۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۶
کد خبر: 81658239
T T
۰ نفر

چشم هايي كه با نور قرآن روشن است

۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۶
کد خبر: 81658239
چشم هايي كه با نور قرآن روشن است

شيراز - ايرنا -اگر چشمهايشان كلام وحي را بر صفحه كتاب آسماني نمي بيند اما اين كلام را بر صفحه قلب و جانشان به ثبت رسانده اند و عاشقانه از نقش اين كلام بر لوح جانشان سخن مي گويند ، اگر نوري بر ديده هايشان ندارند اما با نور قرآن قرابتي پيوسته و پايدار دارند.

اگر توانايي حركت در دست و پا ندارند اما عزم راسخشان آنان را بر مركب اراده و انگيزه نشانده و به سوي آينده هدايت مي كند.

سميه و اصغر از زمان تولد با چشماني بي بهره از نور و دست و پاهايي محروم از حركت حيات را آغاز كردند،اين آغاز اگر چه قصه زندگي اين خواهر و برادر را با غصه هايي وصف ناشدني براي پدر و مادرشان همراه ساخت اما تلالو نور قرآن طلوعي بي غروب را براي خانه قلب هايشان به ارمغان آورد.

كم كم به ميانه واپسين روز از فصل بهار 94 نزديك مي شديم كه به روستاي پير سبز بخش چنار شاهيجان كازرون ، زادگاه سميه و اصغر كاوياني حافظان قرآن كريم رسيديم در مقابل در خانه ، پدر اين دو جوان با خوشرويي به استقبال آمد ، وقتي به اتاق رسيديم با صداي احوالپرسي ميزبان كه تا درگاه اتاق ادامه داشت ، سميه و اصغر هم كه بر ويلچر نشسته بودند با صداي پدر همنوا شدند و به ما خوش آمد گفتند.

به راستي نام سميه (دختركوچك والامقام) زيبنده اين قامت است كه بر چرخ آهني قرار دارد و چهره اصغر برادرش كه همانند او بر ويلچر نشسته ، بيانگر عزم پولادين او براي شكست همه موانع پيش رويش بود.

اينجا به سخن گفتن چشم ها نيازي نيست زيرا چهره ها با تو سخن مي گويند.



** آرزو دارم با سواد شوم

به رسم ادب گفت و گو را با اصغر كه 30 ساله و برادر بزرگ است آغاز كردم ، گفت: با وجودي كه سواد ندارم و امكاناتي هم برايم وجود نداشت ، از طريق گوش كردن به نوار كاست، كار حفظ قرآن را شروع كردم و هم اينك حافظ 28 جزء قرآن هستم و تا دو ماه آينده كل قرآن را حفظ مي كنم.

اصغر گفت:آرزو دارم با سواد شوم تا بتوانم بهتر با قرآن انس بگيرم و پيشرفت كنم ديگر اين كه مسوولان همت كنند تا به زيارت امام رضا (ع) بروم.

گفته هاي اصغر براي فرازيدن و صعود به سمت آرزوهايش به سميه كه كمي اضطراب و لرزش داشت ، آرامش بخشيد و او نيز از

خود و آرزوهايش گفت.

سميه اظهار كرد:24 سال سن دارم و حافظ 14 جزء قرآن هستم و مي كوشم با كمك مربي بيت الاحزان شهر قائميه (از توابع كازرون)

تا پايان سال 94 حافظ كل قرآن شوم.

او با شوق از فراگيري قرآن حرف مي زد و بيان كرد:قرآن به من آرامش و اميد مي دهد و همين آرامش باعث شد با ياري خداوند با اين كه معلول و نابينا هستم توانستم تاكنون 14 جزء قرآن حفظ كنم .

سميه از پدر و مادرش كه پس از 24 سال هنوز چهره هاي آنها را نديده اما همواره از نعمت وجود گرم و آرامش بخش آنان در كنار خود و برادرش برخوردار بوده با قدرشناسي از آنان ياد كرد و گفت:آنها نقش عمده اي در ياد گيري و پيشرفت من براي فراگيري قرآن داشتند.

پدر و مادر اصغر و سميه كه پنج فرزند سالم ديگر دارند، زير پوشش كميته امداد قرار دارند و سال هاست از اين دو فرزند روشندل و معلول جسمي حركتي خود با عشق پرستاري مي كنند و اوج اين تيمار عاشقانه را از كلامشان مي توان دريافت كه گفتتد:نور قرآن در زندگي ما جاري است ، كمبود جسمي اين دو با كيمياي ارزشمند نور قرآن براي ما جبران شده است و به همين دليل نگران و ناراحت نيستيم و اين بهترين نعمت الهي براي ماست.



** عشق به آموزش مشكل فاصله ها را حل كرد

مربي سميه و اصغر كه كار آموزش قرآن اين دو خواهر و برادر را برعهده گرفته در مورد چگونگي تصميم به اين كار گفت:با اين كه محل زندگي من فاصله بسياري تا اين روستا دارد اما به دليل اين كه خود حافظ كل قرآن هستم و به اين كار عشق مي ورزم ، حدود يك سال و نيم است كه به اين دو جوان براي حفظ قرآن كمك مي كنم.

منيژه حسين زاده ، از نحوه يادگيري و پيشرفت خوبي كه اين دو روشندل براي فراگيري قرآن دارند با اشتياق سخن مي گفت و اظهار كرد:مهر و علاقه اي كه به اين كار دارم باعث شده كه محنت و سختي دوري راه را از سر بيرون كنم.

پس از مطالب اين مربي ،فاطمه قيصري رييس اداره بهزيستي شهرستان كازرون هم كه در اين جمع پنج نفره براي ديدار با سميه و اصغر كه از مددجويان زير پوشش اين نهاد هستند، حضور داشت قول مساعد داد تا امكانات بيشتري از جمله ويلچر در اختيار اين خانواده قرار بدهد .



** براي شناسايي و حمايت از چنين روشندلاني تلاش شود

مسوول بيت الاحزان شيراز نيز در ديدار با سميه و اصغر كه هدف از انجام آن اهداي لوح تقدير و هداياي مدير كل بهزيستي استان فارس بود اظهار داشت:خدا را شاكريم كه اين دو نفر اگر چه قادر به ديدن و حركت كردن نيستند اما اين چنين با قرآن مانوس هستند.

حجت الاسلام احمد جودكي افزود:بايد براي شناسايي اين گونه افراد همت و از آنها براي حركت در چنين مسيرهايي حمايت كنيم.

او گفت:هم اينك بيش از 30 هزار نفر زير پوشش 149 شعبه بيت الاحزان مشغول فراگيري قرآن هستند و 700 مربي كار آموزش آنها را بر عهده دارند و تا كنون يك هزار و 200 نفر از آنان موفق به حفظ قرآن شده اند.

امام جمعه قائميه نيز به وضعيت بيت الاحزان چنارشاهيجان (مركز بخش قائميه) اشاره كرد و اظهار داشت:اين بيت الاحزان داراي سه شعبه است كه در منطقه قائميه ، نودان و ملاي انبار فعاليت دارد.

حجت الاسلام قهرمان عباسي بيان كرد:در مجموع سه هزار نفر تحت پوشش اين سه بيت الاحزان هستند و تا كنون 19 نفر موفق به حفظ قرآن كريم شده اند و 25 نفر نيز حافظ يك جزء تا 26 جزء قرآن هستند.

او گفت:ماهانه 40 ميليون ريال هزينه اداره اين سه بيت الاحزان است كه از محل نذورات مردم و كمك هاي خيرين تامين مي شود.



** به آرزوي سميه ها و اضغرها بينديشم و عمل را فراموش نكنيم

ديدار افرادي همچون سميه ها و اصغرها ، شنيدن آرزوها و اميدهاشان ، نقطه پايان بر تكليف ما نيست بلكه بايد سرآغازي براي شناسايي و حمايت انسان هايي از اين دست باشد كه ما هنوز هيچ نام و نشاني از بسياري از آنها در اختيار نداريم و شايد حتي طرح و برنامه اي براي يافتن آنها پي نيفكنديم.

براي سميه ها و اصغرها كه خود توانايي جسمي كافي براي پي گرفتن آمال و آرزوهاشان ندارند، عمل به آمال آنها نخستين شرط پايبندي به صدق در گفتار است زيرا آنان بيش از تعريف و تجميد به تحقق آرزوهاشان نيازدارند و نيم كردار را به دو صد گفته ترجيح مي دهند.

شهرستان كازرون در فاصله 120 غرب شيراز واقع شده است.ك/4

7372 /6118