۲۶ خرداد ۱۳۹۴،‏ ۹:۰۸
کد خبر: 81648086
۰ نفر
بایدها و نبایدهای تغذیه در سحر و افطار

تهران - ایرنا -متخصصان تغذیه می گویند ماه مبارك رمضان اگر با عادات غذایی نادرست همراه شود، می‌تواند سلامت افراد را در معرض خطر قرار دهد.بنابراین رعایت نكات بهداشتی برای تامین مواد مغذی موردنیاز بدن سبب افزایش طاقت روزه داران با گرسنگی و تشنگی طولانی مدت در گرمترین ماه تابستان به ویژه جلوگیری از كم آبی بدن می شود.

غزاله اسلامیان متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارك رمضان در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا به باید ها و نباید های غذایی وعده های سحری و افطار رمضان 94 پرداخت كه مهمترین آنها به ترتیب ذیل است:

*** توصیه های كلی

* برای جلوگیری از پرخوری، پیش از آنكه بر سر سفره بنشینید، تصمیم بگیرید كه از چه غذاهایی و به چه میزان استفاده كنید.

*وعده سحر و افطار از غذاهای پرپروتئین مانند تخم مرغ، سویا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات بیشتر استفاده كرده و برای تأمین سدیم و پتاسیم تلف شده در هر وعده، حتما سبزی های تازه یا پخته را در افطار و سحر استفاده كنید.

*اگر در ماه رمضان دچار یبوست می شوید علاوه بر میوه ها، از خورش های ملین و سبزی دار مانند قرمه سبزی، خورش كرفس و خورش آلو اسفناج بیشتر استفاده كرده و از غذاهای آب پز و خورش های آب دار و كم نمك نیز استفاده كنید.

*روزه داران از نان و غلات و ماكارونی سبوس دار كم چرب در وعده افطار و سحر استفاده كنند و ضروری است بین افطار تا سحر، دو تا سه واحد میوه بخورند تا در پایان این ماه رمضان دچار كمبود انواع ویتامین‌ها نشوند.

* در وعده افطار از آش و سوپ ساده استفاده شود.



*** بایدهای سحری

* سحری را پس از نیمه شب میل كنید این تاخیر می تواند مقاومت فرد روزه دار را به ویژه در روزهای اول ماه مبارك رمضان، در برابر تشنگی و گرسنگی افزایش دهد.

* بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در روزه‌‌داری، آب است كه البته می توان آن را با كمی آبلیموی تازه طعم دار كرده و نوشید.

* استفاده از غذاهای پر پروتئین، مانند تخم مرغ، سویا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات در وعده سحری باعث می‌شود كه قند خون دیرتر افت پیدا كند و فرد كمتر احساس ضعف كند.

* در مصرف مواد غذایي پرفیبر مانند سبزی و میوه دریغ نكنید .

*** نبایدهای سحری

*وعده سحری را حذف نكنید.

*هنگام سحری از نوشیدن آب زیاد خودداری كنید.

*نوشابه های گاز دار در وعده سحری حذف كنید.

*از مصرف ته دیگ و غذاهای بسیار چرب و شور مانند آش‌ شور، برنج و ماكارونی پرچرب در وعده سحری پرهیز كنید.

*از مصرف مواد غذایی شیرین مانند زولبیا و بامیه در سحر پرهیز كنید ،زولبیا و بامیه باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود.

*برای مهار تشنگی از خوردن غذاهایی مانند انواع نوشابه ها، بادمجان، سوسیس و كالباس، سس مایونز، سیر، پیاز، فلفل در وعده سحری پرهیز كنید.

*برای پیشگیری از بوی آزار دهنده دهان در طول روز، از مصرف سیر و پیاز در وعده سحر بپرهیزید.



*** بایدهای افطار

* افطار خود را با آب جوش ،شیر یا چای ولرم باز كنند.

* هنگام افطار از مواد قندی كه به سرعت جذب می‌شود، مانند خرما، كشمش، عسل یا نبات استفاده كنید.

* از سوپ ، فرنی یا آش رقیق استفاده شود.

*اگر آش رشته در زمان افطار استفاده می شود باید آن را به عنوان غذا در نظر گرفت.

* از مصرف زیاد مواد غذایی پر چرب در وعده افطار خود داری كنید باعث بی اشتهایی در هنگام سحر می‌شود.

*فاصله زمانی بین افطار و شام را رعایت شود.

*سعی كنید كه شام را با غذاهاي سبك، كم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزی ها یا سالاد كه فشار چنداني به معده وارد نمي كنند، شروع كرده و سپس به سراغ شام اصلي بروند.

* شام بهتر است از منابع پروتئینی كم چرب باشد به ‌عنوان مثال، مصرف تكه ای ماهی یا سینه‌ مرغ كبابی همراه با انواع سبزی های بخارپز شده مانند هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی و ذرت .



*** نبایدهای افطار

*از آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد پر هیز شود.

*وعده افطار، از چای پررنگ استفاده نشود.

*مصرف بیش از حد مواد غذایي شیرین و چرب هنگام افطار، باعث تشنگي مي شود و مصرف زیاد نوشیدنی‌ها، به خصوص مایعات خنك، با رقیق كردن اسید و آنزیم‌هاي دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایي مي شود و مشكلاتی مانند درد شكم و نفخ را ایجاد می كند.

* مصرف دیرهنگام مواد غذایی باعث به تأخیر انداختن خواب و در نهایت بی اشتهایی و بی حوصلگی هنگام سحر می‌شود.

*مواد غذایی كله‌پاچه، سیرابی و شیردان نیز موجب تشنگی می‌شود، بنابراین بهتر است از مصرف آنها در ماه مبارك رمضان پرهیز كرده و یا به صورت كم‌آب و كم‌نمك در وعده افطار میل شود.

علمی **1354**1599