۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰
کد خبر: 81723778
T T
۰ نفر

مانتوها هر روز كوتاهتر از ديروز

۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰
کد خبر: 81723778
مانتوها هر روز كوتاهتر از ديروز

ايلام - ايرنا - نشاني مغازه را كه گرفتم عصر روز گرم تابستاني و در شلوغي جمعيت بازار خودم را به آنجا رساندم؛ مقابل مجتمع تجاري كه رسيدم خيالم راحت شد بالاخره از اينجا حتما مانتو مورد نظرم را پيدا مي كنم.

به گزارش ايرنا، مغازه، طبقه دوم يك مجتمع تجاري، بعد از اينكه به طبقه اول نگاهي كوتاه انداختم با اطمينان از خريد، پله ها را تند بالا رفتم، مغازه هاي متعدد مانتو فروشي جلوي چشمانم رديف شدند.
مانتو سرايي با ويترين آبي توجهم را جلب مي كند، وارد مغازه كه مي شوم خانمي بزك كرده با پوشش به اصطلاح مانتو كه از جنس هاي موجود مغازه است و بيشتر شباهت به بلوز دارد، جلو مي آيد و با خوشرويي وانمود مي كند قصد كمك كردن و مشاركت در انتخابم را دارد.
وقتي مي شنود قصد خريد مانتويي بلند يا حداقل تا زير زانو را دارم با تعجب جواب مي دهد: تمام مشتري هاي ما دنبال مانتو كوتاه هستند، نه خانم مانتو بلند زياد نمي ياريم چون رو دستمون مي مونه.
اين اولين مغازه است كه رفتم، نا اميد نشدم و وارد دومين مغازه كه مي شوم در دلم رحمت به مانتوهاي مغازه اولي مي فرستم كه حداقل كوتاه بودند ولي اينقدر چسبان و تنگ نبودند يا تعدادي از آنها حداقل آستين هاي بلند داشتند.
صاحب مغازه اين بار آقاست كه به احترام من مشتري بلند مي شود؛ نگاهي كه به مانتوها مي اندازم با تعجب مي بينم بلندترين مانتو چيزي نهايت 70 سانتي متر است با آستين هايي كوتاه؛ وقتي متوجه مي شود قصدم خريد مانتويي بر خلاف موجودي مغازه اش است با خونسردي پاسخ مي دهد «تمام مانتوها همينه» و منم با عذرخواهي مغازه را ترك مي كنم.
هاج و واج به ويترين مغازه هاي اين مجتمع تجاري نگاه مي كنم كه مانكن ها، آنها را از مانتوهايي رنگارنگ كه همه كوتاه و تنگ و آستين كوتاه هستند پر كرده و موج خريدهاي مردم را متوجه مي شوم كه چقدر اين مانتوها بين آنها محبوبيت دارد و فقط توي ذهنم اين سووال را مرور مي كنم كه واقعا اينها آب رفته اند؟
مغازه بعدي با دختري همراه مي شوم كه به اتفاق مادرش براي خريد مانتو آمده است؛ با هم رگال مانتوها را برانداز مي كنيم، مادرش كه معلوم است از سختگيري دختر در خريد حسابي كلافه و خسته شده با اجازه فروشنده روي صندلي مي نشيند تا نفسي تازه كند و دختر همچنان غرق در جست وجو براي خريدن مانتو مورد نظرش است.
بعد از گذشت چند دقيقه دختر مانتويي كوتاه بر مي دارد و به اتاق پرو مي رود؛ وقتي مادرش را صدا مي زند من تنها مشاجره آنان را مي بينم و تلاش بي فايده مادر خسته براي منصرف كردن دخترش از خريد.
هر چقدر مادر با زبان نرم و محبت قصد دارد دختر را از خريد مانتو آستين كوتاه كه دو دكمه آن را از تنگي به سختي بسته منع كند فايده ندارد و نهايت با پرداخت 150 هزار تومان براي يك مانتو كه شايد كمتر از يك متر هم پارچه نبرده، تسليم اصرار دختر مي شود.
من همچنان سرگردان براي خريد يك مانتو مناسب هستم و وارد مغازه بعدي ميشوم در كنار حجم مشتري ها بالاخره يك مانتو بلند پيدا مي كنم و فروشنده كه مي خواهد مرا براي خريد آن ترغيب كند مي گويد: يه بار بپوشي و بشوري آب ميره اصلا نگران بلنديش نباش اينقدر كوتاه مي شه كه جلوي دست و پاتو نگيره و منم تنها سكوت رو بر همه صحبتهاش و توضيحات عجيب و غريبش ترجيح مي دم.
بعد از رفتن به چندين مغازه در طبقه سوم مجتمع كلافه از گرما و پيدا نكردن لباس مورد نظر به آخرين مغازه كه مي رسم با نااميدي وارد مي شوم، بالاخره يك مانتو نه بلند بلكه به نسبت بلند را بناچار مي خرم.
من هم كه هميشه در زندگي به واسطه شغلم دنبال سوژه هاي اجتماعي هستم مانتوهاي كوتاه را سوژه مثبت گزارشي مي بينم و سر صحبت را با فروشنده بعد از پرداخت بهاي مانتو باز مي كنم.
فروشنده در حاليكه يك مانتو با قيمت نجومي روي مانكن مرتب مي كند دو سنجاق از لاي دندانهايش بيرون مي آوردو بعد از كشيدن و تنگ كردن مانتو تن مانكن، آن را در ويترين جا مي دهد؛ از قيافه خسته اش معلوم است مدت زيادي سرپا بوده و براي چند دقيقه اي روي صندلي مي نشيند كه به قول خودش خستگيش در بره.
وقتي از او مي پرسم چرا همه مانتوها كوتاه هستند و مانتو بلند خيلي كم پيدا مي شود، جواب مي دهد: شما جزو محدود مشتري هايي هستيد كه مانتو بلند مي خوايد، اينجا خيلي كم، كسي دنبال مانتو بلنده و بيشتر خانم ها به خصوص دخترهاي جوان دنبال مانتوهاي كوتاه هستند.
فروشنده آب داخل ليوان پلاستيكي رو بعد از تعارف كردن به من تا نصفه قورت مي دهد و مي گويد: مانتوهايي كه براي ما ارسال مي شه همگي از خارج استان هستند و ما مجبوريم مطابق سليقه مشتري درخواست جنس و مدل كنيم.
وي گفت: متاسفانه چون ايلام طراح لباس خوب نداره همه مراحل طراحي و دوخت مانتوها از خارج استان انجام مي شه و ما فقط واسط فروش هستيم و هيچ دخل و تصرفي تو طراحي آنها نداريم.
من در ذهنم تنها ايلام دهه 70 را مرور مي كنم كه مغازه هايش از مانتوهاي بلند و گشاده پر بود ولي امروز ويترين همين مغازه ها بنا به عللي كه معلوم نيست اسمش تهاجم فرهنگي باشه يا شيوه نامتعارف طراحي داخلي لباس از مانتوهايي پر شده كه هر روز كوتاهتر از ديروز مي شوند.
*** تنوع طرح مانتوهاي كوتاه علت اقبال مشتري ها
زهرا محمدي يكي از بانواني است كه انتخابش به خريد يك مانتو كوتاه قرمز رنگ منجر شده و تنوع رنگ و طرح مانتوهاي كوتاه را علت اصلي رغبت بانوان براي خريد اينگونه مانتوها عنوان مي كند.
وي مي گويد: از طرفي پوشيدن مانتوهاي كوتاه با توجه به اينكه پوشش بيشتر بانوان شده براي بسياري از بانوان عادي شده و مغازه داران در اين زمينه متناسب با نياز مشتري مغازه هاي خود را تجهيز مي كنند.
وي رواج مدگرايي را از ديگر علل تمايل به خريدن اينگونه مانتوها عنوان كرد و گفت: بيشتر طرحهاي زيبا بين مانتوهاي كوتاه بوده و مانتوهاي بلند بيشتر ساده و به دور از هرگونه طراحي جذابي هستند.
اما يكي ديگر از بانوان ايلامي معتقد است: اگر اينگونه مانتوها در بازار نيايند مردم نيز مجبور به خريد نشده و در نهايت مدلهاي متعارف را مي خرند.
سمانه عليدادي مي گويد: مانتوهاي كوتاه امروزه به راحتي در جامعه از سوي بسياري از بانوان خريداري مي شوند چرا كه 90 درصد حجم مغازه ها را اينگونه مانتوها تشكيل مي دهند.
به گفته وي، اگر مانتوهاي بلند نيز با طراحي هاي سنتي و ايراني با قيمت مناسب وارد بازار شوند بدون شك به تدريج مردم به سمت اين مانتوها براي خريد ترغيب خواهند شد.
*** استفاده نكردن از طرح هاي ايراني در توليد پوشاك و مانتوها
مدير انجمن طراحي لباس استان ايلام در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: طراحي لباس در كشور مساله اي نوپاست و بسياري از مراكز توليدي كشور كار طراحي لباس را به دست طراحان ايراني نداده بلكه با كپي برداري از طرح هاي غير ايراني لباس هاي مورد نظر را توليد و به اسم جنس خارجي به فروش مي رسانند.
طيبه فلاحي با بيان اينكه بيشتر طرح هاي مانتوهاي موجود در بازار غير ايراني هستند، تاكيد كرد: اگر چه برگزاري جشنواره ها و نمايشگاه لباس هاي ايراني و اسلامي در سال هاي اخير موجب شده همكاري و تعامل توليدي ها با طراحان و طرح هاي ايراني اندكي بيشتر شود ولي متاسفانه تفكر اينكه طرح هاي لباس ايراني قديمي و سنتي است در برخي مراكز توليدي همچنان حاكم بوده در حاليكه بسياري از اين طراحان امروزه حرفه اي تر شده اند.
وي اظهار كرد: بيشتر مراكز توليدي لباس در استان براي مدارس يا لباس فرم برخي فروشگاه ها و مراكز خدماتي كار كرده و در توليد مانتو و ساير البسه از ايده طراحان ايلامي استفاده نمي كنند.
فلاحي با بيان اينكه اكنون 60 طراح لباس از دانشجو و استاد در اين انجمن عضويت دارند، برگزاري نمايشگاه ها و جشنواره ها را در معرفي دستاوردها و خلاقيت طراحان لباس در اين استان و سطح كشور مهم دانست.
*** طرح هاي غير ايراني مورد پسند مشتري ها
جميله اردنه صاحب يك توليدي پوشاك زنانه است كه در اين زمينه مي گويد: بيشتر مشتري ها به دنبال طرح هاي غير ايراني هستند و رغبت زيادي به طرح هاي خارجي دارند.
وي ادامه داد: ما به عنوان توليد كننده مجبور هستيم متناسب با نياز مشتريان پوشاك توليد كنيم و مدل هاي طراحان لباس از ايلامي و غير بومي مورد پسند مشتري ها نيست.
وي گفت: بيشتر مشتريان اين توليدي مدل هاي خارجي را از رسانه هاي مختلف و ماهواره انتخاب كرده و ما هم مجبور به دوخت آنها هستيم.
اين صاحب توليدي مي گويد: اگرچه مشتري براي مانتوهاي بلند نيز وجود دارد ولي بسيار اندك بوده و قابل مقايسه با تقاضا براي دوخت مانتوهاي كوتاه با زرق و برق نيست.
*** نظارت بر عرضه كنندگان پوشاك
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت ايلام نيز در اين زمينه مي گويد: بيشتر واحدهاي توليدي پوشاك مانتو اين استان در حوزه توليد مانتو مدارس فعاليت دارند.
جميل شوهاني بيان كرد: ساير واحدهاي صنفي خياطي بر اساس سفارش مشتريان اقدام به توليد كرده ولي در حجم انبوه كه براي عرضه بازار باشد توليدي ندارند.
وي با بيان اينكه بيشتر مانتوهاي موجود در بازار ايلام از توليدي هاي خارج استان وارد فروشگاه هاي ايلام مي شود، افزود:اين اداره كل بر عرضه انواع پوشاك در مغازه ها از جمله مانتوها نظارت كامل دارد.
وي اضافه كرد: به تمامي واحدهاي صنفي استان در بخشنامه اي ابلاغ شده در چيدن ويرترين مغازه ها شئونات اسلامي را رعايت كرده و مانتوهايي با پوشش اسلامي در بازار عرضه كنند.
وي بيان كرد: همچنين چنانچه واحد صنفي در اين حوزه وارد قاچاق كالا شده و از شبكه هاي غير رسمي در توزيع لباس ها و مانتوها استفاده كنند برخورد مي شود.
وي با ذكر اينكه اصناف تعهداتي داشته كه ملزم به اجراي آن هستند اظهار كرد: اين اداره كل در كنار ساير ارگان هاي مرتبط در صورت اطلاع از توزيع لباسهاي نامناسب غير استاندارد مغاير با شئونات اسلامي برخورد مي كند.
*** نظارت و حمايت از طراحان لباس توسط فرهنگ و ارشاد اسلامي
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ايلام نيز در اين خصوص گفت: حمايت از طراحان مد و لباس اين استان امسال در دستور كار اين اداره كل قرار گرفته است.
عمران خودآموز اظهار كرد: امسال براي نخستين بار شوراي ارزيابي طرح هاي مد و لباس در اين اداره كل تشكيل شدتا صلاحيت طرح هاي، طراحان از نظر فني و كيفي مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: چنانچه طرح هاي اين افراد مورد تاييد ارشاد قرار گيرد به اداره كل كار، تعاون و رفاه اجتماعي ارسال مي شود تا مجوز مشاغل خانگي با امضاي مديران كل ارشاد و كار، تعاون و رفاه اجتماعي استان براي آنها صادر شود.
خودآموز با بيان اينكه طراحان لباس پس از دريافت مجوز مشاغل خانگي مي توانند فعاليت داشته باشند، گفت: اين افراد براي دريافت تسهيلات به صندوق كارآفريني اميد نيز معرفي مي شوند.
معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ايلام تاكيد كرد: اين اداره كل درصدد است از طراحان مد و لباس كه مجوز فعاليت داشته باشند، حمايت كند.
وي با اشاره به اينكه حوزه كاري اين افراد هنري است، از معرفي طراحان مد و لباس داراي مجوز استان ايلام براي تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گرفتن از طريق صندوق اعتباري هنر خبر داد.
خودآموز هدف از حمايت طراحان مد و لباس را تشويق آنها به ترويج و ارايه مدهاي ايراني و اسلامي، توسعه طرح هاي ايراني و اسلامي در بازار و تعميق فرهنگ پوشش در جامعه برشمرد.
اما وجود مانتوهاي كوتاه به عنوان پوشش زنان و از طرفي حجم خريد و ترغيب بانوان براي خريد اينگونه مانتوها موجب رواج بدحجابي در جامعه شده و با توجه به اينكه به گفته مراكز توليدي و مدير انجمن طراحان لباس ايلام اينگونه مانتوها از طرح هاي غير ايراني بوده اين مساله تهاجم فرهنگي را مشهود مي كند.
*** ضرورت تقويت مسايل فرهنگي و آموزشي
اما تهاجم فرهنگي يكي از چند دليل بدحجابي در جامعه است كه از سوي معاون فرهنگي تبليغات اسلامي ايلام مطرح مي شود و بقيه علت ها ضرورت تقويت مسايل فرهنگي و آموزشي كشور را نمايان مي كند.
حجت الاسلام حشمت الله رستمي به ايرنا گفت: علاوه بر هجمه هاي فرهنگي از طريق شبكه هاي ماهواره اي و آسيب هاي فضاي مجازي، نبود يك سيستم فرهنگي و برنامه مناسب براي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه از سوي دستگاه هاي متولي فرهنگي، نداشتن شناخت و آگاهي كافي از ناحيه شهروندان در خصوص فلسفه حجاب و پوشش مناسب، ضعف سيستم تربيتي در آموزش و پرورش و محيط هاي دانشگاهي و بي توجه والدين را از ديگر آسيب هاي موجود در كشور برشمرد كه موجب گسترش روز افزون آفت بدحجابي شده اند.
وي ادامه داد: يكي از راهكارهاي رفع اين معضل تدوين يك برنامه كلان آموزشي منسجم و اثر بخش از طريق دستگاه هاي فرهنگي و آموزشي به ويژه صدا و سيما و همچنين وزارت آموزش و پرورش و ديگر دستگاهها نظير فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان تبليغات است.
وي برگزاري گسترده كارگاه هاي سبك زندگي ايراني، اسلامي، ترويج فرهنگ حجاب و عفاف با استفاده از روش هاي نوين و اثرگذار ترويجي براي نهادينه كردن فرهنگ حجاب در ميان جامعه را از ديگر راهكارهاي موجود براي رفع اين معضل در جامعه دانست.
اين كارشناس مذهبي با بيان اينكه درصدي از بدحجابي در جامعه طبيعي بوده گفت: با اين وجود جامعه فرهنگي كشور و كاركنان سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي در حفظ حجاب بايد در خط مقدم باشند.
رستمي مكلف شدن مراكز توليدي پوشاك كشور به توليد لباسهاي مناسب، جلوگيري از توليد پوشاك مغاير با فرهنگ اسلامي ايران و متناسب با غرب و توليد و پخش مداوم برنامه هاي تبليغي حجاب از طريق رسانه ملي را از راهكارهاي مهم براي ترويج و تقويت فرهنگ حجاب در كشور اعلام كرد.
وي اظهار كرد: يكي از وظايف حكومت اسلامي برقراري زمينه رشد همه جانبه مادي و معنوي شهروندان است كه براي رسيدن به آن تصويب قوانين مناسب بر اساس دين اسلام ضروري است.
رستمي حجاب و تكريم شخصيت انسان ها را از حقوق شهروندي و وظيفه متقابل دولت و مردم دانست و افزود: حجاب هم جنبه شخصي و هم جنبه اجتماعي داشته چرا كه اگر فردي مدعي بدحجابي باشد اگر چه اين مساله بحثي شخصي بوده اما اين روش موجب تضييع حقوق ديگران در جامعه مي شود.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه آموزه هاي اصيل انساني بر حفظ حرمت انسان ها و پوشش مناسب آنها تاكيد داشته ولي در مرحله عمل شاهد هستيم كه بدحجابي در جامعه رواج يافته كه مهمترين مصداق آن طراحي لباس ها به ويژه مانتوهاي نامناسب است.
معاون فرهنگي تبليغات اسلامي ادامه داد: تبعات بدحجابي در انواع مختلف آن دامن گير همه افراد جامعه بوده و كاهش امنيت اجتماعي، رواج بي بند و باري در ميان افراد، كاهش روابط عاطفي در خانواده ها، زمينه سازي براي تعرض به كرامت انساني افراد و بستر سازي براي گسترش روابط غير شرعي ميان افراد جامعه از تبعات بدحجابي در جامعه محسوب مي شود.
گزارش از: آزاده خرم
7171/9002