۲۷ مرداد ۱۳۹۴،‏ ۹:۱۱
کد خبر: 81723680
۰ نفر
مانتوها هر روز كوتاهتر از دیروز

ایلام - ایرنا - نشانی مغازه را كه گرفتم عصر روز گرم تابستانی و در شلوغی جمعیت بازار خودم را به آنجا رساندم؛ مقابل مجتمع تجاری كه رسیدم خیالم راحت شد بالاخره از اینجا حتما مانتو مورد نظرم را پیدا می كنم.

به گزارش ایرنا، مغازه، طبقه دوم یك مجتمع تجاری، بعد از اینكه به طبقه اول نگاهی كوتاه انداختم با اطمینان از خرید، پله ها را تند بالا رفتم، مغازه های متعدد مانتو فروشی جلوی چشمانم ردیف شدند.
مانتو سرایی با ویترین آبی توجهم را جلب می كند، وارد مغازه كه می شوم خانمی بزك كرده با پوشش به اصطلاح مانتو كه از جنس های موجود مغازه است و بیشتر شباهت به بلوز دارد، جلو می آید و با خوشرویی وانمود می كند قصد كمك كردن و مشاركت در انتخابم را دارد.
وقتی می شنود قصد خرید مانتویی بلند یا حداقل تا زیر زانو را دارم با تعجب جواب می دهد: تمام مشتری های ما دنبال مانتو كوتاه هستند، نه خانم مانتو بلند زیاد نمی یاریم چون رو دستمون می مونه.
این اولین مغازه است كه رفتم، نا امید نشدم و وارد دومین مغازه كه می شوم در دلم رحمت به مانتوهای مغازه اولی می فرستم كه حداقل كوتاه بودند ولی اینقدر چسبان و تنگ نبودند یا تعدادی از آنها حداقل آستین های بلند داشتند.
صاحب مغازه این بار آقاست كه به احترام من مشتری بلند می شود؛ نگاهی كه به مانتوها می اندازم با تعجب می بینم بلندترین مانتو چیزی نهایت 70 سانتی متر است با آستین هایی كوتاه؛ وقتی متوجه می شود قصدم خرید مانتویی بر خلاف موجودی مغازه اش است با خونسردی پاسخ می دهد «تمام مانتوها همینه» و منم با عذرخواهی مغازه را ترك می كنم.
هاج و واج به ویترین مغازه های این مجتمع تجاری نگاه می كنم كه مانكن ها، آنها را از مانتوهایی رنگارنگ كه همه كوتاه و تنگ و آستین كوتاه هستند پر كرده و موج خریدهای مردم را متوجه می شوم كه چقدر این مانتوها بین آنها محبوبیت دارد و فقط توی ذهنم این سووال را مرور می كنم كه واقعا اینها آب رفته اند؟
مغازه بعدی با دختری همراه می شوم كه به اتفاق مادرش برای خرید مانتو آمده است؛ با هم رگال مانتوها را برانداز می كنیم، مادرش كه معلوم است از سختگیری دختر در خرید حسابی كلافه و خسته شده با اجازه فروشنده روی صندلی می نشیند تا نفسی تازه كند و دختر همچنان غرق در جست وجو برای خریدن مانتو مورد نظرش است.
بعد از گذشت چند دقیقه دختر مانتویی كوتاه بر می دارد و به اتاق پرو می رود؛ وقتی مادرش را صدا می زند من تنها مشاجره آنان را می بینم و تلاش بی فایده مادر خسته برای منصرف كردن دخترش از خرید.
هر چقدر مادر با زبان نرم و محبت قصد دارد دختر را از خرید مانتو آستین كوتاه كه دو دكمه آن را از تنگی به سختی بسته منع كند فایده ندارد و نهایت با پرداخت 150 هزار تومان برای یك مانتو كه شاید كمتر از یك متر هم پارچه نبرده، تسلیم اصرار دختر می شود.
من همچنان سرگردان برای خرید یك مانتو مناسب هستم و وارد مغازه بعدی میشوم در كنار حجم مشتری ها بالاخره یك مانتو بلند پیدا می كنم و فروشنده كه می خواهد مرا برای خرید آن ترغیب كند می گوید: یه بار بپوشی و بشوری آب میره اصلا نگران بلندیش نباش اینقدر كوتاه می شه كه جلوی دست و پاتو نگیره و منم تنها سكوت رو بر همه صحبتهاش و توضیحات عجیب و غریبش ترجیح می دم.
بعد از رفتن به چندین مغازه در طبقه سوم مجتمع كلافه از گرما و پیدا نكردن لباس مورد نظر به آخرین مغازه كه می رسم با ناامیدی وارد می شوم، بالاخره یك مانتو نه بلند بلكه به نسبت بلند را بناچار می خرم.
من هم كه همیشه در زندگی به واسطه شغلم دنبال سوژه های اجتماعی هستم مانتوهای كوتاه را سوژه مثبت گزارشی می بینم و سر صحبت را با فروشنده بعد از پرداخت بهای مانتو باز می كنم.
فروشنده در حالیكه یك مانتو با قیمت نجومی روی مانكن مرتب می كند دو سنجاق از لای دندانهایش بیرون می آوردو بعد از كشیدن و تنگ كردن مانتو تن مانكن، آن را در ویترین جا می دهد؛ از قیافه خسته اش معلوم است مدت زیادی سرپا بوده و برای چند دقیقه ای روی صندلی می نشیند كه به قول خودش خستگیش در بره.
وقتی از او می پرسم چرا همه مانتوها كوتاه هستند و مانتو بلند خیلی كم پیدا می شود، جواب می دهد: شما جزو محدود مشتری هایی هستید كه مانتو بلند می خواید، اینجا خیلی كم، كسی دنبال مانتو بلنده و بیشتر خانم ها به خصوص دخترهای جوان دنبال مانتوهای كوتاه هستند.
فروشنده آب داخل لیوان پلاستیكی رو بعد از تعارف كردن به من تا نصفه قورت می دهد و می گوید: مانتوهایی كه برای ما ارسال می شه همگی از خارج استان هستند و ما مجبوریم مطابق سلیقه مشتری درخواست جنس و مدل كنیم.
وی گفت: متاسفانه چون ایلام طراح لباس خوب نداره همه مراحل طراحی و دوخت مانتوها از خارج استان انجام می شه و ما فقط واسط فروش هستیم و هیچ دخل و تصرفی تو طراحی آنها نداریم.
من در ذهنم تنها ایلام دهه 70 را مرور می كنم كه مغازه هایش از مانتوهای بلند و گشاده پر بود ولی امروز ویترین همین مغازه ها بنا به عللی كه معلوم نیست اسمش تهاجم فرهنگی باشه یا شیوه نامتعارف طراحی داخلی لباس از مانتوهایی پر شده كه هر روز كوتاهتر از دیروز می شوند.
*** تنوع طرح مانتوهای كوتاه علت اقبال مشتری ها
زهرا محمدی یكی از بانوانی است كه انتخابش به خرید یك مانتو كوتاه قرمز رنگ منجر شده و تنوع رنگ و طرح مانتوهای كوتاه را علت اصلی رغبت بانوان برای خرید اینگونه مانتوها عنوان می كند.
وی می گوید: از طرفی پوشیدن مانتوهای كوتاه با توجه به اینكه پوشش بیشتر بانوان شده برای بسیاری از بانوان عادی شده و مغازه داران در این زمینه متناسب با نیاز مشتری مغازه های خود را تجهیز می كنند.
وی رواج مدگرایی را از دیگر علل تمایل به خریدن اینگونه مانتوها عنوان كرد و گفت: بیشتر طرحهای زیبا بین مانتوهای كوتاه بوده و مانتوهای بلند بیشتر ساده و به دور از هرگونه طراحی جذابی هستند.
اما یكی دیگر از بانوان ایلامی معتقد است: اگر اینگونه مانتوها در بازار نیایند مردم نیز مجبور به خرید نشده و در نهایت مدلهای متعارف را می خرند.
سمانه علیدادی می گوید: مانتوهای كوتاه امروزه به راحتی در جامعه از سوی بسیاری از بانوان خریداری می شوند چرا كه 90 درصد حجم مغازه ها را اینگونه مانتوها تشكیل می دهند.
به گفته وی، اگر مانتوهای بلند نیز با طراحی های سنتی و ایرانی با قیمت مناسب وارد بازار شوند بدون شك به تدریج مردم به سمت این مانتوها برای خرید ترغیب خواهند شد.
*** استفاده نكردن از طرح های ایرانی در تولید پوشاك و مانتوها
مدیر انجمن طراحی لباس استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طراحی لباس در كشور مساله ای نوپاست و بسیاری از مراكز تولیدی كشور كار طراحی لباس را به دست طراحان ایرانی نداده بلكه با كپی برداری از طرح های غیر ایرانی لباس های مورد نظر را تولید و به اسم جنس خارجی به فروش می رسانند.
طیبه فلاحی با بیان اینكه بیشتر طرح های مانتوهای موجود در بازار غیر ایرانی هستند، تاكید كرد: اگر چه برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه لباس های ایرانی و اسلامی در سال های اخیر موجب شده همكاری و تعامل تولیدی ها با طراحان و طرح های ایرانی اندكی بیشتر شود ولی متاسفانه تفكر اینكه طرح های لباس ایرانی قدیمی و سنتی است در برخی مراكز تولیدی همچنان حاكم بوده در حالیكه بسیاری از این طراحان امروزه حرفه ای تر شده اند.
وی اظهار كرد: بیشتر مراكز تولیدی لباس در استان برای مدارس یا لباس فرم برخی فروشگاه ها و مراكز خدماتی كار كرده و در تولید مانتو و سایر البسه از ایده طراحان ایلامی استفاده نمی كنند.
فلاحی با بیان اینكه اكنون 60 طراح لباس از دانشجو و استاد در این انجمن عضویت دارند، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها را در معرفی دستاوردها و خلاقیت طراحان لباس در این استان و سطح كشور مهم دانست.
*** طرح های غیر ایرانی مورد پسند مشتری ها
جمیله اردنه صاحب یك تولیدی پوشاك زنانه است كه در این زمینه می گوید: بیشتر مشتری ها به دنبال طرح های غیر ایرانی هستند و رغبت زیادی به طرح های خارجی دارند.
وی ادامه داد: ما به عنوان تولید كننده مجبور هستیم متناسب با نیاز مشتریان پوشاك تولید كنیم و مدل های طراحان لباس از ایلامی و غیر بومی مورد پسند مشتری ها نیست.
وی گفت: بیشتر مشتریان این تولیدی مدل های خارجی را از رسانه های مختلف و ماهواره انتخاب كرده و ما هم مجبور به دوخت آنها هستیم.
این صاحب تولیدی می گوید: اگرچه مشتری برای مانتوهای بلند نیز وجود دارد ولی بسیار اندك بوده و قابل مقایسه با تقاضا برای دوخت مانتوهای كوتاه با زرق و برق نیست.
*** نظارت بر عرضه كنندگان پوشاك
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره كل صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این زمینه می گوید: بیشتر واحدهای تولیدی پوشاك مانتو این استان در حوزه تولید مانتو مدارس فعالیت دارند.
جمیل شوهانی بیان كرد: سایر واحدهای صنفی خیاطی بر اساس سفارش مشتریان اقدام به تولید كرده ولی در حجم انبوه كه برای عرضه بازار باشد تولیدی ندارند.
وی با بیان اینكه بیشتر مانتوهای موجود در بازار ایلام از تولیدی های خارج استان وارد فروشگاه های ایلام می شود، افزود:این اداره كل بر عرضه انواع پوشاك در مغازه ها از جمله مانتوها نظارت كامل دارد.
وی اضافه كرد: به تمامی واحدهای صنفی استان در بخشنامه ای ابلاغ شده در چیدن ویرترین مغازه ها شئونات اسلامی را رعایت كرده و مانتوهایی با پوشش اسلامی در بازار عرضه كنند.
وی بیان كرد: همچنین چنانچه واحد صنفی در این حوزه وارد قاچاق كالا شده و از شبكه های غیر رسمی در توزیع لباس ها و مانتوها استفاده كنند برخورد می شود.
وی با ذكر اینكه اصناف تعهداتی داشته كه ملزم به اجرای آن هستند اظهار كرد: این اداره كل در كنار سایر ارگان های مرتبط در صورت اطلاع از توزیع لباسهای نامناسب غیر استاندارد مغایر با شئونات اسلامی برخورد می كند.
*** نظارت و حمایت از طراحان لباس توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز در این خصوص گفت: حمایت از طراحان مد و لباس این استان امسال در دستور كار این اداره كل قرار گرفته است.
عمران خودآموز اظهار كرد: امسال برای نخستین بار شورای ارزیابی طرح های مد و لباس در این اداره كل تشكیل شدتا صلاحیت طرح های، طراحان از نظر فنی و كیفی مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: چنانچه طرح های این افراد مورد تایید ارشاد قرار گیرد به اداره كل كار، تعاون و رفاه اجتماعی ارسال می شود تا مجوز مشاغل خانگی با امضای مدیران كل ارشاد و كار، تعاون و رفاه اجتماعی استان برای آنها صادر شود.
خودآموز با بیان اینكه طراحان لباس پس از دریافت مجوز مشاغل خانگی می توانند فعالیت داشته باشند، گفت: این افراد برای دریافت تسهیلات به صندوق كارآفرینی امید نیز معرفی می شوند.
معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام تاكید كرد: این اداره كل درصدد است از طراحان مد و لباس كه مجوز فعالیت داشته باشند، حمایت كند.
وی با اشاره به اینكه حوزه كاری این افراد هنری است، از معرفی طراحان مد و لباس دارای مجوز استان ایلام برای تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن از طریق صندوق اعتباری هنر خبر داد.
خودآموز هدف از حمایت طراحان مد و لباس را تشویق آنها به ترویج و ارایه مدهای ایرانی و اسلامی، توسعه طرح های ایرانی و اسلامی در بازار و تعمیق فرهنگ پوشش در جامعه برشمرد.
اما وجود مانتوهای كوتاه به عنوان پوشش زنان و از طرفی حجم خرید و ترغیب بانوان برای خرید اینگونه مانتوها موجب رواج بدحجابی در جامعه شده و با توجه به اینكه به گفته مراكز تولیدی و مدیر انجمن طراحان لباس ایلام اینگونه مانتوها از طرح های غیر ایرانی بوده این مساله تهاجم فرهنگی را مشهود می كند.
*** ضرورت تقویت مسایل فرهنگی و آموزشی
اما تهاجم فرهنگی یكی از چند دلیل بدحجابی در جامعه است كه از سوی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی ایلام مطرح می شود و بقیه علت ها ضرورت تقویت مسایل فرهنگی و آموزشی كشور را نمایان می كند.
حجت الاسلام حشمت الله رستمی به ایرنا گفت: علاوه بر هجمه های فرهنگی از طریق شبكه های ماهواره ای و آسیب های فضای مجازی، نبود یك سیستم فرهنگی و برنامه مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه از سوی دستگاه های متولی فرهنگی، نداشتن شناخت و آگاهی كافی از ناحیه شهروندان در خصوص فلسفه حجاب و پوشش مناسب، ضعف سیستم تربیتی در آموزش و پرورش و محیط های دانشگاهی و بی توجه والدین را از دیگر آسیب های موجود در كشور برشمرد كه موجب گسترش روز افزون آفت بدحجابی شده اند.
وی ادامه داد: یكی از راهكارهای رفع این معضل تدوین یك برنامه كلان آموزشی منسجم و اثر بخش از طریق دستگاه های فرهنگی و آموزشی به ویژه صدا و سیما و همچنین وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاهها نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات است.
وی برگزاری گسترده كارگاه های سبك زندگی ایرانی، اسلامی، ترویج فرهنگ حجاب و عفاف با استفاده از روش های نوین و اثرگذار ترویجی برای نهادینه كردن فرهنگ حجاب در میان جامعه را از دیگر راهكارهای موجود برای رفع این معضل در جامعه دانست.
این كارشناس مذهبی با بیان اینكه درصدی از بدحجابی در جامعه طبیعی بوده گفت: با این وجود جامعه فرهنگی كشور و كاركنان سازمان ها و دستگاه های اجرایی در حفظ حجاب باید در خط مقدم باشند.
رستمی مكلف شدن مراكز تولیدی پوشاك كشور به تولید لباسهای مناسب، جلوگیری از تولید پوشاك مغایر با فرهنگ اسلامی ایران و متناسب با غرب و تولید و پخش مداوم برنامه های تبلیغی حجاب از طریق رسانه ملی را از راهكارهای مهم برای ترویج و تقویت فرهنگ حجاب در كشور اعلام كرد.
وی اظهار كرد: یكی از وظایف حكومت اسلامی برقراری زمینه رشد همه جانبه مادی و معنوی شهروندان است كه برای رسیدن به آن تصویب قوانین مناسب بر اساس دین اسلام ضروری است.
رستمی حجاب و تكریم شخصیت انسان ها را از حقوق شهروندی و وظیفه متقابل دولت و مردم دانست و افزود: حجاب هم جنبه شخصی و هم جنبه اجتماعی داشته چرا كه اگر فردی مدعی بدحجابی باشد اگر چه این مساله بحثی شخصی بوده اما این روش موجب تضییع حقوق دیگران در جامعه می شود.
وی اظهار كرد: با توجه به اینكه آموزه های اصیل انسانی بر حفظ حرمت انسان ها و پوشش مناسب آنها تاكید داشته ولی در مرحله عمل شاهد هستیم كه بدحجابی در جامعه رواج یافته كه مهمترین مصداق آن طراحی لباس ها به ویژه مانتوهای نامناسب است.
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: تبعات بدحجابی در انواع مختلف آن دامن گیر همه افراد جامعه بوده و كاهش امنیت اجتماعی، رواج بی بند و باری در میان افراد، كاهش روابط عاطفی در خانواده ها، زمینه سازی برای تعرض به كرامت انسانی افراد و بستر سازی برای گسترش روابط غیر شرعی میان افراد جامعه از تبعات بدحجابی در جامعه محسوب می شود.
گزارش از: آزاده خرم
2077/7171/9002