۱۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81666800
T T
۰ نفر

مرگ ستاره موسيقي كردستان

۱۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81666800
مرگ ستاره موسيقي كردستان

سنندج - ايرنا- هفته نامه دياركهن چاپ سنندج در جديدترين شماره خود در مطلبي به مرگ ستاره موسيقي كردستان استاد محمد ابراهيم طهماسبي اشاره كرده است.

در اين مطلب آمده است: استاد «محمد ابراهيم طهماسبي» از ستارگان موسيقي كوردي در سن 80 سالگي و در 18 ام خردادماه سال جاري درگذشت. او در سال 1314در خانواده‌اي اصيل در شهر بيجار گروس ديده به جهان گشود. دوران كودكي و نوجواني خود را در ديار گروس گذراند. صداي زيباي ايشان همواره زبانزد خاص و عام بود در مجالس مختلف و در مراسمات مدرسه همواره به اجراي آواز مي پرداخت.

آغاز دوران حرفه‌اي وي به زمان سربازي و آشنايش با استاد حسن كامكار بر مي‌گردد. دوران سربازي استاد مصادف با تاسيس راديو ارتش در سنندج بود كه مسئوليت قسمت موسيقي راديو را استاد حسن كامكار از اعضاي يگان موزيك ارتش بر عهده داشت. استاد طهماسبي از طريق يكي دو نفر از افسران ارتش به استاد كامكار معرفي و پس از تست اوليه جهت اجرا در راديو انتخاب مي‌شود. اولين كار او بازخواني آهنگ شب مهتاب اثر قاسم جبلي بود . طهماسبي تا پايان دوران سربازي و به واسطه شرايط شغلي وي به تهران منتقل شد و در محضر اساتيدي همچون مرتضي خان محجوبي، شهيدي، قمرالملوك وزيري به تحصيل رديف آوازهاي ايراني پرداخت و همزمان در بخش كردي راديو تهران نيز اجرا مي‌كرد.

در تهران با اركسترهاي باربد و نكيسا به رهبري مشير همايون شهردار همكاري و از محضر آهنگسازاني همچون حسن يوسف زماني استفاده برد و اولين آهنگ خود را به نام مريم باوانم در تهران اجرا كرد. اين مقدمه اجراي بيش از 100 آهنگ كردي در راديو شد پس از مدتي فعاليت و تحصيل موسيقي در تهران به واسطه شرايط شغلي به كرمانشاه آمد.

حضورش در كرمانشاه سرآغاز ايجاد ارتباط و همكاري با استاد مجتبي ميرزاده و آشنايي با اساتيدي چوان اسماعيل سابور و حشمت لرنژاد بود پس از چند سال فعاليت‌ در كرمانشاه استاد مجددا به تهران برمي‌گردد و تا پيروزي انقلاب اسلامي در راديو به فعاليت هنري خود ادامه مي‌دهد.

دهه‌هاي 60 و 70 فعاليت‌هاي استاد به تدريس خصوصي آواز در منزل محدود مي‌شود در دهه 80 و در سن 70 سالگي مجددا همكاري خود را با راديو و با اجرا و ضبط آهنگ كردي « مه‌توره ليم» با شعر احسان اخوان و تنظيم داوود ورزيده آغاز مي‌كند. اجرا در شانزده‌همين جشنواره موسيقي فجر به همراه فارغ التحصيلان دانشكده موسيقي و اجراي كنسرت در تالار رودكي و فرودسي تهران و مجتمع فجر سنندج در سال‌هاي 84 و 87 مصاحبه در برنامه زنده تلويزيوني در برنامه پنجره ( شبكه سه سيما) و ساير شبكه‌هاي كرد زبان بين المللي از ديگر فعاليت‌هاي استاد بود از اساتيد همدوره وي در راديو مي‌توان به اساتيدي چون مظهر خالقي، بهاء الدين نوروزي، محمد صالح پيرظهيري، شريف وليدي، محمد نوبري را نام برد.

آهنگ‌هاي روح نوازش بسيارند كه معروفترين آهنگ « آبيدر» با آهنگسازي حسن يوسف زماني و شكرالله خان بابان بود كه از ديگر آهنگ‌هايش به آهنگ سلاو، چوپي كش، چووزه پوونگه، سووره گول، رووناك و... اشاره كرد. يادش گرامي و روحش شاد.ك/1

3033/1904