تهران- ايرنا- معاون علمي و فناوري رييس جمهوري نوآوري و خلاقيت را لازمه اصلي درآمدزايي و ايجاد اشتغال در بستر شركت‌هاي دانش ‌بنيان عنوان كرد و گفت: شركت‌ها بر مبناي نوآوري و برندسازي مي‌توانند درآمدزايي كنند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر سورنا ستاري در بازديد از يك شركت دانش بنيان در حوزه خدمات اينترنتي (فروشگاه آنلاين)، اين شركت را زمينه اي مناسب براي برندسازي و نوآوري دانست و بر ضرورت توجه به ايده‌هاي نو و خلاقيت در بستر چنين شركت‌هايي تاكيد كرد.

وي گفت: اين شركت اكنون كه به يك برند تبديل شده است، مي‌تواند زمينه مناسبي براي نوآوري و برندسازي در حوزه‌هاي مختلف همچون صنايع دستي باشد و بر مبناي همين برندسازي، اشتغال ايجاد كند و بيش از گذشته به كالاهاي ساخت داخل و ايراني توجه نشان دهد.

ستاري با يادآوري لزوم خلاقيت و نوآوري براي درآمدزايي افزود: بايد فكر كنيم كالايي كه در داخل كشور ساخته مي‌شود با چه سازوكاري به مشتريان خود معرفي و عرضه كنيم تا مورد قبول آنان واقع شود.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري، با اشاره به توانمندي استارت‌آپ‌ها در برندسازي، بر ضرورت ايجاد اين استارت‌آپ‌ها در حوزه‌هايي مانند صنايع دستي در چنين شركت‌هايي تاكيد و اظهار كرد: اين شركت‌ها مي‌توانند از طريق شركت‌هاي بزرگ در زمينه‌ صنايع دستي،‌ به تجاري‌سازي محصولات اين حوزه‌ها كمك كنند تا صنعتي مانند سفال در لاله‌جين همدان به يك برند جهاني تبديل شود و فروش داشته باشد.

رييس بنياد ملي نخبگان، نوآوري و ايده‌پردازي را يكي از لازمه‌هاي پيشرفت و رقابت‌پذيري چنين شركت‌هايي برشمرد و افزود: شركت‌ها براي پيروزي در بازار رقابت، بايد به‌ روز باشند و همواره به ارايه طرح جديد و خلاقيت و نوآوري بپردازند تا با مشتاق كردن مخاطبان نسبت به كار خود، كسب درآمد و اشتغال‌زايي كنند.

ستاري ادامه داد: شركت‌هاي دانش‌بنيان كه مبتني بر فناوري و نوآوري هستند، مي‌توانند در حوزه‌هايي مانند صنايع دستي، گردشگري يا سلامت وارد شوند كه نياز به سرمايه‌گذاري چندان هنگفتي ندارد. اما نوآوري و ايده‌هاي جديد شاخصه اصلي موفقيت در اين حوزه‌ها است كه با بهره‌گيري از پلتفرم شركت‌هاي دانش‌بنيان اتفاق مي‌افتد.

وي با اعلام آمادگي براي ارايه حمايت‌هاي تسهيلاتي به شركت‌هاي دانش‌بنيان افزود: آمادگي كامل داريم كه از طريق صندوق نوآوري و شكوفايي از ايده‌هاي جديد حمايت كنيم؛ بر اين اساس صندوق توسعه ملي امسال چهار درصد تخفيف به شركت‌هاي دانش‌بنيان اعطا كرده است و سود 14 درصد صندوق نوآوري و شكوفايي كه در عمل 9 درصد است، مي‌تواند در توسعه و تجاري‌سازي شركت‌هاي دانش‌بنيان كمك‌كننده باشد.



** حركت تدريجي به سمت صادرات محصولات دانش بنيان

ستاري همچنين بحث صادرات را يكي از زمينه‌هاي درخور توجهي دانست كه شركت‌هاي دانش‌ بنيان بايد به آن ورود پيدا كنند و افزود: شركت‌هاي داخلي در كنار توانمندي در جذب بازار داخلي، با توجه به اينكه كشورهاي همسايه داراي بازار بسيار خوبي براي صادرات هستند، بايد به تدريج به طرف صادرات بروند.

وي گفت: شركت‌هاي توانمند داخلي، با به‌ دست گرفتن بازارهاي صادراتي كشورهاي اطراف مي‌توانند گام‌هاي اثرگذاري در درآمدزايي و توسعه اقتصاد دانش‌بنيان بردارند.

علمي(1)**9340**1834