پاكستان: قطار كویته - زاهدان حجم تجارت با ایران را افزایش می دهد

اسلام آباد - ایرنا - وزیر راه آهن پاكستان با اشاره به راه اندازی قطار باری در مسیر كویته – زاهدان كه از روز سه شنبه هفته جاری آغاز شده است، گفت كه این اقدام موجب افزایش مبادلات تجاری میان ایران و پاكستان می شود.

خواجه سعد رفیق در گفت و گو با روزنامه پاكستانی بیزنس ركورد گفت: این قطار فعلا هفته ای یك بار در مسیر كویته – زاهدان رفت و آمد خواهد كرد.

وی با بیان اینكه كارهایی نیز در قالب عملیات نوسازی خط ریل میان كویته و زاهدان آغاز شده است، اظهار داشت كه این قطار فعلا با 24 واگن كانتینر بر فعالیت خود را آغاز كرده است و قابلیت افزایش تا 40 واگن را دارد.

این وزیر پاكستانی همچنین اظهار داشت كه كشورش علاقه و آمادگی دارد تا از طریق خاك ایران، با استفاده از شبكه ریلی به تركیه متصل شود.

خواجه سعد رفیق گفت كه مشكلات در مسیر اجرایی شدن طرح قطار پاكستان – ایران – تركیه (معرف به قطار اكو) وجود دارد با این وجود ما به تركیه اعلام كرده ایم كه آمادگی داریم تا این طرح را اجرایی كنیم.



** سوت قطار باری ایران-پاكستان امروز به صدا در می آید

قطار باری كویته(مركز ایالت بلوچستان پاكستان)-زاهدان از روز سه شنبه هفته جاری با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری و صادرات و واردات میان ایران و پاكستان، تردد در مسیر كویته - زاهدان - كویته را آغاز كرد.

سید حسین یحیوی سركنسول جمهوری اسلامی ایران در كویته در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طبق توافقی كه ماه گذشته در كمیسیون مشترك مرزی در زاهدان انجام شد، قرار شده است كه این قطار هفته ای یك بار در مسیر كویته-زاهدان-كویته تردد كند.

وی افزود: این قطار هفته ای یك بار در مسیر حدود 750 كیلومتری كویته - زاهدان رفت و آمد خواهد كرد و در زمان حاضرقرار است كالاهایی نظیر قیر، مواد پتروشیمی و سنگ معدن را از زاهدان به كویته و كالاهایی نظیر كنجد، برنج و برخی دیگر از محصولات فاسد نشدنی را از كویته به زاهدان حمل كند.

به گفته سركنسول كشورمان در كویته، با توجه به اینكه این قطار فعلا مجهز به كانتینرهای یخچال دار نیست، مواد غذایی فاسد شدنی در فهرست بار این قطار قرار ندارد.

وی گفت: اما با توجه به وجود امكان اضافه كردن تانكرهای حمل سوخت به این قطار، این آمادگی و زمینه وجود دارد كه در صورت توافق طرفین، این مسیر ریلی برای صادرات سوخت ایران به پاكستان نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

یحیوی گفت: این قطار طبق توافق های انجام شده در سال 1391 شمسی، قراربود سه بار در ماه (روزهای اول، دهم و بیستم هرماه) در مسیر كویته-زاهدان تردد كند اما بنا به دلایل مختلف از جمله فرسوده بودن ریل وناامنی در خاك پاكستان، این امر تا امروز محقق نشده بود.

سركنسول كشورمان در كویته با بیان اینكه قطاری كه در این مسیر تردد می كند، متعلق به كشور پاكستان است، گفت: یكی از مسایل مربوط به راه اندازی قطار یاد شده، تامین سوخت آن است كه طرف ایرانی آمادگی خود را برای كمك به تامین سوخت این قطار اعلام كرده است.

وی افزود: با اجرای طرح تردد قطار در مسیر كویته – زاهدان، این امر می تواند تا حد قابل توجهی به اجرایی شدن طرح معروف به 'قطار اكو' كمك كند. قطار اكو، توافقنامه ای مشترك میان پاكستان، ایران و تركیه برای راه اندازی قطار مسافربری در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول است.

محمد نواز شریف نخست وزیر پاكستان نیز حدود یك ماه پیش گفته بود كه كشورش قصد دارد خط ریلی پاكستان – تركیه را راه اندازی كند. این طرح مشمول توافقنامه قطار اكو میان سه كشور یاده شده است.

آساق**272**1723