسافرت خود ادامه دهند.
با توجه به اينكه اين طرح عظيم مستلزم هزينه­هاي زيادي مي­باشد، ضرورتا لازم نيست كه اين طرح يك يا دوساله باشد بلكه مي تواند به صورت برنامه­اي هدفمند و آينده­نگر جهت توسعه صنعت گردشگري در استان لرستان باشد.
منبع:سايت خبر لرنا