افزایش قیمت فرآورده های لبنی منوط به اجرای مصوبه نرخ 1440 تومانی شیرخام

تهران - ایرنا - معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادكشاورزی اعلام كرد: طبق نظر ستاد تنظیم بازار، هرگونه افزایش نرخ در فرآورده های لبنی منوط به اجرایی شدن مصوبه نرخ 1440 تومانی شیر خام است در غیر این صورت افزایشی در لبنیات نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا؛ حسن ركنی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار، افزود: طبق مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار باید هر كیلوگرم شیرخام با قیمت 1440 تومان از دامداران خریداری می شد در حالی كه علیرغم تاكید ستاد تنظیم بازار تاكنون این مصوبه اجرایی نشده است.
وی اظهار داشت: امسال ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان را مجری اجرای مصوبه 1440 تومانی شیرخام قرار داد تا كارخانجات از این مصوبه تمكین كرده و شیرخام را با قیمت مصوب خریداری كنند.
به گفته وی، در جلسه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته سازمان حمایت بار دیگر قول مساعد به اجرای این مصوبه داده تا دامداران بیش از این متضرر نشوند.
ركنی ضمن تاكید وزارت جهاد كشاورزی برخرید نرخ مصوب شیرخام توسط صنایع لبنی افزود: هم اكنون قیمت تمام شده هر كیلوگرم شیر خام بیش از قیمت مصوب سال گذشته است و تقاضای دامداران برای خرید 1440 تومانی شیرخام نامتعارف نیست.

** ادامه روند خرید تضمینی شیرخام با نظر وزیر جهادكشاورزی
وی تصریح كرد: وزارت جهادكشاورزی در دولت یازدهم برای حمایت از دامداران و تولید داخل به خرید تضمینی شیرخام با قیمت مصوب اقدام كرد در همین راستا تاكنون 85 هزارتن شیرخام توسط سازمان مركزی تعاون روستایی خریداری شده است.
به گفته وی، وزیر جهادكشاورزی بر ادامه روند خرید تضمینی شیر خام از دامداران تاكید دارد و در شرایط فعلی این مسئله ادامه دارد.
معاون وزیر جهادكشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر شیرخام خرید تضمینی توسط سازمان تعاون روستایی به تعدادی از كارخانجات طرف قرارداد ارایه می شود تا این شیر به شیرخشك تبدیل و به بازارهای جهانی صادر شود.
وی ادامه داد: از ابتدای خرید تضمینی شیرخام تاكنون 85 هزارتن شیرخام خریداری و به بیش از 9 هزارتن شیرخشك تبدیل شد و تاكنون 80 درصد شیرخشك تولید داخل به كشورهای هدف صادر شده است.
به گفته ركنی، سال گذشته 8 میلیون و 800 هزارتن شیرخام در كشور تولید شده است كه میانگین سرانه مصرف آن برای هر ایرانی حدود 100 كیلوگرم محاسبه می شود.
وی پیش بینی كرد؛ امسال حدود 9 میلیون و 100 هزارتن شیرخام در كشور تولید و به بازار داخل و جهانی عرضه شود.
اقتصام(3)9186**1558